Dalam zoologi, keautomimikan,[1] kemimikan Brower atau peniruan intraspesies, ialah sejenis kemimikan di mana spesies haiwan yang sama ditiru. Terdapat dua bentuk yang berlainan.

Bintik mata Chaetodon capistratus (bagang empat mata) memimik matanya sendiri, yang disamarkan dengan topeng mata pengganggu, menjauhkan serangan dari kepalanya yang lemah.

Dalam satu bentuk, yang pertama kali diterangkan oleh Lincoln Brower pada 1967, ahli-ahli spesies yang lemah yang dilindungi dengan warna amaran adalah parasit bagi ahli-ahli spesies mereka yang lebih kuat mempertahankannya, meniru mereka untuk memberikan pembelajaran pengukuhan yang negatif diperlukan untuk isyarat amaran berfungsi. Mekanisme ini, sama dengan kemimikan Bates yang terdapat pada serangga seperti kupu-kupu raja.

Dalam bentuk lain, yang pertama kali dicatatkan oleh Edward B. Poulton pada 1890, bahagian yang kurang terdedah dari tubuh haiwan menyerupai bahagian yang lebih mudah terjejas, contohnya dengan mata yang menipu atau kepala palsu yang menewaskan serangan dari kepala asal, menyediakan kelebihan terpilih segera. Mekanisme ini terdapat di kedua-dua vertebrata seperti ikan dan ular, dan serangga seperti kupu-kupu hairstreak.

Keautomimikan kadangkala digunakan untuk kegunaan tentera. A-10 Thunderbolt (Warthog) sering dilukis dengan corak kanopi di bawahnya, meniru dirinya, sementara varian kenderaan pemulihan berperisai dari kereta kebal Churchill mempunyai senjata palsu, meniru varian kereta kebal bersenjata yang sama.

Rujukan sunting

  1. ^ automimicry Definisi: keautomimikanselanjutnya di PRPM