Kemaskulinan beracun

Kemaskulinan beracun (bahasa Inggeris: Toxic masculinity - juga maskuliniti/maskulinitas beracun[1]) ialah konsep digunakan dalam perbincangan media dan psikologi menyentuh hal kemaskulinan untuk merujuk kepada norma-norma budaya tertentu yang dilihat boleh membahayakan tidak sahaja masyarakat umum malah golongan lelaki sendiri. Hal ini termasuk stereotaip tradisional kaum lelaki yang dianggap dominan dalam sesetengah masyarakat serta ciri-ciri yang berkaitan seperti rasa benci terhadap wanita dan golongan homoseksual, di mana kesemua aspek ini dianggap "meracun" kerana menggalakan perbuatan mengganas termasuk secara seksual dan mahupun terhadap pasangan rumah tangga.

Perbincangan lanjut sunting

Penggambaran atau penarangan konsep perilaku ini tidak berniat menyerang buta kaum lelaki atau sifat-sifat yang dikaitkan dengan mereka, tetapi ia lebih kepada menekankan kesan bahaya yang ditimbulkan apabila terhadap tingkah laku tertentu yang ideal dan tradisional dalam kalangan lelaki seperti penguasaan atau dominans, berdikari dan persaingan dikekalkan secara paksanya. [2] [3] Maka, perilaku sebegini didasarkan daripada kepatuhan kepada peranan jantina lelaki tradisional yang menyekat jenis emosi boleh diluah anak-anak dan remaja lelaki sehingga hanya mampu menunjukkan kemarahan serta termasuk tanggapan masyarakat umum yang mengharapkan lelaki berperilaku dominan (" lelaki alfa ").[4]

Sesetengah tingkah laku maskulin yang ditetapkan secara tradisinya boleh menghasilkan kesan berbahaya seperti keganasan (termasuk serangan seksual dan keganasan rumah tangga), perangai kegasangan (promiscuity), perilaku yang berisiko dan/atau tidak bertanggungjawab seperti penyalahgunaan bahan, serta jalinan hubungan yang bermasalah.[5][6]

Perilaku sebegini menjejaskan masyarakat sekitar melalui perbuatanmembuli sesama orang sebaya serta keganasan terhadap lelaki di rumah. [7] Sosialisasi ganas sebegini menghasilkan trauma psikologi melalui pendedahan kepada keagresifan serta kurangnya hubungan interpersonal. Trauma sedemikian sering diabaikan atas tanggapan ia perkara lazim dan biasa dialami anak-anak lelaki kepercayaan bahawa ia , seperti dalam kata "lelaki akan lelaki" berkenaan dengan buli. [8] Peranan maskulin yang menekankan ketangguhan atau ketegapan, dominasi, berdikari serta tidak menonjolkan emosi boleh bermula seawal usia bayi sama ada melalui oleh ibu bapa, saudara mara lelaki lain malah sejauh anggota masyarakat.[5][9]

Kesan terhadap kesihatan sunting

Persatuan Psikologi Amerika telah memberi amaran bahawa "ideologi kemaskulinan tradisional" dikaitkan dengan kesan negatif terhadap kesihatan mental dan fizikal.[10][11] Lelaki yang berpegang kuat kepada norma-norma budaya maskulin yang tradisional seperti mengambil risiko, keganasan, dominasi, pengutamaan kerja, keperluan mengawal emosi, keinginan untuk menang serta mengejar status sosial diperhatikan lebih cenderung mengalami masalah psikologi seperti kemurungan, tekanan, masalah imej badan, penyalahgunaan bahan, dan fungsi sosial yang lemah. [12] Kesan buruk ini juga cenderung menguat pada lelaki yang menekankan norma maskulin "toksik", seperti kemandirian, bertindak cara yang berkuasa terhadap kaum wanita ataupun tingkah laku yang bersifat tidak setia secara seksual sesama pasangan.[3][13]

Sifat sebegini juga diperhatikan menyumbang utama kepada permasalahan kesihatan awam yang ditimbulkan oleh masyarakat, seperti kadar kanser kulit yang tinggi di kalangan lelaki - kerana kurangnya perlu menyemaikan kesedaran masalah kesihatan dalam kalangan kaum lelaki - , [28]  tingkah laku seksual yang disifatkan rakus lalu menyebabkan kadar jangkitan seksual seperti HIV meningkat dengan ketara.[14]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ berdasarkan padanan masculinity di:
    • "masculinity - Istilah MABBIM". Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. Dicapai pada 27 Jun 2021.
  2. ^ Hess, Peter (21 November 2016). "Sexism may be bad for men's mental health". Popular Science (dalam bahasa Inggeris).
  3. ^ a b Kaplan, Sarah (22 November 2016). "Sexist men have psychological problems". The Washington Post.
  4. ^ Liu, William Ming (14 April 2016). "How Trump's 'Toxic Masculinity' Is Bad for Other Men". Motto (Time). New York. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-10-12. Dicapai pada 2019-09-20. Italic or bold markup not allowed in: |work= (bantuan)
  5. ^ a b Levant, Ronald F. (1996). "The new psychology of men" (PDF). Professional Psychology: Research and Practice. 27 (3): 259–265. doi:10.1037/0735-7028.27.3.259.
  6. ^ Liu, William Ming; Shepard, Samuel J. (2011). "Masculinity Competency Typology for Men Who Migrate". Dalam Blazina, C.; Shen-Miller, D.S. (penyunting). An International Psychology of Men: Theoretical Advances, Case Studies, and Clinical Innovations. Routledge. m/s. 8. ISBN 978-1-13-528065-9. Unknown parameter |chapterurl= ignored (bantuan)
  7. ^ Keith, Thomas (2017). Masculinities in Contemporary American Culture: An Intersectional Approach to the Complexities and Challenges of Male Identity. Routledge. m/s. 2. ISBN 978-1-31-759534-2. In some ways, bullying and other forms of coercion and violence are part of what has been termed toxic masculinity, a form of masculinity that creates hierarchies favoring some and victimizing others. Disrupting these forms of toxic masculinity benefits boys and men, rather than attacks and blames men for these behaviors.
  8. ^ Liu, William Ming (2017). "Gender Role Conflict". Dalam Nadal, Kevin L. (penyunting). The SAGE Encyclopedia of Psychology and Gender. Thousand Oaks, Calif. m/s. 711. ISBN 978-1-48-338427-6. Unknown parameter |chapterurl= ignored (bantuan)
  9. ^ Weir, Kirsten (February 2017). "The men America left behind". Monitor on Psychology (dalam bahasa Inggeris). American Psychological Association. 48 (2): 34.
  10. ^ Salam, Maya (22 January 2019). "What Is Toxic Masculinity?". The New York Times.
  11. ^ Fortin, Jacey (10 January 2019). "Traditional Masculinity Can Hurt Boys, Say New A.P.A. Guidelines". The New York Times.
  12. ^ Wong, Y. Joel; dll. (2017). "Meta-analyses of the relationship between conformity to masculine norms and mental health-related outcomes" (PDF). Journal of Counseling Psychology. 64 (1): 80–93. doi:10.1037/cou0000176.
  13. ^ Panko, Ben (22 November 2016). "Sexism Sucks for Everybody, Science Confirms". Smithsonian (dalam bahasa Inggeris).
  14. ^ Muparamoto, Nelson (December 2012). "'Trophy-hunting scripts' among male university students in Zimbabwe" (PDF). African Journal of AIDS Research. 11 (4): 319–326. doi:10.2989/16085906.2012.754831. ISSN 1608-5906. PMID 25860190.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Connell & Messerschmidt 2005" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Dowd" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Ellis" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Ferber" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Flood" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Ging" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Hartman" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Horowitz" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Kimmel" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Kupers 2004" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Kupers 2005" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Kupers 2007" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Kupers 2010" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Lindsey" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Longwood" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Mankowski & Smith" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Nicholas" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Salter" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Bacaan lanjut sunting

Sumber akademik sunting

Sumber umum sunting