Kematian Eric Garner

Kematian Eric Garner (43 tahun) terjadi pada 17 Julai 2014, di Staten Island, New York, Amerika Serikat selepas pihak polis AS menangkapnya.[1][2][3]

Kematian Eric Garner
Tarikh17 Julai 2014 (2014-07-17)
Masa4:45 p.m. (EST)
Lokasi202 Bay Street, Tompkinsville, Staten Island, New York City, New York, U.S.
PenyebabCompression of the neck
Pelapor pertamaNY Daily News
Dirakam olehRamsey Orta
HadirinNYPD officers Justin Damico & Daniel Pantaleo
Kematian1

Garner ialah seorang remaja Amerika Afrika telah ditangkap kerana menjual rokok seludup. Seorang anggota polis cuba menangkap Garner dan tercetus perkelahian yang membawa unit tambahan polis ke TKP. Dia ditangkap oleh polis bernama Justin Damico dan Daniel Pantaleo menggunakan chokehold .Rakaman video menjadi bukti kekasaran tersebut hingga kepada kematian Garner.Pada 1 Ogos 2014, pemeriksa medis menyimpulkan chokehold dan kompresi dada sebagai penyebab utama kematian Garner dan masalah jantung dan asma sebagai faktor tambahan.

Anggota polis Justin Damico dan Daniel Pantaleo dilarang menggunakan senjata api, lencana polis dirampas dan ditugaskan di pejabat sahaja. Insiden itu mencetuskan demonstrasi dan rusuhan rakyat berkulit hitam . Datuk Bandar New York City Bill de Blasio mengadakan pertemuan dengan pegawai polis, ahli politik pada 1 Ogos agar keharmonian dan kepercayaan dikembalikan.[4]

Insiden serupa sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Pearson, Jake (August 1, 2014). "Autopsy: Police chokehold caused NYC man's death". AP. Diarkibkan daripada yang asal pada August 4, 2014. Dicapai pada August 19, 2019.
  2. ^ Carrega, Christina (June 7, 2019). "Judge to suggest future for NYPD cop accused of killing Eric Garner with chokehold". ABC News. Dicapai pada June 9, 2020.
  3. ^ "The shifting ground". The Economist. The Economist. Dicapai pada 11 June 2020.
  4. ^ Demonstrasi bantah lelaki kulit hitam mati di tangan polis