Kebudayaan Azerbaijan

Kebudayaan Azerbaijan (Bahasa Azeri: Azərbaycan mədəniyyəti) tercetus di bawah pengaruh warisan Iran, Turki, Kaukasus serta pengaruh Rusia yang disebabkan oleh bekas statusnya sebagai republik Soviet. Kini, pengaruh barat termasuk budaya masyarakat global semakin berleluasa.

Sejarah sunting

Azerbaijan adalah nama moden bagi wilayah bersejarah dan geografi di sempadan Eropah Timur dan Asia Barat. Dahulunya, Azerbaijan dikenali sebagai Aran atau Ardan oleh berbagai Empayar Parsi atau Albania oleh orang Yunani. Ianya dibatasi oleh Laut Kaspia di timur, rantau Dagestan Rusia di utara, Georgia di barat laut, Armenia dan Turki di barat daya, dan Iran di selatan. Azerbaijan adalah negara pelbagai etnik yang sebahagian besarnya adalah Azeri iaitu sebuah kumpulan etnik yang jumlahnya hampir 10 juta di Republik Azerbaijan.

Warisan, budaya, dan tamadun di rantau ini pada hari ini yang dikenali sebagai negara Azerbaijan mempunyai akar purba dan moden. Orang-orang negara moden Azerbaijan dipercayai mewarisi pelbagai tamadun kuno dan masyarakat termasuk suku kaum pribumi Albania Kaukasia seperti Skithia, suku Alan dan juga kedatangan Oghuz Turk.

Masakan sunting

 
Buah Delima yang dibuka

Sepanjang abad, masakan Azerbaijan telah dipengaruhi oleh makanan dari budaya yang berbeza yang disebabkan oleh proses politik dan ekonomi di Azerbaijan. Namun begitu, masakan Azerbaijan kini mempunyai ciri-ciri tersendiri dan unik. Pelbagai makanan yang asli di negara ini pada hari ini boleh dilihat dalam masakan budaya lain. Bagi Azerbaijan, makanan merupakan bahagian penting dalam budaya negara dan sangat berakar dala umbi dalam sejarah, tradisi dan nilai-nilai negara.

Perayaan Delima sunting

Setiap tahun festival kebudayaan diadakan di Goychay, Azerbaijan yang dikenali sebagai Perayaan Delima. Perayaan ini memaparkan buah masakan Azerbaijan terutamanya buah delima dari Goychay. Di perayaan ini, perarakan diadakan dengan tarian tradisional Azerbaijan dan muzik Azerbaijan.[1]

Pesta Delima biasanya berlaku pada bulan Oktober.

Tarian Azerbaijan sunting

Terdapat sejumlah tarian Azerbaijan iaitu tarian rakyat Azerbaijan ini sangat lama dan merdu. Kebiasaanya tarian ini dipersembahkan ketika perayaan rasmi dan para penari memakai pakaian perayaan. Ianya mempunyai rentak yang sangat cepat. Oleh itu, penari mesti mempunyai kemahiran.[2]

Tarian kebangsaan Azerbaijan menunjukkan ciri-ciri negara Azerbaijan. Tarian-tarian ini berbeza dari tarian-tarian lain dengan tempaan dan keyakinan yang cepat. Dan ceramah ini mengenai kehebatan bangsa. Pakaian kebangsaan Azerbaijan dipelihara dengan baik di dalam tarian negara.

Tarian kebangsaan Azerbaijan menunjukkan ciri-ciri negara Azerbaijan. Tarian-tarian ini berbeza berbanding tarian-tarian yang lain dengan tempaan dan optimisme yang cepat.[3]

Cuti kebangsaan sunting

Cuti kebangsaan tradisi yang paling terkenal ialah Novruz Bayram yang merupakan perayaan tradisional Tahun Baru purba. Novruz adalah perayaan antara keluarga. Pada waktu petang sebelum cuti, seluruh keluarga berkumpul di sekitar meja yang dihidangkan dengan pelbagai hidangan untuk menjadikan Tahun Baru meriah. Percutian berlangsung selama beberapa hari dan berakhir dengan tarian awam, hiburan lain daripada kumpulan rakyat dan pertandingan sukan kebangsaan. Semasa Era Kesatuan Soviet, perayaan Novruz pada umumnya tidak rasmi dan kadang-kadang dilarang.[4] Sejak kemerdekaan Azerbaijan, Novruz menjadi cuti umum rasmi. Biasanya persediaan untuk Novruz bermula sebulan sebelum perayaan. Setiap hari Selasa 4 minggu akan dikhaskan untuk salah satu daripada empat elemen - air, api, bumi dan angin.[5][6]

Cuti umum lain termasuklah Ramadan, Hari Wanita, Ramazan Bayrami, Gurban Bayrami, Hari Republik, Hari Perlembagaan, Hari Kemenangan, Hari Angkatan Bersenjata, Hari Keselamatan, Hari Bendera[7] dan banyak lagi.

Hari peringatan juga termasuk Black January, Khojaly Massacre dan Hari Mac.

Simbol-simbol negara Azerbaijan termasuk bintang Lapan-tajam, digabungkan dengan elemen api di jata Azerbaijan. Bendera Azerbaijan berasal dari zaman akhir Republik Demokratik Azerbaijan dan digunakan secara meluas sejak zaman moden. Lagu Kebangsaan Azerbaijan mengandungi kata-kata oleh Ahmad Javad dan muzik itu disusun oleh Uzeyir Hajibeyov.

