Kebebasan laut (Latin: mare liberum, "laut bebas") ialah prinsip dalam undang-undang antarabangsa dan laut. Ia menekankan kebebasan untuk mengemudi lautan. Ia juga tidak bersetuju dengan peperangan yang berlaku dalam air. Kebebasan hanya dilanggar dalam perjanjian antarabangsa yang diperlukan.

Freedom of the Seas, poster AS Perang Dunia II

Prinsip ini adalah salah satu daripada Empat Belas Mata Presiden AS Woodrow Wilson yang dicadangkan semasa Perang Dunia Pertama.

Sekutu Amerika Syarikat Britain dan Perancis menentang perkara ini, kerana United Kingdom juga merupakan kuasa laut yang besar pada masa itu. Seperti pendapat Wilson yang lain, kebebasan lautan telah ditolak oleh kerajaan Jerman.

Hari ini, konsep "kebebasan laut" boleh didapati dalam Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Undang-undang Laut di bawah Perkara 87(1) yang menyatakan: "laut lepas terbuka kepada semua negeri, sama ada pantai atau daratan". Perkara 87(1) (a) hingga (f) memberikan senarai kebebasan yang tidak lengkap termasuk navigasi, penerbangan, pemasangan kabel dasar laut, membina pulau buatan, memancing dan penyelidikan saintifik.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ "Protecting the Untamed Seas (Published 2015)". The New York Times. Dicapai pada 2 November 2020.

Pautan luar sunting