Kejuruteraan geoteknik

Kejuruteraan geoteknik adalah cabang kejuruteraan awam yang berkaitan dengan tingkah laku kejuruteraan bahan bumi. Kejuruteraan geoteknik penting dalam kejuruteraan awam, tetapi juga mempunyai aplikasi dalam bidang tentera, perlombongan, petroleum dan disiplin kejuruteraan lain yang berkaitan dengan pembinaan yang berlaku di permukaan atau di dalam tanah. Kejuruteraan geoteknik menggunakan prinsip-prinsip mekanik tanah dan mekanik batu untuk menyiasat keadaan dan bahan bawah permukaan; menentukan sifat fizikal / mekanik dan kimia yang berkaitan dengan bahan-bahan ini; menilai kestabilan cerun semula jadi dan deposit tanah buatan manusia; menilai risiko yang ditimbulkan oleh keadaan tapak; kerja tanah reka bentuk dan asas struktur; dan memantau keadaan tapak, tanah dan pembinaan asas.[1][2]

Big Dig Boston menyampaikan cabaran geoteknik dalam persekitaran bandar.

Projek kejuruteraan geoteknik yang biasa bermula dengan kajian semula keperluan projek untuk menentukan sifat bahan yang diperlukan. Kemudian mengikuti penyiasatan tapak tanah, batuan, pengagihan kerosakan dan sifat batuan dasar di dan di bawah kawasan yang menarik untuk menentukan sifat kejuruteraan mereka termasuk bagaimana mereka akan berinteraksi dengan, atau dalam pembinaan yang dicadangkan. Penyiasatan tapak diperlukan untuk mendapatkan pemahaman mengenai kawasan di dalam atau di mana kejuruteraan akan berlaku. Siasatan boleh termasuk penilaian risiko kepada manusia, harta benda dan alam sekitar dari bahaya alam seperti gempa bumi, tanah runtuh, lubang runtuhan, pencecairan tanah, aliran puing dan batuan.

Seorang jurutera geoteknik kemudian menentukan dan merekabentuk jenis asas, kerja tanah, dan / atau subgred turapan yang diperlukan untuk struktur buatan manusia yang akan dibina. Asas direka dan dibina untuk struktur pelbagai saiz seperti bangunan bertingkat, jambatan, bangunan komersial sederhana hingga besar, dan struktur yang lebih kecil di mana keadaan tanah tidak membenarkan reka bentuk berasaskan kod.

Yayasan yang dibina untuk struktur atas tanah termasuk yayasan cetek dan mendalam. Struktur penahan termasuk empangan penuh bumi dan dinding penahan. Kerja tanah termasuk benteng, terowong, diaik dan tetambak, saluran, takungan, pemendapan sisa berbahaya dan tapak pelupusan sanitari.

Kejuruteraan geoteknik juga berkaitan dengan kejuruteraan pantai dan lautan. Kejuruteraan pantai boleh melibatkan reka bentuk dan pembinaan dermaga, marina, dan jeti. Kejuruteraan laut boleh melibatkan asas dan sistem utama untuk struktur luar pesisir seperti pelantar minyak.

Bidang kejuruteraan geoteknik dan kejuruteraan geologi berkait rapat, dan mempunyai banyak pertindihan. Walau bagaimanapun, bidang kejuruteraan geoteknik adalah kejuruteraan khusus, di mana bidang kejuruteraan geologi adalah geologi khusus.

Nota sunting

  1. ^ Terzaghi, K., Peck, R.B. and Mesri, G. (1996), Soil Mechanics in Engineering Practice 3rd Ed., John Wiley & Sons, Inc. ISBN 0-471-08658-4
  2. ^ Holtz, R. and Kovacs, W. (1981), An Introduction to Geotechnical Engineering, Prentice-Hall, Inc. ISBN 0-13-484394-0

Rujukan sunting