Kebakaran Besar London

Kebakaran Besar London adalah merupakan kejadian kebakaran besar yang melanda bahagian tengah kota London dari Ahad, 2 September hingga Rabu, 5 September 1666.[1] Kebakaran tersebut memusnahkan infrastruktur zaman pertengahan Kota London di dalam lingkungan tembok kota Rom lama tempat tersebut. Ia mengancam tetapi tidak sampai ke daerah bangsawan Westminster, Istana Whitehall milik Charles II, dan kebanyakan petempatan setinggan di pinggir kota. [2] Kebakaran tersebut telah memusnahkan 13,200 buah rumah, 87 gereja-gereja, Katedral St Paul, dan kebanyakan bangunan milik penguasa Kota. Kebakaran ini dianggarkan telah memusnahkan 70,000 buah rumah milik 80,000 penduduk Kota London.[3]

A painting showing the great fire of London, 4 September 1666, as seen from a boat in vicinity of Tower Wharf
Gambaran Kebakaran Besar London oleh pelukis yang tidak diketahui mengenai api yang barangkalinya muncul pada malam hari Selasa, 4 September 1666 dari perahu di sekitar Dermaga Menara (Tower Wharf). Menara London terletak di sebelah kanan gambar, Jambatan London di sebelah kiri manakala Katedral St Paul berada jauh di belakang dimamah api tinggi.

Bilangan korban kematian tidak diketahui namun dianggap kecil dengan hanya enam kematian sah yang telah dicatatkan. Pendapat itu telah dicabar baru-baru ini atas alasan kematian golongan miskin serta kelas pertengahan tidak tercatat sementara kepanasan api yang membakar mungkin telah membakar banyak mangsa sehingga tidak banyak peninggalan yang dapat dikenal pasti. Sekeping tembikar yang ditemukan oleh ahli-ahli arkeologi di Pudding Lane --lokasi bermulanya kebakaran tersebut--  menunjukkan suhu mencapai 1250°C.[4]

Titik asal kebakaran sunting

Kejadian ini bermula di kilang Thomas Farriner (atau Farynor) di Lorong Pudding tidak lama selepas tengah malam pada hari Ahad 2 September yang kemudian maraknya dengan cepat ke arah barat seluruh Kota London. Teknik memadam kebakaran pada ketika itu merupakan pembuatan penghadang api dengan meruntuhkan bangunan-bangunan di sekeliling api, namun tindakan tersebut ditunda akibat perasaan ragu-ragu Tuan Datuk Bandar London. Tiupan angin kuat memarakkan api sehingga ia gagal dipadam, dan api yang membesar tersebut bergerak ke arah utara hingga ke pusat Kota pada awal Isnin.

Maraknya kebakaran sunting

Meluasnya Kebakaran Besar London dari hari ke hari dicatatkan dua diaris Inggris terkenal bernama Samuel Pepys (1633-1703) dan John Evelyn (1620-1706). Mereka mencatat setiap peristiwa yang terjadi selama kebakaran dalam buku harian mereka. Misalnya, mereka berdua pergi ke taman Moorfields di wilayah utara kota pada hari Rabu untuk memantau keadaan para mangsa yang terjejas. Buku harian mereka merupakan sumber penting bagi penceritaan kembali bencana modern. Buku-buku terkini mengenai peristiwa kebakaran ini seperti buku karangan Tinniswood (2003) dan Hanson (2001) juga didasarkan kepada riwayat singkat William Taswell (1651-1682), seorang siswa berusia empat belas tahun di Sekolah Westminster pada tahun 1666.

Setelah melewati musim panas yang panjang pada tahun 1664 dan 1665, London dilanda kekeringan yang luar biasa sejak bulan November 1665. Bangunan -bangunan kayu yang mudah terbakar menjadi semakin kering kerontang setelah berlalunya musim panas tahun 1666. Api pertama kalinya menyala di kedai roti di Pudding Lane pada dinihari Ahad, kemudian dikipasi oleh angin timur ke bagian London yang lainnya.

Akibat sunting

Masalah sosial dan ekonomi yang terzahir daripada bencana ini begitu dahsyat. Raja Charles II mengalakkan dengan kuatnya pemindahan serta penempatan semula dari London demi mengelakkan pemberontakan mereka yang terjejas dari bencana ini. London pula telah dibina semula atas pelan jalan yang sama digunakan sebelum kebakaran tersebut berlaku, meskipun terdapat cadangan-cadangan baru lain yang difikirkan dalam kerja membina semula kota itu.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Nota sunting

  1. ^ Semua tarikh diberikan mengikut takwim Julius.
  2. ^ Porter, 69–80.
  3. ^ Tinniswood, 4, 101.
  4. ^ "Pottery". Museum of London. Dicapai pada 14 November 2014.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting