Kecerdasan super (bahasa Inggeris: Superintelligence) ialah agen hipotesis yang memiliki kecerdasan jauh mengatasi minda manusia yang paling terang dan paling berbakat. "Superintelligence" juga boleh merujuk kepada sifat sistem penyelesaian masalah (cth, penterjemah bahasa kecerdasan super atau pembantu kejuruteraan) sama ada atau tidak kecekapan intelektual peringkat tinggi ini terkandung dalam ejen yang bertindak di dunia. Superintelligence mungkin atau mungkin tidak dicipta oleh letupan perisikan dan dikaitkan dengan ketunggalan teknologi.

Ahli falsafah Universiti Oxford Nick Bostrom mentakrifkan superintelligence sebagai "sebarang intelek yang sangat melebihi prestasi kognitif manusia dalam hampir semua domain yang diminati".[1] Program Fritz kekurangan superintelligence-walaupun ia jauh lebih baik daripada manusia dalam catur-kerana Fritz tidak dapat mengatasi manusia dalam tugas lain.[1] Mengikuti Hutter dan Legg, Bostrom menganggap superintelligence sebagai dominasi umum pada tingkah laku berorientasikan matlamat, membiarkan terbuka sama ada superintelligence buatan atau manusia akan memiliki kapasiti seperti keniatan atau kesedaran orang pertama.

Petikan sunting

Bibliografi sunting

Makalah sunting

  • Bostrom, Nick (2002), "Existential Risks", Journal of Evolution and Technology, 9, dicapai pada 2007-08-07
  • Chalmers, David (2010). "The Singularity: A Philosophical Analysis" (PDF). Journal of Consciousness Studies. 17: 7–65.
  • Legg, Shane (2008). Machine Super Intelligence (PDF) (PhD). Department of Informatics, University of Lugano. Dicapai pada September 19, 2014.
  • Müller, Vincent C.; Bostrom, Nick (2016). "Future Progress in Artificial Intelligence: A Survey of Expert Opinion". Dalam Müller, Vincent C. (penyunting). Fundamental Issues of Artificial Intelligence. Springer. m/s. 553–571.
  • Santos-Lang, Christopher (2014). "Our responsibility to manage evaluative diversity" (PDF). ACM SIGCAS Computers & Society. 44 (2): 16–19. doi:10.1145/2656870.2656874.

Buku sunting

Pautan luar sunting