Kelas perjalanan ialah mutu penginapan di pengangkutan awam. Penginapan tersebut boleh menjadi tempat duduk atau kabin misalnya. Kelas perjalanan yang lebih tinggi direka untuk menjadi lebih selesa dan biasanya lebih mahal.

Pelan tempat duduk kapal terbang jet berbadan luas yang biasa (Asiana Boeing 747-400)

Kapal terbang sunting

Mengikut kelaziman, kapal terbang terbahagi kepada, dari depan dan belakang, kabin pertama, perniagaan, dan ekonomi. Pada tahun kebelakangan ini, kelas ekonomi premium telah ditambah oleh beberapa kapal terbang sebagai kelas pertengahan di antara kelas ekonomi dan perniagaan.

Setiap kelas kabin dibahagikan lagi kepada kelas penempahan yang tidak nampak, yang walaupun menempah ke dalam kabin yang sama berbeza dari segi keadaan dan manfaat di luar kelas kabin untuk berjalan seperti mata kerap terbang, had bagasi, dasar perubahan atau bayar balik dan sebagainya.

Bas sunting

DI Mexico, perkhidmatan bas sering mempunyai tahap perkhidmatan yang ditetapkan, yang di atas ialah de lujo atau clase lujo, diikuti plus clase, primera clase, dan segunda clase.[1]

Kapal laut sunting

Sebelum kapal persiaran menguasai kapal dagang penumpang, kapal samudera mempunyai kelas perkhidmatan, sering dikategorikan sebagai Kelas Pertama, Kelas Kedua, dan Kelas dek. Syarikat seperti Cunard Line meneruskan tradisi ini, menawarkan kabin Queen's Grill, Princess Grill dan Britannia, setiap daripadanya mempunyai ruang menunggu dan restoran diperuntuk yang tersendiri di atas kapal.

Kereta api sunting

Kereta api sering mempunyai kelas pertama (kelas yang lebih tinggi) dan kelas kedua (dikenali sebagai kelas standard di UK). Untuk kereta api dengan kemudahan tidur, boleh juga ada lebih peringkat kemewahan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "All About Buses In Mexico". Mexconnect.

Templat:Perjalanan udara perdagangan