Serombong wasap

(Dilencongkan dari Kebuk wasap)

Serombong wasap (bahasa Inggeris: fume hood[1]) atau kebuk wasap (fume chamber)[2] ialah sejenis alat pengudaraan tempatan yang direka untuk menghadkan pendedahan kepada asap yang berbahaya atau beracun, wap atau debu.

Sebuah serombong wasap biasa yang terpasang pada dinding makmal.

Gambaran sunting

Peralatan bersaiz besar ini menutup lima sisi ruang kerja, di mana bahagian bawahnya terletak pada ketinggian berdiri.

Terdapat dua jenis serombong wasap utama yang wujud iaitu serombong bersalur dan serombong tidak bersalur (ductless). Kedua-duanya jenis ini mempunyai prinsip yang sama: udara ditarik dari sisi depan (terbuka) kabinet dan dibuang di luar bangunan atau melalui penapisan agar ia selamat dihirup lalu disuap kembali ke dalam bilik. Alat ini digunakan untuk:

  • melindungi pengguna daripada menghirup gas beracun (tudung asap, kabinet biokeselamatan, peti simpanan)
  • melindungi produk atau eksperimen (bio kabinet, sarung kotak-kotak)
  • melindungi alam sekitar (tudung asap pengudara semula, kabinet biokeselamatan tertentu, dan apa-apa jenis alat lain yang dilengkapi dengan penapis yang sesuai dalam arus udara ekzos)

Fungsi sekunder alat-alat ini mungkin termasuk  perlindungan daripada letupan, pembendungan tumpahan dan fungsi lain yang perlu kepada kerja-kerja yang dilakukan dalam peralatan ini.

Ia biasanya dipasangkan bersandarkan dinding dan sering dilengkapi dengan infills di atas untuk menutupi salur-salur ekzos. Bentuknya yang berlekuk menjadikannya kurang diterangi oleh lampu bilik umum, begitu banyak mempunyai lampu dalaman dengan wap-bukti meliputi. Bahagian depannya adalah tingkap sash yang biasanya dipasang dengan kaca, di mana ia dapat bergerak ke atas dan ke bawah menggunakan sejenis mekanisme imbang balas. Unit serombong yang digunakan di tempat pembelajaran turut terpasang dengan sisi dan belakang daripada kaca, pelajar boleh memerhatikan ke dalam srrombong tersebut pada sekaligus. Panel kawalan berpenggera juga ada dalam unit-unit ini.

Serombong wasap secara umumnya didapati dalam 5 jenis kelebaran yang berbeza iaitu 1000 mm, 1200 mm, 1500 mm, 1800 mm dan 2000 mm.[3] Kedalamannya  berbeza antara 700 mm dan 900 mm, dan ketinggian antara 1900 mm dan 2700 mm. Reka-reka bentuk ini boleh menampung dari satu hingga tiga orang pengguna.

Untuk pengendalian bahan kimia yang sangat bahan berbahaya, suatu peti simpanan tertutup yang benar-benar mengasingkan pengendali dari semua sentuhan langsung dengan bahan dan alat-alat kerja boleh digunakan. Kandang mungkin juga akan dikekalkan pada tekanan udara negatif untuk memastikan agar tidak akan ada sebarang benda yang terlepas melalui kebocoran udara yang kecil.

Rujukan sunting

  1. ^ "'fume hood' - Istilah Malaysia". Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 4 Januari 2018.
  2. ^ "'fume chamber' - Istilah Bahasa Melayu". Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 4 Mac 2018.
  3. ^ Pickard, Quentin (2002). "Laboratories". The Architects' Handbook. Oxford, England: Wiley-Blackwell. m/s. 228. ISBN 1-4051-3505-0.