Kaserol (Bahasa Inggeris: casserole, Bahasa Perancis: pengecil casse, daripada cassa Provençal iaitu "kuali"[1]) adalah bekas hidangan yang lengkuk dalam dan besar yang digunakan kedua-dua di dalam ketuhar dan sebagai bekas sajian. Perkataan ini juga digunakan untuk makanan yang dimasak dan dihidangkan di dalam bekas tersebut,dengan alat memasak itu sendiri dipanggil pinggan kaserol atau kuali kaserol.

Kaserol makaroni dengan topping keju
Kaserol Amerika ad hoc dengan daging lembu kisar, bawang, lada, cendawan, herba dan rempah, dan serbuk roti.

Kaserol di Amerika Syarikat atau benua Eropah biasanya terdiri daripada kepingan daging (seperti ayam) atau ikan (seperti tuna), pelbagai sayur-sayuran dicincang, bahan pengikat berkanji seperti tepung, nasi, kentang atau pasta, dan biasanya topping rangup atau berkeju.[2] Cecair terbebas daripada daging dan sayur-sayuran semasa memasak, dan cecair tambahan dalam bentuk stok, arak, bir (sebagai contoh lapin à la Gueuze), gin, sider, atau jus sayur-sayuran boleh ditambah apabila hidangan itu dicampurkan sekali.Kaserol biasanya dimasak perlahan-lahan di dalam ketuhar, sering tidak ditutup bekasnya. Ia boleh dihidangkan sebagai hidangan utama atau hidangan sampingan, dan boleh dihidangkan di dalam bekas ia dimasak. Di United Kingdom, Australia dan New Zealand, kaserol dinamakan sempena bekasnya, dan bukan kandungannya. Kaserol di negara berkenaan adalah hampir serupa dengan stew. Perbezaannya ialah apabila daging dan sayur-sayuran diperangkan di atas dapur,mereka kemudian dimasak di dalam cecair di dalam ketuhar, dalam piring tertutup, menghasilkan daging yang lembut dan enak selepas dimasak perlahan dalam jangka masa yang lama. Memandangkan habanya adalah tidak langsung, peluang untuk ia terbakar adalah kurang.

History sunting

 
BEkas kaserol dan perbaraan Yunani purba, abad ke-6/4 SM, dipamerkan di Muzium Agora Purba di Athens, ditempatkan di Stoa dari Attalus

Pada 1866, Elmire Jolicoeur,[3] pendatang Perancis Kanada, mencipta pelopor kaserol moden di Berlin, New Hampshire.[4] Kaserol yang kita tahu hari ini adalah ciptaan yang agak moden.[5] Eresipi kaserol awal terdiri daripada beras yang telah ditumbuk, ditekan, dan dipenuhi dengan campuran savouri daging seperti ayam atau kuih. Beberapa ketika sekitar tahun 1870-an rasa kaserol ini seolah-olah telah jatuh ke dalam citarasa semasa.[6] Memasak di dalam bekas tembikar menjadi perkara biasa di kebanyakan negara, tetapi idea memasak kaserol sebagai hidangan sebekas menjadi popular di Amerika pada abad kedua puluh, terutamanya dalam tahun 1950-an apabila alat memasak bentuk baru daripada logam ringan dan kaca muncul di pasaran. Menjelang tahun 1970-an kaserol mengambil imej yang kurang canggih.[7]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Online Etymology Dictionary, Entry: Casserole, retrieved 19 September 2015
  2. ^ Yoon, Howard. "Nouveau Casseroles". Kitchen Window, National Public Radio, March 4, 2009. Retrieved 4 December 2009.
  3. ^ Rachel Nolan. "The many-layered story of the casserole, a longtime staple of American cuisine". Dicapai pada July 30, 2012.
  4. ^ jovinacooksitalian. "Italian Casseroles and braises". Dicapai pada October 24, 2012.
  5. ^ "Food Timeline: Casseroles". www.foodtimeline.org. March 28, 2009. Dicapai pada April 15, 2009.
  6. ^ An A–Z of Food & Drink, John Ayto, Oxford University Press, 2002, pp. 60–61.
  7. ^ The Encyclopedia of American Food and Drink, John F. Mariani Lebhar-Friedman, 1999, p. 59.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting

Templat:Cheese dishes