Kebolehubahan genetik

Kebolehubahan atau variabiliti genetik ialah ukuran kecenderungan genotip individu dalam populasi untuk berlainan daripada yang lain. Keragaman berlainan daripada kepelbagaian genetik, yang merupakan jumlah keragaman dilihat dalam populasi tertentu .[1] Keragaman ciri menggambarkan betapa banyak ciri itu tercenderung untuk berlainan dalam gerak balas kepada pengaruh persekitaran dan genetik.[1] Keragaman genetik dalam populasi adalah penting untuk biokepelbagaian,[2] kerana tanpa keragaman, susah untuk populasi untuk menyesuaikan diri terhadap perubahan persekitaran dan lalu mendekatkannya kepada kepupusan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Variation and Variability. Yale University. 1995. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-09-29. Dicapai pada 24 Mei 2007.
  2. ^ Sousa, P., Froufe, E., Harris, D.J., Alves, P.C. & Meijden, A., van der. 2011. Genetic diversity of Maghrebian Hottentotta (Scorpiones: Buthidae) scorpions based on CO1: new insights on the genus phylogeny and distribution. African Invertebrates 52 (1).[1]