Keadaan peralihan tindak balas kimia ialah konfigurasi tertentu sepanjang koordinat tindak balas. Ia ditakrifkan sebagai negeri yang sepadan dengan tenaga berpotensi tertinggi sepanjang koordinat reaksi ini. Pada ketika ini, dengan menganggap reaksi yang tidak dapat dipulihkan, molekul-molekul tindak balas berlanggar selalu menjadi produk.[1] Ia sering ditandai dengan simbol ‡ berganda.

Sebagai contoh, keadaan peralihan yang ditunjukkan di bawah berlaku semasa tindak balas bromoethane S N 2 dengan anion hidroksil:

Geometri yang ditetapkan oleh DFT untuk keadaan peralihan tindak balas di atas.[2] Jarak disenaraikan di dalam bilik. Perhatikan ikatan C-Br dan CO memanjang, dan struktur bipiramid trigonal.

Kompleks reaktif yang diaktifkan dapat merujuk kepada keadaan peralihan atau keadaan lain di sepanjang koordinat tindak balas antara reaktan dan produk, terutama yang dekat dengan keadaan peralihan.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Solomons, T.W. Graham; Fryhle, Craig B. (2004). Organic Chemistry (ed. 8th). John Wiley & Sons, Inc. ISBN 0-471-41799-8. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  2. ^ The calculation used a B3LYP functional and a 6-31+G* basis set.
  3. ^ Peter Atkins and Julio de Paula, Physical Chemistry (8th ed., W.H. Freeman 2006), p.809 ISBN 0-7167-8759-8