Keagamaan sunting

Sekitar 93 peratus penduduk Azerbaijan adalah penduduk Muslim manakala kira-kira 5 peratus penduduk berpegang kepada Gereja Ortodoks Rusia. Di kalangan majoriti Islam, pemeliharaan agama agak rendah dan identiti Islam lebih cenderung berdasarkan budaya dan etnik daripada agama. Penduduk Islam adalah sekitar 70 peratus Shi'a dan 30 peratus Sunni; perbezaan secara tradisinya tidak ditakrif secara teliti.

Terdapat ramai komuniti Kristian dan Muslim di ibu kota Baku; Pihak berkuasa umumnya membenarkan kumpulan ini untuk beribadah secara bebas.

Islam sunting

 
Masjid Bibi-Heybat di Baku, Azerbaijan

Selepas keruntuhan Kesatuan Soviet, semua organisasi keagamaan berpecah dan kemurungan sementara Organisasi Keagamaan Transcaucasia Muslim yang diketuai oleh akhund Allanshukur Pashazade memilih sheykhulislam pada tahun 1980 menguatkuasakan operasi dan cuba menyebarkan pengaruhnya ke seluruh Kaukasus di bawah nama Jabatan Agama Islam Kaukasus. Langkah-langkah untuk melaksanakan percubaan ini dilakukan pada sesi kesepuluh umat Islam Kaukasus yang diadakan di Baku pada tahun 1998. Pembukaan representasi CMD di Georgia dan Dagestan adalah salah satu langkah penting dalam bidang ini.

Kristian sunting

Ortodoks kini diwakili di Azerbaijan oleh gereja-gereja Ortodoks Rusia dan Georgia. Jemaah-jemaah Ortodoks Rusia dikumpulkan di Eparki Baku dan rantau Kaspia.

Gereja Roman Katolik di Azerbaijan adalah sebahagian daripada Gereja Katolik Roma di seluruh dunia di bawah pimpinan rohani Paus di Rom. Ianya adalah salah satu negara yang paling sedikit Katolik di dunia dari segi bilangan penganut dengan hanya 400 yang setia daripada jumlah penduduk yang melebihi tujuh juta. Kira-kira separuh penganut terdiri daripada orang asing yang bekerja sebagai diplomat atau bekerja untuk syarikat minyak.[8]

Judaisme sunting

Terdapat tiga komuniti Yahudi yang berasingan iaitu (Yahudi Gunung, Yahudi Ashkenaz, dan Yahudi Georgia) di Azerbaijan yang berjumlah hampir 16,000. Daripada jumlah itu, 11,000 orang Yahudi Gunung, dengan kepadatan 6.000 di Baku dan 4,000 di Guba, 4,300 orang Yahudi Ashkenaz yang kebanyakannya tinggal di Baku dan Sumgayit dan 700 orang Yahudi Georgia.

Majusi sunting

 
Atashgah, kuil Zoroatrianisme di Azerbaijan.

Sejarah Majusi di Azerbaijan kembali ke milenium pertama SM. Bersama dengan wilayah lain dari Empayar Persia. Azerbaijan tetap menjadi negara yang didominasi oleh negara Zoroaster sehingga invasi Arab pada abad ke-7. Nama Azerbaijan bermaksud "Tanah Api Abadi" di Persia Tengah, sebuah nama yang dikatakan memiliki hubungan langsung dengan Majusi.[9]

Hari ini agama, budaya, dan tradisi Majusi tetap dihormati di Azerbaijan dan Novruz terus menjadi hari perayaan utama di negara ini. Majusi telah meninggalkan bekas yang mendalam dalam sejarah Azerbaijan. Jejak agama masih terlihat di Atashgah, Ramana, Khinalyg, dan Yanar Dag.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Iguide.travel Goychay Activities: Pomegranate Festival
  2. ^ "Culture of Azerbaijan - The Arts and Humanities". Everyculture.com. 1918-05-28. Dicapai pada 2012-01-26.
  3. ^ Azerbaijan - a part of Europe (2007-11-24). "Azerbaijan - a part of Europe". Azeriyoungsters.blogspot.com. Dicapai pada 2012-01-26.
  4. ^ Waters, Zena (April–May 2005), "What exactly is Novruz Bayram", Azerbaijan Today (12), diarkibkan daripada yang asal pada 2011-05-14, dicapai pada 2009-03-22 Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ "International Day of Nowruz- 21 March". Azerembassy-kuwait.org. 2010-03-17. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-05-13. Dicapai pada 2011-01-04. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ "Azerbaijan marks Novruz holiday". En.trend.az. 2010-03-20. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-04-30. Dicapai pada 2011-01-04.
  7. ^ "Azerbaijan sets National Flag Day". Today.az. Dicapai pada 2010-05-22. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  8. ^ (Rusia) Construction of Catholic Church in Baku Coming to End Diarkibkan September 27, 2007, di Wayback Machine by R. Manafli. Echo. 8 March 2007
  9. ^ "Hankooki.com". Times.hankooki.com. Dicapai pada 2012-01-26.