Kebun Bunga Singapura

Kebun Bunga Singapura adalah sebuah taman tropika berusia 165 tahun yang terletak di daerah membeli-belah Orchard Road di Singapura. Ia salah satu daripada tiga taman dan satu-satunya taman tropika, yang dianugerahkan menjadi Tapak Warisan Dunia UNESCO. Taman botani ini mendapat pangkat tarikan taman teratas Asia sejak tahun 2013, oleh Anugerah Pilihan Pengembara, TripAdvisor. Ia diisytiharkan sebagai "Taman Tahun Ini", Anugerah Pelancongan Taman Antarabangsa pada tahun 2012, dan mendapat penarafan tiga bintang Michelin pada tahun 2008.[1][2]

Kebun Bunga Singapura
新加坡植物园 (Cina)
சிங்கப்பூர் தாவரவியல் பூங்கா (Tamil)
Map
LokasiTanglin, Singapura
Koordinat1°18′54″N 103°48′58″E / 1.3151°N 103.8162°E / 1.3151; 103.8162Koordinat: 1°18′54″N 103°48′58″E / 1.3151°N 103.8162°E / 1.3151; 103.8162
Keluasan82 hektar (202.63 ekar)
Dibangunkan
1859; 165 tahun yang lalu (1859)
Dikendalikan olehNParks
Capaian transit awam
 CC19  DT9  Botanic Gardens (Bukit Timah Gate)
 TE12  Napier (Tanglin Gate, from 13 November 2022)
Kebun Bunga Singapura
Nama asli新加坡植物园
TermasuklahJacob Ballas Children's Garden Sunting ini di Wikidata
Inskripsi2015 (sesi ke-39)
Zon penampan137 ha
Map
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Taman botani ini diasaskan pada tapaknya yang kini pada tahun 1859 oleh Persatuan Agri-hortikultur. Ia memainkan peranan penting dalam ledakan perdagangan getah rantau ini pada awal abad ke-20, ketika pengarah saintifik pertamanya Henry Nicholas Ridley, mengetuai penyelidikan ke dalam penanaman tanaman. Dengan menyempurnakan teknik pengekstrakan getah, yang masih digunakan hari ini, dan mempromosikan nilai ekonominya kepada penanam di rantau ini, pengeluaran getah berkembang dengan pesat. Pada kemuncaknya dalam tahun 1920-an, Semenanjung Melayu menjengah sebahagian daripada pengeluaran lateks global.

Taman Anggerik Kebangsaan, yang terletak di taman-taman utama, berada di barisan hadapan kajian anggerik dan perintis dalam penanaman kacukan, melengkapkan status negara sebagai pengeksport utama anggerik potong. Dibantu oleh iklim khatulistiwa, ia menempatkan himpunan anggerik terbesar dengan 1,200 spesies dan 2,000 kacukan.

Pada awal kemerdekaan negara, kepakaran Taman Botani Singapura membantu mengubah pulaunya menjadi Kota Taman tropika, sebuah imej dan moniker yang mana negaranya dikenal dengan meluas. Pada tahun 1981, kacukan anggerik, Vanda Miss Joaquim, dipilih sebagai bunga kebangsaan negara. "Diplomasi anggerik" Singapura menghormati lawatan ketua negara, orang kenamaan dan selebriti, dengan menamakan kacukan terbaiknya sempena mereka; ini dipaparkan di VIP Orchid Gardens terkenalnya.[3][4]

Taman Botani Singapura dibuka dari pukul 5 pagi hingga 12 tengah malam setiap hari. Tiada bayaran kemasukan diperlukan, kecuali untuk Taman Anggerik. Lebih daripada 10,000 spesies flora yang tersebar di kawasannya seluas 82 hektar, yang diregangkan secara menegak; jarak terpanjang antara hujung utara dan selatan ialah 2.5 km (1.6 bt). Taman botani ini menerima kira-kira 4.5 juta pelawat setiap tahun.

Sejarah sunting

Fail:Singapore Botanic Gardens logo.jpg
Logo Kebun raya Singapura, palma Cyrtostachys

"Taman Botani dan Uji Kaji" pertama di Singapura ditubuhkan pada tahun 1822 di Bukit Kerajaan oleh Sir Stamford Raffles, pengasas Singapura moden dan pakar alamiah yang gigih. Tugas utama taman ini adalah untuk menilai tanaman penanaman yang mempunyai potensi kepentingan ekonomi termasuk buah-buahan, sayuran, rempah dan lain-lain bahan mentah. Taman pertama ini ditutup pada tahun 1829.[5]

Ianya tidak setelah 30 tahun kemudian di mana Taman Botani Singapura yang kini dibuka pada tahun 1859, apabila Persatuan Hortikultur Singapura diberikan tanah 32 hektar di Tanglin oleh pemerintah kolonial, yang memperolehnya dari saudagar Hoo Ah Kay, yang dikenali sebagai Whampoa, sebagai pertukaran untuk tanah di Boat Quay.

1859-1876 sunting

Kebun-kebun baru mula berfungsi sebagai "taman keseronokan" untuk ahli-ahli persatuan. Lawrence Niven telah diupah sebagai pengawas dan pereka landskap untuk menukarkan apa yang pada dasarnya ladang belukar dan siratan hutan dara menjadi taman awam. Beliau dan pasukannya berusaha membangunkan taman itu dengan menggambarkan gaya Pergerakan Taman Landskap Inggeris. Ini termasuk satu siri "laluan dan sesiaran yang saling berhubung, kawasan perarakan bertingkat untuk pancaragam tentera memainkan muzik... dan penubuhan tanaman hiasan".[6] Susun letak taman seperti yang hari ini berdasarkan reka bentuk Niven. Pada tahun 1866 taman ini berkembang ke arah barat laut kira-kira 12 hektar. Terdapat penggalian Swan Lake berlaku pada tahun 1866. Pada tahun 1868, Burkill Hall selesai. Persatuan Agri-hortikultur Singapura kehabisan dana, yang membawa kepada kerajaan kolonial mengambil alih pengurusan taman pada tahun 1874.

1877-1920an sunting

Anak benih getah pertama sampai ke taman dari Taman Kew pada tahun 1877.[7] Seorang pakar alamiah, Henry Nicholas Ridley atau Mad Ridley ketika ia dikenali, menjadi pengarah taman pada tahun 1888 dan membuka perladangan getah. Berjaya dalam eksperimen penanaman getahnya, Ridley meyakinkan penanam di Tanah Melayu untuk mengamalkan kaedahnya. Hasilnya mengagumkan; Tanah Melayu menjadi pengeluar dan pengeksport getah asli nombor satu dunia.[8] Terdapat pemasangan Palm Valley (1879), Ridley Hall (1882), E.J.H Corner House (1910) dan Holttum Hall (1921). Inilah tempoh masa apabila bunga negara Singapura – hibrida hibrida Vanda Miss Joaquim diasaskan.

 
Muzik dimainkan di gazebo ini, yang dikenali sebagai Bandstand, di Kebun Bunga Singapura pada tahun 1930-an

1920an–1985 sunting

Satu lagi pencapaiannya ialah perintis kacukan anggerik oleh Profesor Eric Holttum, pengarah Taman dari 1925 hingga 1949. Tekniknya membawa Singapura menjadi salah satu pusat terulung pengembangan anggerik komersial dunia. Hari ini, ia mempunyai koleksi spesimen tumbuhan tropika terbesar.

Selama pendudukan Jepun di Singapura pada tahun 1942 hingga 1945, Hidezo Tanakadate (田中 館 秀 三), seorang profesor geologi dari Universiti Imperial Tohoku, mengambil alih kawalan ke atas Taman Botani Singapura dan Muzium Raffles. Pada permulaan pendudukannya, dia memastikan tidak ada penjarahan di taman dan muzium. Kedua-dua institusi ini terus berfungsi sebagai institusi saintifik. Holttum dan Edred John Henry Corner dibenamkan di taman ini dan diarahkan untuk meneruskan kerja hortikultur mereka. Taman ini juga dinamakan semula sebagai "Taman Botani Shōnan" (昭南植物園). Kemudian tahun itu, Dr. Kwan Koriba (郡場寛), seorang profesor botani dari Universiti Imperial Kyoto, tiba sebagai pengarah taman, satu jawatan yang dipegangnya sehingga akhir perang.

Selepas perang, taman ini diserahkan kembali ke dalam kawalan British. Murray Ross Henderson, kurator herbarium sebelum perang, menggantikan Holttum sebagai pengarah dari tahun 1949 hingga 1954. Akhirnya, taman ini memainkan peranan penting semasa kempen "penghijauan Singapura" dan kempen Kota Taman semasa kemerdekaan awal tahun.

1986-sekarang sunting

Taman Botani Singapura diletakkan di bawah tanggungjawab Lembaga Taman Negara. Taman ini telah dirancangkan semula dengan kemudahan awam yang baru dan diperbaiki dengan kemudahan penyelidikan dan kemudahan latihan (1990-2005). Di sini, fokusnya ialah pada Visi Taman Kota, Hortikultur, Taksonomi + Penyelidikan Biokepelbagaian, Rekreasi dan Pendidikan.

"Lanjutan Tyersall" ke atas taman telah diumumkan pada tahun 2009. Sebanyak 18 hektar tanah telah ditambahkan dalam mengembangkan taman dengan hampir empat kali saiz asalnya pada tahun 1859. Dikenal sebagai Hutan Pembelajaran Taman apabila selesai sepenuhnya pada tahun 2018, sambungan termasuk Pusat Interpretasi Pemuliharaan Hutan dan Galeri Seni Sejarah Alam, bertempat di bangunan kolonial yang lebih berusia lebih satu abad. Hutan Pembelajaran mempamerkan pokok-pokok tropika terbaik yang tumbuh dalam keadaan tempatan dan memperkuat kedudukan taman botani ini sebagai institut utama untuk penyelidikan, pemuliharaan dan pendidikan. Pengunjung dapat menghargai koleksi pokok dan tumbuhan unik ini melalui pelbagai jalan tematik di Hutan Pembelajaran yang memaparkan pokok-pokok raksasa, pokok dengan bentuk yang menarik dan kepingan pelbagai tekstur, koleksi pemuliharaan spesies buah dan kacang yang jarang berlaku dan taman buluh.[9] Juga termasuk skim perlindungan banjir untuk daerah membeli-belah utama Orchard Road dan persekitarannya dan kolam penahanan air dengan kapasiti untuk memegang lebihan air ribut daripada kira-kira 15 kolam renang Olimpik.[10]

Tarikan sunting

 
Bunga orkid di Taman Orkid Negara

Taman ini bersempadan dengan Holland Road dan Napier Road di selatan, Cluny Road ke timur, Tyersall Avenue dan Cluny Park Road ke barat dan Bukit Timah Road di utara. Jarak lurus antara hujung utara dan selatan adalah sekitar 2.5 km (1.6 bt). Terdapat beberapa pintu masuk di zon yang berlainan di taman-taman, walaupun Gerbang Tanglin yang menghadap Holland Road di selatan adalah pintu masuk yang besar.

Taman Anggrek Kebangsaan sunting

 
Orkid Phalaenopsis philippinensis berkembang di sebuah rumah mist

National Orchid Garden adalah tarikan utama di Taman Botani. Terletak di bahagian tengah-tengah Taman, tapak seluas tiga hektar ini mempunyai koleksi lebih daripada 1,000 spesies dan 2,000 hibrid orkid.

Di Orchid Garden terdapat beberapa tarikan seperti berikut -

Burkill Hall: Burkill Hall is a colonial plantation bungalow built in 1886. It used to be the director's house and was named in honour of the only father and son pair to hold the post of Director of Singapore Botanic Gardens, Isaac and Humphrey Burkill. The ground level serves as an exhibition area, showcasing information on the different hybrids named after VIPs who have visited the garden.

VIP Orchid Garden: located at the back of Burkill Hall, displays hybrids of the most popular VIP orchids. Notable ones include Dendrobium Memoria Princess Diana, Dendrobium Margaret Thatcher, Renantanda Akihito, Dendrobium Masako Kotaishi Hidenka, Dendrobium Elizabeth and Vanda Gloria Macapagal-Arroyo. More than 100 celebrities, dignitaries and visiting heads of states have been honoured by Singapore's orchid diplomacy program.

Orchidarium: A haven for serious orchids enthusiasts, the Orchidarium houses natural species in a tropical setting.

Tan Hoon Siang Misthouse: Tan Hoon Siang was a descendant of Tan Tock Seng, who was a philanthropist and founder of the Tan Tock Seng Hospital. The misthouse contains a colourful collection of different hybrids. It also has a small collection of fragrant orchids like Vanda Mimi Palmer.

Lady Yuen-Peng McNeice Bromeliad House: Named in honour of its sponsor, the Bromeliad House showcases plants from the family Bromeliaceae, which includes the pineapple. The unique collection of bromeliads on display was acquired from Shelldance Nursery in the United States in 1994.

Coolhouse: The Coolhouse tries to recreate the environment of a tropical highland forest and showcases orchids that are normally only found in the tropical highland areas.

Rainforest sunting

The Singapore Botanic Gardens has a small tropical rainforest of around six hectares in size, which is older than the gardens itself. The rainforest and its bigger cousin at the Bukit Timah Nature Reserve are located within the Singapore's city limits. Singapore is one of the only two major cities with a tropical rainforest within its city limits, the other being Tijuca Forest in Rio de Janeiro.

