Sebuah kelab anime adalah sebuah organisasi yang bermesyuarat untuk membincangkan, persembahan, dan menggalakkan anime di dalam masyarakat tempatan dan juga boleh memberi tumpuan kepada memperluaskan pemahaman budaya Jepun.[1] Kelab anime semakin dijumpai di universiti-universiti dan sekolah-sekolah tinggi. Penganjur juga boleh menggunakan ruang mesyuarat awam seperti perpustakaan[2] atau pusat kerajaan.[3] Banyak hadirin kelab anime memperkenalkan diri mereka sebagai otaku. Walaupun anime dianggap dihadiri oleh hadirin dalam umur dua puluhan, terdapat biasanya tiada sekatan umur. Dewasa dalam lima puluhan dan enam puluhan dan remaja juga hadir.[4]

Aktiviti sunting

mesyuarat kelab anime boleh berlaku pada setiap minggu atau bulanan. Selain daripada melihat anime, kelab melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti lain seperti melihat video muzik anime, membaca manga, karaoke dan menghidupkan watak menerusi cosplay.[5] Banyak pemilik kelab forum dalam talian untuk meningkatkan lagi interaksi dengan masyarakat, dan mempunyai perpustakaan untuk memberi pinjaman buku dan manga kepada ahli. Peserta kelab anime sering juga terlibat dalam kerja sukarela dan organisasi konvensyen anime tempatan.[6][7]

Bergantung kepada skop kelab, aktiviti juga boleh mempunyai pelbagai yang lebih luas, untuk memasukkan bermain permainan atas meja seperti shogi, go dan mahjong. Aktiviti luar termasuk merasa saké dan lawatan ke acara kebudayaan seperti Festival Bunga Sakura Negara atau demonstrasi kendo.

Tayangan Anime sunting

 
Kelab anime pada tontonan anime perpustakaan. Seorang gadis sedang merangka dan Pocky boleh dilihat di atas meja

Biasanya kelab anime menunjukkan dalam bahasa asal iaitu bahasa Jepun bersama dengan sari kata bahasa Inggeris. Bergantung kepada polisi kelab, anime fansub, sari kata rasmi, atau alih suara setempat boleh ditunjukkan.

kelab-kelab yang lebih besar boleh mempunyai bilik tontonan berganda. Biasanya satu bilik mempunyai setempat anime dan fansub lain. Bilik fansub juga boleh dikenali sebagai bilik 'divx', dinamakan selepas pengekod penyahkod video yang popular .

Oleh kerana setiap episod agak lambat dikeluarkan bagi setiap beberapa anime, pameran dijadualkan mengikut susunan blok dengan rehat. Selalunya, satu siri dua puluh enam episod akan ditayangkan sepanjang tempoh beberapa bulan.

Terdapat juga dasar formal dalam beberapa kumpulan kelab mengenai jumlah panjang persembahan dilihat. Sebagai contoh, Bleach dan InuYasha berjalan selama 366 dan 167 (atau 191 dengan InuYasha: The Final Act) episod setiap satu anime. Sehingga ini, kelab telah menayangkan setiap episod anime, sehinggakan kadang-kadang episod dari anime lain ambil alih anime yang masih berjalan. Selain itu, ia mungkin sukar bagi ahli-ahli baru kelab untuk mengikuti atau menjadi berminat dengan jalan cerita yang telah mencapai kemajuan ini.

Pameran Awam sunting

Apabila berkumpul di tempat awam untuk menunjukkan media berlesen, kebenaran bertulis daripada pemegang hak domestik diperlukan. Ini dikenali sebagai Hak Persembahan Awam atau hak pameran.[8]

Pelesen anime Amerika Utara, seperti Funimation dan Bandai Entertainment telah menubuhkan program-program untuk membantu memudahkan pemeriksaan awam kandungan berlesen di kelab-kelab anime.[9][10]

Rujukan sunting

  1. ^ Swecker, Sophie (2005-10-25). "An Cartoons Aren't Just For Kids..." Dicapai pada 2007-12-02.
  2. ^ Freedman, Sara (2007-08-30). "Teens animated over anime". Dicapai pada 2008-04-07.
  3. ^ Frank, Evan (2006-08-24). "An animated culture". Dicapai pada 2007-10-10.[pautan mati]
  4. ^ Goldstein, Meredith (2004-12-01). "Members of MIT club share an anime attraction". The Boston Globe. Dicapai pada 2007-12-10.
  5. ^ Mackert, Cindy Lee (2006-03-01). "Anime Fannatiku is a Big Hit". Hurricane Valley Journal. Dicapai pada 2008-04-07.
  6. ^ Cuneo, Joshua (2005-04-01). "Tech hosts anime, gaming convention". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-05-28. Dicapai pada 2007-03-01. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ Ritz, Anthony (2000-11-03). "Anime-O-Tekku feeds Anime lovers". The Technique. Diarkibkan daripada yang asal pada 2004-11-13. Dicapai pada 2007-11-30. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  8. ^ How to start an anime club
  9. ^ Funimation Operation Anime
  10. ^ Bandai announces anime club support program