Kejutan elektrik atau renjatan elektrik ialah tindak balas fisiologi disebabkan oleh pengaliran arus elektrik melalui badan manusia.[1] Ia berlaku apabila suatu bahagian badan manusia bersentuhan dengan apa-apa sumber elektrik yang menyebabkan mangnitud yang cukup untuk melalui otot, viscera atau rambut mangsa. Sentuhan fizikal dengan pendawaian atau alat yang "hidup" dengan arus elektrik merupakan sebab paling biasa kejutan ini berlaku. Dalam kes-kes pendedahan kepada voltan tinggi seperti di menara pemancar kuasa, sentuhan fizikal dengan pendawaian atau objek "hidup" ini mungkin tidak perlu untuk menyebabkan kejutan kerana voltan barangkalinya mencukupi untuk arus "melompat" jurang udara di antara alat elektrik dengan mangsa.

Kecederaan elektrik
Pengelasan dan sumber luaran
Kecederaan disebabkan panahan kilat. Kelihatan juga tanda kemerahan bercabang (kadangkalanya dipanggil rajah Lichtenberg) yang memanjat kaki akibat kesan arus elektrik yang mengenai mangsa.
ICD-10T75.4
P. Data Penyakit4159
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan Penafian perubatan

Kecederaan berkaitan dengan kejutan elektrik bergantung pada besarnya semasa.[2] Arus yang sangat kecil tidak akan dirasai atau menghasilkan rasa kesemutan ringan. Arus yang lebih besar boleh menyebabkan beberapa tahap atau sakit, sementara arus yang lebih kuat boleh menyebabkan pemgecutan otot sukarela, mencegah mangsa dari membebaskan diri dari sumber elektrik.[3] Arus yang lebih besar biasanya membawa kepada kerosakan tisu dan boleh menyebabkan fibrilasi atau serangan jantung, kedua-dua daripadanya boleh membawa maut. Jika kematian berlaku akibat kejutan elektrik, maka sebab kematian ini biasanya disebut sebagai mati kejutan elektrik. Kejutan yang kecil boleh mengakibatkan kecederaan tidak langsung cedera akibat mangsa terjatuhnya objek atau si mangsa sendiri yang dikejutkan dengan arus yang secara umumnya tidak berbahaya.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Boon, Elizabeth; Parr, Rebecca; Dayananda, Samarawickrama (2012). Oxford Handbook of Dental Nursing. Oxford University Press. m/s. 132. ISBN 0191629863.
  2. ^ Reilly 1998, halaman 1
  3. ^ Geddes, Leslie Alexander; Roeder, Rebecca A. (2006). Handbook of Electrical Hazards and Accidents Lawyers & Judges Publishing Company, ISBN 0913875449, m/s. 29
Sumber