Ginger Garden sunting

 
A waterfall in the Ginger Gardens

Located next to the National Orchid Garden, this one-hectare garden brings together members of the family Zingiberaceae. The garden houses a restaurant called the Halia Restaurant. There is also a drop-off point along Tyersall Avenue as well as a waterfall. The garden was officially opened in 2003 and it took over the spot vacated by the previous Orchid Enclosure.

Botany Centre and Tanglin Gate sunting

 
Singapore's first "green roof" at the Green Pavilion
 
Office Building (Botany Hall 1) at the redeveloped Tanglin Core

The two new blocks of offices and classroom in the upgraded Tanglin Core area are known as the Botany Centre. They house the:

  • Library of Botany and Horticulture (including the Public Reference Centre);
  • the Singapore Herbarium (International acronym: Herb. SING), housing 750,000 specimens;[11]
  • Orchid Breeding and Micropropagation; and
  • education outreach and workshop classrooms.
 
One of the newer attractions is the Saraca Stream in the Tanglin Core area

The corridors and walkways of the Botany Centre are covered by leaf imprints. There are also a number of wooden carvings scattered around the grounds and fern-covered vertical walls.

The Green Pavilion is the first "green roof" in Singapore. Weed and grass-like plants fully cover the pitched roof. It houses the visitor services desk as well as a café called Food For Thought in the basement.

The offices of former directors, namely Holttum Hall (after Eric Holttum, Director of the Gardens from 1925 to 1949) and Ridley Hall (after Henry Nicholas Ridley, first director of Gardens from 1888 to 1911) were preserved and now known as the Singapore Botanic Gardens' Heritage Museum and Ridley Hall (a function space).

Jacob Ballas Children's Garden sunting

The Children's Garden was named after its main donor Jacob Ballas, a Jewish-Singaporean philanthropist who died in 2004.

Built at a cost of S$7 million (of which $99 million was donated by the Jacob Ballas Trust and sponsors), it is located at the quieter northern end of the Botanic Gardens. It has its own visitor centre with a café. It opened on Children's Day, 1 October 2007. The National Parks Board claims it is Asia's first children's garden. There are play areas like the Water Play area, a small playground, tree-houses with slides, and a maze. There are also interactive exhibits that teach how photosynthesis takes place, and a mini-garden that showcases how plants may be used to make dyes, beverages or as herbs.

At the Children's Garden Visitor Centre there is a sculpture by the Israeli artist Zodok Ben-David. Named Mystree, it was commissioned by the Yad Vashem museum in 2010. From a distance, the sculpture looks like a tree but a closer inspection reveals 500 human figures.

Although it is considered part of the Botanic Gardens, the Children's Garden has its own entrance along Bukit Timah Road existing as a separate enclosure.

Other attractions sunting

 
The lush lawns of Palm Valley are a popular spot for picnics and outdoor concerts

Tropical plants line the bank of the Saraca Stream as it meanders its way down a small hill. The main highlights of the stream walk are the Yellow Saraca trees (Saraca cauliflora) and Red Saraca (Saraca declinata). Other attractions include the Palm Valley, Bandstand area, Sun Garden and Sundial Garden.

 
SSO Concert at the Singapore Botanic Gardens
 
Chopin monument, just south of Symphony Lake

The Botanic Gardens has three lakes, namely Symphony Lake, Eco-Lake and Swan Lake. The Shaw Foundation Symphony Stage on Symphony Lake occasionally has free concerts on weekends. Notable performers include the Singapore Symphony Orchestra and Singapore Chinese Orchestra. On 10 October 2008,[12] a statue of the composer Frédéric Chopin was unveiled just south of Symphony Lake.

The headquarters of the National Parks Board is located within the grounds of the Singapore Botanic Gardens. Eateries within the garden include the one-Michelin-starred Corner House,[13] a casual fine-dining restaurant in a colonial bungalow; Casa Verde, a café at the Visitor Centre; and Halia Restaurant, a restaurant at the Ginger Garden. There are also gift shops for visitors. Singapore's national agency in biodiversity-related issues, the National Biodiversity Centre, is also located within the grounds of the gardens.

UNESCO sunting

 
Replika kuno Lepidodendron atau clubmoss gergasi di Taman Evolusi

Permohonan rasmi untuk Singapore Botanic Gardens untuk disenaraikan sebagai Tapak Warisan Dunia telah dikemukakan kepada UNESCO pada Januari 2014. Tawaran ini menggariskan kepentingan sejarah dan kebudayaan taman dan pencapaiannya dalam pemuliharaan dan penyelidikan. Dokumen pencalonan 700 halaman dikumpulkan dan ditulis selama satu setengah tahun, dipimpin oleh pemuliharaan tapak dan bahagian tugu Lembaga Warisan Negara (NHB) pengarah Kebun Bunga, Dr Nigel Taylor, yang juga terlibat dalam tawaran UNESCO Kebun Bunga Diraja di Kew dari tahun 2000 hingga 2003.

Sebagai sebahagian daripada proses itu, dokumen itu perlu mencari penilaian Majlis Antarabangsa mengenai Monumen dan Tapak (ICOMOS), persatuan profesional yang berasingan. Pada 16 Mei 2015, panel pakar ICOMOS menyokong prasasti tanpa tempahan – saranan terbaik yang mungkin, menyatakan:[14]

Taman-taman ini menunjukkan evolusi taman kolonial tropika British menjadi kebun botani moden dan bertaraf dunia, institusi saintifik dan tempat pemuliharaan dan pendidikan.


Pada 4 Julai tahun itu, di Bonn, sesi ke-39 Jawatankuasa Warisan Dunia membincangkan penyerahan Singapura, dan kesemua 21 ahli mengesahkannya.[15][16] Dr Taylor recalled the unanimous vote: [17]

Ia adalah luar biasa, salah satu salam yang paling lama yang saya dengar ... dan setiap ahli jawatankuasa mempunyai sesuatu yang penting untuk dikatakan dan ada yang banyak mengatakan untuk memihak kepada tulisan itu.


Taman Botani Singapura adalah tropika yang pertama, dan hanya taman botani ketiga pada senarai Warisan Dunia UNESCO. Kehormatan ini secara meluas diperhatikan sebagai penghormatan yang sesuai kepada negara ke-50 kemerdekaan negara.

Galeri sunting

Liaht juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Singapore Botanic Gardens clinches prestigious Unesco World Heritage site status", The Straits Times, 4 Julai 2015
  2. ^ "Botanic Gardens top park in Asia on Tripadvisor". The Straits Times. 20 Jun 2014. TripAdvisor Travellers' Choice Awards
  3. ^ "Urban Haven". The Straits Times. 5 Julai 2015.
  4. ^ "Orchid diplomacy". Tabla. 11 November 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 November 2016. Dicapai pada 12 April 2020.
  5. ^ "Singapore First Botanical Gardens". The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884–1942). 19 Januari 1914. m/s. 1. Dicapai pada 6 April 2016.
  6. ^ Chris Blandford Associates. (2014, January). Singapore Botanic Gardens – Candidate World Heritage Site Nomination Dossier.
  7. ^ "Singapore Botanical Gardens – UNESCO World Heritage Centre" (dalam bahasa Inggeris). UNESCO. Dicapai pada 21 Disember 2015.
  8. ^ Cornelius-Takahama, Vernon (29 Mac 2001), Sir Henry Nicholas Ridley, Singapore: National Library Board Singapore
  9. ^ "The Sunday Times – Botanic Gardens to keep on growing". Government of Singapore. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 November 2015. Dicapai pada 25 November 2015.
  10. ^ "wildsingapore news: Work to start on extension to Botanic Gardens". wildsingaporenews.blogspot.sg. Dicapai pada 8 Ogos 2015.
  11. ^ "Singapore Botanic Gardens Herbarium". www.sbg.org.sg. Dicapai pada 10 Mac 2018.
  12. ^ The Unveiling Ceremony of a Monument to Frederic Chopin & Inaugural Concert by NAFA Orchestra, The Embassy of the Republic of Poland in Singapore, 5 Oktober 2008, diarkibkan daripada yang asal pada 26 Jun 2010, dicapai pada 4 Jun 2010
  13. ^ "Singapore's Michelin-starred restaurants: All you need to know". The Straits Times. 21 Julai 2016.
  14. ^ "Unesco title plants Singapore firmly on world map". The Straits Times. 5 Julai 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Ogos 2015. Dicapai pada 12 April 2020. null
  15. ^ Melody Zaccheus (4 Julai 2015), "Singapore Botanic Gardens clinches prestigious Unesco World Heritage site status", The Straits Times
  16. ^ "Singapore Botanic Gardens declared UNESCO World Heritage Site". Channel NewsAsia. 4 Julai 2015.
  17. ^ "UNESCO nomination dossier a labour of love since 2010 – Channel NewsAsia". Channel NewsAsia. 6 Julai 2015. null

Pautan luar sunting

Templat:Major Tourist Attractions in Singapore Templat:Parks in Singapore