Peristiwa Pulau Ganghwa

(Dilencongkan dari Kejadian Pulau Ganghwa)

Peristiwa Pulau Ganghwa atau Pertempuran Ganghwa Jepun (Korea: 운요호 사건 [雲揚號事件] Unyo-ho sageon bermaksud "Peristiwa Un'yō "; Jepun: 江華島事件 Kōka-tō jiken; Jawi: ڤريستيوا ڤولاو ڬڠهوا), ialah pertembungan bersenjata antara dinasti Joseon Korea dan Jepun yang terjadi di sekitar Pulau Ganghwa pada 20 September 1875.

Pertempuran Ganghwa

Tentera laut Jepun mendarat dari Un'yō di Pulau Yeongjong yang berdekatan dengan Ganghwa.
TarikhSeptember 20, 1875
Lokasi
Pulau Ganghwa, Korea
(sekarang Pulau Ganghwa, Korea Selatan)
Keputusan

Kemenangan Jepun

  • Kerosakan yang teruk berlaku pada pertahanan Korea.
Pihak yang terlibat
 Jepun Dinasti Joseon
Komandan dan pemimpin
Inoue Yoshika Tidak diketahui
Kekuatan
Darat:
22 kelasi and marin
Laut:
1 bot pembedil
Darat:
500 infanteri
Meriam
Kerugian dan korban
1 terbunuh
1 cedera
35 terbunuh[1]
16 ditangkap
36 meriam dan meriam kecil dirampas
1 kubu musnah

Latar belakang sunting

Pada separuh kedua abad ke-19, semenanjung Korea ialah tempat perebutan kuasa antara beberapa kuasa imperialis termasuk Rusia dan Perancis, begitu juga orang Cina dan Jepun.

Pemulihan Meiji tahun 1868 mengakhiri kesyogunan Tokugawa feudalistik berusia 265 tahun di Jepun. Pemerintah Jepun yang baru mengirim utusan yang memegang sepucuk surat dengan pesan kedaulatan yang memaklumkan mengenai penubuhan pemerintahan baru Jepun kepada pemerintah dinasti Joseon Korea pada 19 Disember 1868.

Namun, orang Korea enggan menerima surat itu kerana tertera huruf Cina ("kerajaan, empayar") dan ("dekri empayar"). [2] Menurut sistem politik pada masa itu, hanya maharaja China yang diperbolehkan menggunakan watak-watak ini, kerana ia menandakan kekuasaan empayar China. [2] Oleh itu, penggunaan mereka oleh seorang pemerintah Jepun dianggap tidak dapat diterima oleh orang Korea, kerana ia menyiratkan pemerintah Jepun setara dengan maharaja China. [2]

Orang Cina menyarankan kepada Korea untuk menerima surat kedaulatan dari Jepun, kerana China mengetahui kekuatan Jepun pada waktu itu.[3] Walaupun rundingan peringkat pemerintah diadakan pada tahun 1875 di Pusan, tidak ada kemajuan besar yang dicapai. Sebaliknya, ketegangan meningkat ketika orang Korea terus menolak untuk mengakui tuntutan kesetaraan Jepun dengan China.

Pertembungan di pulau Ganghwa sunting

 
Pendaratan pasukan Un'yō di Pulau Ganghwa. Cetakan kayu kayu Jepun.

Pulau Ganghwa, pernah menjadi lokasi konfrontasi ganas antara pasukan Korea dan pasukan asing pada dekad sebelumnya. Pada tahun 1866, pulau ini diduduki sebentar semasa ekspedisi Perancis menentang Korea, dan pada tahun 1871 tempat ekspedisi Amerika. Ingatan mengenai konfrontasi itu sangat segar, dan tidak ada persoalan bahawa pasukan pengawal Korea akan menembak mana-mana kapal asing yang mendekat.

Pada pagi 20 September 1875, Un'yō di bawah arahan Inoue Yoshika dihantar untuk meninjau perairan pantai Korea. Ketika meninjau pantai Barat Korea, orang Jepun menghantar sekumpulan anak kapal ke Pulau Ganghwa untuk meminta air dan bekalan. [2] Ketika bateri pantai benteng Korea menembak Un'yō, Jepun bertindak balas dengan cepat dan teruk. [2] Setelah mengebom kubu Korea, orang Jepun mendarat di sebuah pantai yang membakar beberapa rumah di pulau itu dan melibatkan pasukan Korea. Bersenjatakan senapang moden, mereka membuat kerja cepat orang Korea yang membawa musket pencucuh sumbu; akibatnya, tiga puluh lima orang tentera Korea terbunuh. [2] Berita mengenai kejadian itu tidak sampai di Tokyo hinggalah 28 September, tetapi pada hari berikutnya, Dajōkan memutuskan untuk menghantar kapal pembedil ke Pusan untuk melindungi penduduk Jepun di sana. Ia juga mulai mempertimbangkan untuk menghantar misi atau tidak ke Korea bagi menyelesaikan kejadian itu. [2]

Selepas sunting

Jumlah korban dalam kejadian itu dicatatkan 35 orang dari Dinasti Joseon dengan dua orang tentera Jepun cedera. Di samping itu, 16 orang anggota tentera laut Korea ditawan oleh Jepun. Banyak senjata juga dirampas. Setelah kejadian itu, Tentera Laut Imperial Jepun menyekat kawasan terdekat dan meminta permohonan maaf rasmi dari pemerintah Joseon, yang disimpulkan dengan pengiriman misi Kuroda dan penandatanganan Perjanjian Ganghwa pada 27 Februari 1876, yang membuka Semenanjung Korea untuk perdagangan Jepun dan asing.

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ Duus 1998, m/s. 43.
  2. ^ a b c d e f g Duus 1998.
  3. ^ OH, Bonnie. Sino-Japanese Rivalry in Korea. p. 43

Rujukan sunting

  • Duus, Peter (1998). The Abacus and the Sword: The Japanese Penetration of Korea. University of California Press. ISBN 0-52092-090-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Keene, Donald (2002). Emperor of Japan: Meiji and His World, 1852–1912. New York: Columbia University Press. ISBN 0-231-12341-8.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Jansen, Marius B. (2002). The Making of Modern Japan. Harvard University Press. ISBN 0-6740-0334-9.CS1 maint: ref=harv (link)