Kebudayaan Arab (Arab: ثقافة عربية) merupakan budaya orang Arab, dari Lautan Atlantik di barat ke Laut Arab di timur dan dari Laut Mediterranean di utara ke Tanduk Afrika dan Lautan Hindi di tenggara. Pelbagai agama yang dianuti oleh orang Arab sepanjang sejarah mereka dan pelbagai empayar dan kerajaan yang telah memerintah dan memimpin tamadun Arab telah menyumbang kepada etnogenesis dan pembentukan budaya Arab moden. Bahasa, sastera, gastronomi, seni, seni bina, muzik, kerohanian, falsafah, dan mistisisme semuanya adalah sebahagian daripada warisan budaya orang Arab.[1]

Membuat permaidani Arab di Algiers, 1899

Dunia Arab kadangkala dibahagikan kepada wilayah yang berasingan bergantung kepada budaya, dialek dan tradisi yang berbeza termasuk:

Levant: Jordan, Lubnan, Palestin, dan Syria.

Mesir dan Sudan.

Mesopotamia (Iraq)

Semenanjung Arab: Arab Saudi, Bahrain, Emiriah Arab Bersatu, Kuwait, Oman, Qatar, dan Yaman.

Maghreb: Algeria, Libya, Maghribi, Mauritania, dan Tunisia.

Masakan sunting

 
Pilihan mez, pembuka selera atau hidangan kecil Jordan, di Petra, Jordan.

Pada asalnya, orang Arab di Semenanjung Arab sangat bergantung pada diet kurma, gandum, barli, beras dan daging, dengan sedikit variasi, dengan penekanan yang berat pada produk yogurt, seperti leben (لبن) (yoghurt tanpa lemak mentega). Masakan Arab hari ini adalah hasil gabungan masakan yang sangat pelbagai, merangkumi dunia Arab dan menggabungkan Levantine, Mesir, dan lain-lain. Ia juga telah dipengaruhi sedikit sebanyak oleh masakan India, Turki, Barbar, dan lain-lain. Dalam purata isi rumah Arab di Arab Timur, pengunjung mungkin menjangkakan makan malam yang terdiri daripada pinggan yang sangat besar, dikongsi bersama, dengan segunung nasi yang luas, menggabungkan kambing atau ayam, atau kedua-duanya, sebagai hidangan berasingan, dengan pelbagai sayuran rebus, dibumbui, kadang-kadang dengan sos tomato. Kemungkinan besar, terhadap beberapa item lain di sisi, kurang menarik. Teh sudah tentu akan menemani hidangan, kerana ia hampir sentiasa dimakan. Kopi akan disertakan juga.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Doris, Behrens-Abouseif (1 Januari 1999). Beauty in Arabic culture. Markus Wiener Publishers. ISBN 978-1558761995. OCLC 40043536.

Bacaan lanjut sunting

  • Mahfouz, Tarek (2011). Floreth, Thane (penyunting). Arab Culture, Vol. 1: An In-depth Look at Arab Culture Through Cartoons and Popular Art (ed. Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab).