Kemono Friends (Jepun: けものフレンズ, Hepburn: Kemono Furenzu, "Rakan Haiwan") ialah francais media Jepun yang dicipta oleh artis manga Mine Yoshizaki. Projek ini mula-mula menghasilkan permainan mudah alih yang dibangunkan oleh Nexon, yang diterbitkan antara Mac 2015 dan Disember 2016. Manga oleh Furai telah bersiri dalam Shōnen Ace Bulanan Kadokawa antara Mei 2015 dan Mac 2017. Permainan kedua dalam siri ini telah dikeluarkan oleh Bushiroad pada 26 Januari 2018. Siri televisyen anime yang diterbitkan oleh Yaoyorozu disiarkan antara Januari dan Mac 2017; anime itu dibiayai bersama dan dilesenkan oleh Crunchyroll.[3] Musim kedua oleh Tomason disiarkan antara Januari hingga April 2019.

Kemono Friends
けものフレンズ
(Kemono Furenzu)
GenrePengembaraan[1]
Permainan
PembangunNexon
PengeluarNexon
PerekaMine Yoshizaki
GenreRPG
PelantarAndroid, iOS
Tarikh dikeluarkanAndroid
16 Mac 2015
iOS
19 Mac 2015
Manga
Kemono Friends: Welcome to Japari Park!
PengarangFurai
PenerbitKadokawa Shoten
Penerbit Lain
DemografikShōnen
Majalah AsalShōnen Ace Bulanan
Tarikh PengeluaranJulai 2015Mac 2017
Jilid2
Siri televisyen anime
PengarahTatsuki
PenerbitKōji Akio
Jun Fukuda
Nobuyuki Hosoya
Yūichi Izumi
Daijō Kudō
Mika Shimizu
Tomo Shioda
Yasuyuki Okamoto
Yoshihiko Ishigaki
Satoshi Fukuda
Skrip/PenulisTatsuki
Lagu/MuzikAkiyuki Tateyama
StudioYaoyorozu
Dilesenkan olehCrunchyroll
Penyiaran AsalTV Tokyo, TV Osaka, TV Aichi, AT-X
Tarikh tayangan10 Januari 201728 Mac 2017
Episod12 (Senarai episod)
Permainan
Kemono Friends Pavilion
PembangunUniqueWave
PengeluarBushiroad
PerekaMine Yoshizaki
GenreIncremental
PelantarAndroid, iOS
Tarikh dikeluarkan26 Januari 2018
Animasi internet original
Welcome to the Japari Park
Dilesenkan olehCrunchyroll
Penyiaran AsalAnimeTele
Dikeluarkan pada10 Ogos 2018 – kini
Permainan
Kemono Friends Picross
PembangunJupiter
PengeluarKadokawa Games
GenrePuzzle game
PelantarNintendo Switch
Tarikh dikeluarkan4 Oktober 2018
Siri televisyen anime
Kemono Friends 2
PengarahRyuichi Kimura
PenerbitNobuyuki Hosoya
Miho Ichii
Yūichi Izumi
Kōji Akio
Daijō Kudō
Yasuyuki Okamoto
Yoshihiko Ishigaki
Satoshi Fukuda
Aya Iizuka
Toshio Iizuka
Toshihiro Nagoshi
Hidehisa Nagasawa
Nobuo Kameyama
Skrip/PenulisTakuya Masumoto
Lagu/MuzikAkiyuki Tateyama
StudioTomason
Dilesenkan olehCrunchyroll
Penyiaran AsalTV Tokyo, TV Osaka, TV Aichi, AT-X
Tarikh tayangan7 Januari 20191 April 2019
Episod12 (Senarai episod)
Manga
Kemono Friends 2
PengarangRyū Naitō
PenerbitKadokawa Shoten
DemografikShōnen
Majalah AsalShōnen Ace Bulanan
Tarikh Pengeluaran26 Januari 2019[2] – kini
Portal Anime dan Manga

Plot sunting

Japari Park (Taman Japari) ialah zoo besar yang menempatkan spesies yang masih wujud, spesies terancam, spesies pupus, kriptik dan beberapa makhluk legenda. Disebabkan oleh bahan misteri yang dikenali sebagai "Sandstar", kebanyakan haiwan telah menjadi antropomorfosme gadis yang dikenali sebagai Friends (Jepun: フレンズ, Hepburn: Furenzu).[4]

Manga ini mengisahkan seorang penjaga taman bernama Nana yang menjaga pelbagai Friends di Taman Japari. Manga ditetapkan lebih awal daripada karya-karya lain dalam francais.

Dalam permainan mudah alih Nexon, taman itu telah ditutup kepada pelawat kerana wabak makhluk amorf yang agresif yang dikenali sebagai "Ceruleans", yang mana Friends perlu bertarung dengan bantuan pemain dan pemandu taman, Mirai.

Dalam musim pertama anime, yang ditetapkan beberapa lama selepas permainan mudah alih, seorang gadis bangun di Taman Japari tanpa ingatan siapa dia atau bagaimana dia sampai ke sana dan bertemu dengan Friends pelayan, yang menamakan gadis itu "Kaban". Bersama-sama, mereka memulakan pengembaraan untuk mengetahui jenis haiwan Kaban, melalui beberapa kawasan di Taman Japari dan bertemu Friends baharu di sepanjang jalan.

Watak sunting

Kawan Kemono sunting

Watak utama sunting

Kaban (Jepun: かばん, lit. Bag)
Disuarakan oleh: Aya Uchida (Bahasa Jepun), Suzie Yeung (Bahasa Inggeris)[5][6]
Protagonis utama siri anime. Seorang gadis muda yang mendapati dirinya berada di Taman Japari tanpa ingatan tentang siapa dia atau dari mana dia berasal. Namanya diberi oleh Serval kerana beg galas yang dibawanya. Pemalu namun bijak, dia mengembara melalui Taman Japari bersama-sama dengan Serval untuk mengetahui identitinya sambil bertemu lebih ramai Friends di sepanjang jalan, akhirnya mendapati bahawa dia adalah seorang manusia. Dia adalah satu-satunya watak yang akan berkomunikasi secara langsung dengan Lucky Beast. Dalam Kemono Friends 2, dia muncul semula sebagai orang dewasa, bekerja bersama burung hantu untuk menyelidik fenomena Ceruleans.
Serval (Jepun: サーバル, Hepburn: Sābaru)
Disuarakan oleh: Yuka Ozaki (Bahasa Jepun), Dani Chambers (Bahasa Inggeris)[5][6]
Seekor kucing serval yang berasal dari Kawasan Savannah Taman Japari. Dia adalah kawan pertama yang bertemu dengan Kaban, tidak sabar untuk mengembara bersamanya dalam mencari identitinya. Bertenaga dan ingin tahu, Serval sering kagum dengan kemahiran dan bakat Kaban dan Friends-rakan yang mereka temui dalam perjalanan mereka. Dia muncul semula sebagai watak utama dalam Kemono Friends 2, walaupun nampaknya telah hilang ingatan tentang masanya bersama Kaban.

Key Friends sunting

Fennec (Jepun: フェネック, Hepburn: Fenekku)
Disuarakan oleh: Kana Motomiya (Bahasa Jepun), Alexis Tipton (Bahasa Inggeris) [5] [6]
Seekor rubah fanak yang menemani Raccoon ketika dia mengejar Kaban dan Serval.
Raccoon (Jepun: アライグマ, Hepburn: Araiguma)
Disuarakan oleh: Saki Ono (Bahasa Jepun), Madeleine Morris (Bahasa Inggeris) [5]
Seekor rakun yang mengejar Kaban dan Serval, percaya bahawa dia telah mencuri sesuatu daripadanya. Dalam versi Jepun, dia memanggil dirinya "Arai-san" dan bukannya menggunakan kata ganti nama diri pertama.
PPP (Jepun: ぺぱぷ, Hepburn: PePaPu)
Disuarakan oleh: Mikoi Sasaki (Princess), Ruka Nemoto (Emperor), Kyoka Tamura (Gentoo), Aina Aiba (Rocker), Ikuko Chikuta (Hululu) (Bahasa Jepun), Amanda Lee (Princess), Dawn M. Bennett (Emperor), Megan Shipman (Gentoo), Morgan Berry (Rocker), Kayli Mills (Hululu) (Bahasa Inggeris)[5][6]
Kumpulan berhala semua penguin, yang terdiri daripada Princess (Jepun: プリンセス, Hepburn: Purinsesu) , penguin diraja; Emperor (Jepun: コウテイ, Hepburn: Kōtei), seekor penguin maharaja; Gean (Jepun: ジェーン, Hepburn: Jēn), seekor penguin gentoo; Rocker (Jepun: イワビー, Hepburn: Iwabī), penguin rockhopper; dan Hululu (Jepun: フルル, Hepburn: Hururu) , penguin humboldt.
Ezo Red Fox (Jepun: キタキツネ, Hepburn: Kita Kitsune)
Disuarakan oleh: Suzuko Mimori (Bahasa Jepun), Apphia Yu (Bahasa Inggeris) [6]
Watak yang berulang dalam siri manga. Seekor musang merah Ezo yang agak malas dan gemar makan roti Japari.
Burung Hantu Muka Putih Utara (Jepun: アフリカオオコノハズク, Hepburn: Afurika Ōkonohazuku) dan Burung Hantu Helang (Jepun: ワシミミズク, Hepburn: Washi Mimizuku)
Disuarakan oleh: Shiori Mikami (Burung Hantu Muka Putih), Akari Uehara (Burung Hantu Helang) (Bahasa Jepun), Kimberley Anne Campbell, Bryn Apprill (Bahasa Inggeris) [6]
Burung hantu muka putih utara dan burung helang eurasia – masing-masing dirujuk sebagai Professor (Jepun: 博士, Hepburn: Hakase) dan Assistant (Jepun: 助手, Hepburn: Joshu) – yang tinggal di perpustakaan Japari.

Kemono Friends 2 sunting

Kyururu (Jepun: キュルル)
Disuarakan oleh: Yui Ishikawa (Japanese) [7]
Protagonis utama Kemono Friends 2, dinamakan sempena bunyi perutnya berkeroncong. Dia muncul dari makmal misteri di Taman Japari, dengan satu-satunya rumah petunjuknya ialah buku lakaran.
Caracal (Jepun: カラカル, Hepburn: Karakaru)
Disuarakan oleh: Riko Koike (Bahasa Jepun) [7]
Karakal yang muncul bersama Serval dalam Kemono Friends 2 .
Giant Armadillo (Jepun: オオアルマジロ, Hepburn: Ōarumajiro) dan Giant Pangolin (Jepun: オオセンザンコウ, Hepburn: Ōsenzankou)
Disuarakan oleh: Emily Fajardo (Armadillo), Anairis Quinones (Pangolin) (English) [6]
Armadillo gergasi dan tenggiling gergasi – masing-masing digelar Alma dan Sen – yang bekerja sebagai detektif yang akan menerima sebarang permintaan sebagai pertukaran makanan.
Greater lophorina (Jepun: カタカケフウチョウ) dan Western Parotia (Jepun: カンザシフウチョウ)
Disuarakan oleh: Mashiro Yagi and Madoka Kan (Bahasa Jepun); Haven Paschall dengan suara Serena dan Kate Bristol dengan suara Valerie (Bahasa Inggeris) [8]
Cenderawasih agung dan Cenderawasih barat.

Watak lain sunting

Lucky Beast (Jepun: ラッキービースト, Hepburn: Rakkī Bīsuto)
Disuarakan oleh: Aya Uchida
Makhluk robot kecil yang juga dirujuk sebagai "Boss" (Jepun: ボス) oleh Friends. Walaupun dia tidak bertindak balas kepada Friends itu sendiri, dia akan menjawab terus soalan dan kenyataan yang dibuat oleh Kaban, memberikan maklumat mengenai Taman Japari, Friends, dan barangan yang diperlukan apabila timbul masalah.
Mirai (Jepun: ミライ)
Disuarakan oleh: Aya Uchida (Bahasa Jepun), Suzie Yeung (Bahasa Inggeris) [6]
Pemandu taman yang bekerja di Taman Japari ketika masih terbuka dan memuja haiwan. Semasa berada di taman itu, dia merekodkan pelbagai laporan yang dimainkan melalui Lucky Beast. Serval yang berbeza ( Disuarakan oleh: Ai Nonaka ) bekerja bersama Mirai semasa Taman Japari dibuka.
African Wild Dog (Jepun: リカオン)
Disuarakan oleh: Rika Tachibana (Bahasa Jepun), Danielle McRae (Bahasa Inggeris) [6]
Anjing Liar Afrika ialah ahli kumpulan Pemburu Cerulean.
Nana (Jepun: 奈々)
Protagonis utama manga, yang bekerja sebagai penjaga di Taman Japari.

Media sunting

Permainan video sunting

 
Dua kabinet arked Kemono Friends 3 Planet Tour

Aplikasi telefon pintar pertama oleh Nexon dilancarkan di Jepun pada Mac 2015 sehingga perkhidmatannya ditutup pada 14 Disember 2016, sebulan sebelum tayangan perdana anime.[9] Nexon pada mulanya menyatakan bahawa tidak ada rancangan untuk memulakan semula perkhidmatan walaupun populariti siri anime,[10] walaupun syarikat itu kemudiannya mengumumkan bahawa, sementara pengembalian mungkin, tiada keputusan muktamad mengenai pelancaran semula permainan telah dibuat.[11]

Pada 23 April, permainan baharu dalam pembangunan oleh Bushiroad telah diumumkan.[12] Pada 14 Ogos, namanya didedahkan sebagai Kemono Friends Pavilion (Jepun: けものフレンズぱびりおん, Hepburn: Kemono Furenzu Pabirion),[13] dan akan menjadi permainan simulasi. Pada asalnya dimaksudkan untuk dikeluarkan pada akhir 2017, tarikh keluaran telah ditolak kembali ke 26 Januari 2018.[14][15]

Kemono Friends Picross, permainan picross yang dibangunkan oleh Jupiter, telah dikeluarkan di peringkat antarabangsa untuk Nintendo Switch pada 4 Oktober 2018.[16]

Aplikasi telefon pintar ketiga Kemono Friends 3 oleh Sega dilancarkan di Jepun pada 24 September 2019.[17] Versi arked Kemono Friends 3 Planet Tour telah dilancarkan pada 26 September 2019.[18]

Pada 16 April 2020, Nexon melancarkan acara silang, Kemono Friends × Mabinogi.[19]

Manga sunting

Manga yang diilustrasikan oleh Furai, bertajuk Kemono Friends: Welcome to Japari Park! (Jepun: けものフレンズ ようこそジャパリパークへ!, Hepburn: Kemono Furenzu: Yōkoso Japari Park e!), mula bersiri di majalah Shōnen Ace oleh Kadokawa Shoten.[9] Jilid tankōbon pertama dikeluarkan pada 26 Disember 2016.[20] Di panel mereka dalam Ekspo Anime, Yen Press mengumumkan perlesenan mereka kepada manga.[21] Pada April 2018, Tokyopop mengeluarkan manga versi Jerman pada 26 Julai 2018.[22]

Satu lagi siri manga, Kemono Friends: À La Carte, yang mula bersiri pada 2017, telah dilesenkan oleh Yen Press pada 2019. [23] Ia adalah siri antologi, menyusun cerita dan ilustrasi oleh pelbagai artis, dengan jilid kedua pada satu ketika menjadi buku jualan tertinggi di Amazon Jepun pada Ogos 2017.[24]

Anime sunting

Siri televisyen anime, yang diterbitkan oleh Yaoyorozu, disiarkan di Jepun antara 10 Januari 2017 dan 28 Mac 2017; anime itu disiarkan secara serentak oleh Crunchyroll, yang membiayai bersama dan melesenkan siri anime itu.[25] Tema pembukaan ialah "Yōkoso Japari Park e" (Jepun: ようこそジャパリパークへ, Hepburn: Selamat datang ke Taman Japari) oleh Dōbutsu Biscuits×PPP, manakala tema pengakhirannya ialah "Boku no Friend" (Jepun: ぼくのフレンド, Hepburn: Kawan Saya) oleh Mewhan. Kandungan asal untuk perkhidmatan AniTele TV Tokyo telah diterbitkan sejak 1 April 2017.[26] "Episod 12.1" tidak rasmi selama 2 minit telah dimuat naik oleh pengarah ke Niconico dan YouTube pada 5 April 2017.[27] Episod pendek tambahan telah dicipta dengan kerjasama Persatuan Lumba Jepun, Animelo Summer Live 2017 dan Nissin Foods.[28][29][30] Discotek Media mengedarkan siri untuk Crunchyroll di Amerika Utara, dan menghasilkan alih suara bahasa Inggeris oleh Sound Cadence Studios.[31] Pelakon alih suara bahasa Inggeris penuh telah diumumkan di Otakon 2019, dan dikeluarkan pada Blu-ray pada 24 September 2019.

Musim anime kedua diumumkan sebagai lampu hijau untuk pengeluaran pada 26 Julai 2017, dan telah disahkan secara rasmi pada 2 September 2018.[32][33][34] Musim kedua dianimasikan oleh Tomason, dengan Ryuichi Kimura dan Takuya Matsumoto masing-masing menggantikan Tatsuki sebagai pengarah dan penulis. Selebihnya pelakon dan kakitangan mengulangi peranan mereka. Musim kedua disiarkan dari 14 Januari hingga 1 April 2019.[7] Tema pembukaan ialah "Notteke~ Japari Beat," oleh Dōbutsu Biscuits×PPP. Tema penamat dari episod 1–5 ialah "Hoshi o Tsunagete" oleh Gothic×Luck.[35] Dari episod 6 dan seterusnya, Gothic×Luck mempersembahkan tema penamat kedua siri ini "Kimi wa Kaeru Basho."[36] Anime pendek bertajuk Kemono Friends 3 telah dapat lampu hijau untuk pengeluaran.[37]

Siri mini animasi internet asal berdasarkan permainan mudah alih asal, bertajuk Welcome to the Japari Park (Jepun: ようこそジャパリパーク, Hepburn: Yōkoso Japari Pāku), mula disiarkan di perkhidmatan AnimeTele TV Tokyo dari 10 Ogos 2018.[38] Crunchyroll mula menstrim siri ini dari 16 Oktober 2018.[39]

Lakonan pentas sunting

Adaptasi lakonan pentas Kemono Friends dengan jalan cerita asal dipersembahkan di Shinagawa Prince Hotel Club eX di Tokyo dari 14 hingga 18 Jun 2017. Hiroki Murakami mengarahkan drama dan menulis skrip manakala beberapa watak dilakonkan oleh pelakon yang sama yang menyuarakannya dalam siri anime.[40] Ia dipersembahkan semula pada 2018 dari 13 hingga 21 Januari.

Penerimaan sunting

Anime sunting

Musim pertama sunting

Kritikan awal sering dikaitkan dengan kualiti dan gaya animasi CGI. Pengkritik Hiroki Azuma melaporkan di Twitter bahawa dia berhenti menonton separuh masa episod pertama. Walau bagaimanapun, popularitinya meningkat secara mendadak selepas keluaran episod keempat.[41] Merujuk kepada sifat persembahan yang ringkas dan tidak bersalah tetapi ketagihan, ia telah disifatkan oleh blogger sinis sebagai "menyebabkan IQ seseorang cair" dan "menurunkan kecerdasan seseorang".[42][43] Walaupun kualiti pengeluarannya rendah, siri anime ini mendapat pujian daripada pengkritik dan penonton di Jepun kerana jalan cerita dan wataknya yang direka dengan baik, menjadi trend di negara ini.[44] Nick Creamer dari Anime News Network memberikan siri ini gred keseluruhan B, memuji pembinaan dunia dan mengkritik aspek visual.[45]

Berbilang frasa dan seruan daripada anime telah menjadi kata kunci popular di Twitter;[46] [41] Frasa berkaitan Kemono Friends telah diciap oleh akaun Sharp dan Warner Bros. Jepun.[47]

Episod pertama Kemono Friends dengan cepat mengatasi episod pertama Is the Order a Rabbit? (9 juta tontonan setakat September 2017; dimuat naik pada 16 April 2014) serta rancangan popular lain seperti Attack on Titan dalam jumlah tontonan di Niconico Douga. Menjelang 5 Februari, ia telah melepasi 1 juta tontonan, pada 4 April, ia telah melepasi 5 juta tontonan, dan pada 24 Ogos, ia telah mencapai 10 juta tontonan yang memecahkan rekod.[48]

Minggu selepas episod 12 dan sekitar masa episod biasanya akan disiarkan, permintaan untuk episod 13 mencapai senarai trend antarabangsa Twitter,[49] dan episod 12.1 pendek yang dimuat naik pada hari itu (5 April) telah mencapai lebih 1 juta tontonan pada kedua-duanya. Niconico dan YouTube menjelang 7 April.

Lagu tema pembukaan "Yokoso Japari Park e" naik ke tempat ke-3 dalam carta iTunes selepas dikeluarkan.[50] Telah didedahkan pada 20 Mei bahawa "Yokoso Japari Park e" telah mencapai status emas (penjualan 100,000+ di Jepun).[51][52] Jen Hoshino telah menyatakan pujian yang tinggi terhadap lagu tersebut.[47]

Beberapa barangan Kemono Friends yang lain mendahului kedudukan Amazon selepas diumumkan.[42] Populariti rancangan yang tidak dijangka menyebabkan kekurangan bekalan dan tempahan terpaksa dibuat mengikut pesanan belakang.[41]

Dilaporkan di News Check 11 NHK bahawa peningkatan dalam jumlah lawatan ke zoo meningkat sebagai hasil langsung daripada penonton Kemono Friends yang mendapat inspirasi . [43] Kemono Friends juga telah mengambil bahagian dalam pelbagai acara promosi dengan zoo dan pertubuhan lain, seperti menyiarkan papan dalam imej haiwan antropomorfik francais berhampiran rakan sejawat mereka. Salah satu hasil daripada ini ialah penguin Humboldt bernama Grape-kun ( Jepun: グレープ君 ) di Zoo Saitama Tobu yang kelihatan telah jatuh cinta dengan gambaran Kemono Friends, tunjukkan tingkah laku mengawan terhadap papan. Populariti kejadian luar biasa ini adalah besar, sehinggakan penguin itu dipaparkan pada obi buku panduan keempat, dan papan itu tidak dialih keluar selepas promosi tamat. Grape-kun meninggal dunia pada 12 Oktober 2017 di sebelah potongan papan itu.[53]

Musim kedua sunting

Musim kedua telah diterima dengan reaksi bercampur-campur dalam kalangan penonton Jepun. Anime itu dikritik kerana titik plot yang dibayangkan tidak dapat diselesaikan dan "persepsi niat jahat terhadap musim 1" Kemono Friends, pendapat yang ditambah lagi dengan kontroversi mengenai Kemono Friends 2 . [54] Episod 9 juga kurang diterima kerana kandungannya. [55] Walaupun reaksi negatif, reaksi episod pertama secara amnya positif dan sesetengah penonton menyukai kedua-dua musim. [56]

Gadget Tsūshin menyenaraikan kedua-dua tajuk episod kesembilan dan "Gomasuri Kusō Bird" (nama oleh peminat merujuk kepada roadrunner atau burung caparal) dalam senarai kata kunci anime 2019 mereka.[57]

Penghargaan sunting

Kemono Friends menang di Bahagian Animasi Televisyen di Festival Anugerah Anime Tokyo 2018.[58] Ia juga memenangi Anugerah Seiun untuk Persembahan Drama Terbaik pada 2018.[59]

Kontroversi sunting

Pertikaian antara Kadokawa dan Yaoyorozu sunting

Pada 25 September 2017, pengarah anime, Tatsuki, mendedahkan di Twitter bahawa Kadokawa telah memutuskan untuk menggantikannya untuk pengeluaran musim kedua; sambutan peminat termasuk kutukan hebat terhadap Kadokawa dan sokongan meluas terhadap Tatsuki, kerana Tatsuki dianggap sebagai bahagian yang sangat penting dalam daya tarikan dan kejayaan anime.[60][61][62][63] Peminat meninggalkan komen marah secara beramai-ramai terhadap Kadokawa pada aliran Niconico Douga pada episod pertama, dengan beberapa mengisytiharkan bahawa mereka akan membatalkan keahlian premium Niconico Douga mereka dengan perkhidmatan itu sebagai tindak balas kepada pemecatan Tatsuki, kerana Dwango [pemilik Niconico] dan Kadokawa adalah kedua-dua syarikat kanak-kanak daripada Kadokawa Dwango.[64] Nikkei melaporkan bahawa harga saham untuk Kadokawa Dwango jatuh sebanyak 3.3% berbanding hari sebelumnya di Bursa Saham Tokyo akibat berita tersebut.[65] Beberapa minggu sebelum kejadian ini studio animasi Yaoyorozu telah mengeluarkan episod sampingan penggoda percuma kepada peminatnya, menurut perjanjian mereka dengan Kadokawa bahawa Yaoyorozu akan dibenarkan kebebasan kreatif sepenuhnya dalam membangunkan Kemono Friends, perjanjian yang dibuat pada masa di mana Kemono Friends IP nampaknya hampir tidak bernilai, perjanjian yang mereka ingin ubah sebagai tindak balas kepada nilai IP yang melambung tinggi. Sebagai tindak balas kepada kontroversi itu, jawatankuasa pengeluaran anime Kemono Friends mengumumkan bahawa pengarah Tatsuki dan studio animasi Yaoyorozu telah menggunakan harta Kemono Friends sendiri tanpa berunding dengan semua pihak yang berkenaan dan Yaoyorozu tidak akan bersetuju dengan normalisasi dalam komunikasi dan menarik diri. daripada projek itu sebagai hasilnya.[66] Program penstriman Kemono Friends pada 26 September di Niconico Douga kemudian menampilkan beberapa pelakon suara dari anime tersebut secara terbuka memohon maaf atas kontroversi yang berterusan, walaupun mempunyai sedikit kaitan dengan keputusan korporat yang dibuat. Ini membawa kepada tindak balas yang lebih lanjut terhadap Kadokawa, dengan tuduhan bahawa mereka telah menggunakan pelakon itu untuk mengalihkan kesalahan daripada syarikat itu sendiri.[67]

Pada 27 Disember 2017, Yoshitada Fukuhara, penerbit animasi, mengesahkan bahawa Yaoyorozu akhirnya tidak akan terus menghasilkan musim kedua.[68]

Kontroversi SNS penerbit musim 2 sunting

Selepas tamat musim kedua, TV Tokyo mengeluarkan kenyataan permohonan maaf[69] berkenaan dengan tingkah laku seorang kakitangan pada perkhidmatan SNS dan tingkah laku mereka terhadap penonton. Permintaan maaf ini dianggap mengenai penerbit musim 2, Nobuyuki Hosoya,[70] dan kemudiannya disahkan mengenainya oleh Yukio Kawasaki dari TV Tokyo. Hosoya telah dituduh membuat komen mencemuh dan menghasut terhadap pengkritik Kemono Friends 2 di Twitter dan mempersendakan komen mereka. Hosoya mengakui perbuatannya tidak wajar.[71] Hosoya kemudiannya dipindahkan sepenuhnya daripada kerja berkaitan anime oleh TV Tokyo, dan namanya berhenti muncul di semua anime yang dia terlibat; walaupun TV Tokyo mendakwa ia hanya sebahagian daripada rombakan kakitangan yang dirancang secara berkala, dia sebelum ini hanya bekerja dalam kerja berkaitan anime.[72]

Rujukan sunting

  1. ^ Michel, Patrick ST (2018-01-27). "FamilyMart's Japari Man: Kemono Friends' colorful adventure in taste". The Japan Times Online (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0447-5763. Dicapai pada 2019-04-02.
  2. ^ Ressler, Karen (December 29, 2018). "Kemono Friends 2 Gets Manga Adaptation". Anime News Network. Dicapai pada May 20, 2020.
  3. ^ "Crunchyroll – crunchyroll co-production". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-10.
  4. ^ @yosRRX (March 19, 2015). "..." (Twit) – melalui Twitter.
  5. ^ a b c d e "Staff & Cast". Kadokawa. Diarkibkan daripada yang asal pada December 6, 2016. Dicapai pada October 25, 2017.
  6. ^ a b c d e f g h i "Kemono Friends". Sound Cadence Studios (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-07-28.
  7. ^ a b c "Kemono Friends Season 2 Reveals Cast, Staff, January Premiere". AnimeNewsNetwork. Dicapai pada October 29, 2018.
  8. ^ "Kemono Friends 2 Anime's 2nd Promo Video Features New Character Kyururu". AnimeNewsNetwork. Dicapai pada December 16, 2018.
  9. ^ a b "Kemono Friends App Ends Service Before Anime Premieres in January". animenewsnetwork.com. Dicapai pada February 28, 2017.
  10. ^ "Kemono Friends Game App Will Not Return Despite Anime's Popularity". Anime News Network. February 11, 2017. Dicapai pada February 25, 2017.
  11. ^ "Nexon: Kemono Friends App's Return 'is Possible'". Anime News Network. April 1, 2017. Dicapai pada April 5, 2017.
  12. ^ "ブシロードが『けものフレンズ』の完全新作スマホゲーム発表! 配信開始時期も判明 [ファミ通App]". ファミ通App (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2018-11-10.
  13. ^ Inc., Aetas. "ブシロード,完全新作ゲーム「けものフレンズぱびりおん」とアラームアプリ「けものフレンズあらーむ」を発表。ティザーサイトも開設" (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2018-11-10.
  14. ^ ""Kemono Friends: Pavilion" Pushed Back to January of 2018". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-10.
  15. ^ "Kemono Friends Pavilion App's Video Previews January 26 Launch". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-10.
  16. ^ "Kemono Friends Picross Switch Game Gets Western Release on October 4". Anime News Network. September 28, 2018. Dicapai pada November 5, 2018.
  17. ^ "けものフレンズ3|おしらせ|『けものフレンズ3』サービス開始のお知らせ|セガ". けものフレンズ3 (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2019-10-23.
  18. ^ "けものフレンズ3|おしらせ|『けものフレンズ3 プラネットツアーズ』稼働開始のお知らせ|セガ". けものフレンズ3 (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2019-10-23.
  19. ^ "KEMONO FRIENDS X Mabinogi | Official Mabinogi Website".
  20. ^ けものフレンズ -ようこそジャパリパークへ!- (1) (角川コミックス・エース) | フライ, けものフレンズプロジェクト |本 | 通販 | Amazon. ASIN 4041051096.
  21. ^ "Yen Press Licenses Silver Spoon, Kemono Friends Manga, A Sister's All You Need, Reborn as a Vending Machine Light Novels, More". Anime News Network. July 2, 2017. Dicapai pada July 2, 2017.
  22. ^ "Kemono Friends – Willkommen im Japaripark! (FLY / Kemono Friends Project)". Comicforum – Sponsored by Carlsen und Tokyopop (dalam bahasa Jerman). Dicapai pada 2018-04-06.
  23. ^ "Yen Press Adds The Witch's Printing Office, Overlord: Undead King Oh!, Kemono Friends a la Carte Manga". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-01-11.
  24. ^ Komatsu, Mikikazu. ""Kemono Friends" New Manga Anthology Book Comes with Serval & Kaban Acryl Stand". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-01-11.
  25. ^ "Crunchyroll to Stream Kemono Friends Anime". Anime News Network. January 5, 2017. Dicapai pada February 25, 2017.
  26. ^ "Kemono Friends Gets Original Content on TV Tokyo's Streaming Service". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-10.
  27. ^ "たつき監督ありがとう! 先週で完結したはずの「けものフレンズ」まさかの12.1話がサプライズ公開される". ねとらぼ (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2018-11-10.
  28. ^ "Kemono Friends, JRA Collaboration Short Anime Introduces 3 Horse Friends". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-10.
  29. ^ "Animelo Event Posts Kemono Friends Short on Proper Concert Behavior (Updated)". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-10.
  30. ^ "Kemono Friends' Fox Girls Try to Figure Out Udon in Animated Short". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-10.
  31. ^ Discotek Media [@discotekmedia] (May 25, 2019). "Yup, we have Kemono Friends!!! More details soon, but what we can say is that it includes an all-new dub English dub produced with our partners at @SoundCadence! Directed by @MarissaLenti and produced by @Ashuraou, watch out for more info, like a cast announcement, at Otakon!" (Twit). Dicapai pada May 25, 2019 – melalui Twitter.
  32. ^ "Kemono Friends Confirms 2nd TV Anime". AnimeNewsNetwork. Dicapai pada September 2, 2018.
  33. ^ "アニメ「けものフレンズ」ニコ生特番『第11回けものフレンズアワー』". Niconico Live (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2018-11-10.
  34. ^ "Kemono Friends Has New On-Screen Project in the Works". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-10.
  35. ^ "'Dōbutsu Biscuit x PPP' Returns for Kemono Friends 2 Anime's Opening Song". AnimeNewsNetwork. Dicapai pada November 21, 2018.
  36. ^ "Gothic×Luck Performs Kemono Friends 2 Anime's New Ending Song". AnimeNewsNetwork. Dicapai pada November 21, 2018.
  37. ^ "Kemono Friends 3 Short Anime Green-Lit". AnimeNewsNetwork. Dicapai pada January 16, 2019.
  38. ^ "Kemono Friends Smart Phone Game Story Gets Mini-Anime Adaptation". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-10.
  39. ^ "Crunchyroll Streams Welcome to the JAPARI PARK Anime". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-10.
  40. ^ Author, Guest. ""Kemono Friends" Stage Play Event Report". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-03-31.
  41. ^ a b c "アニメ「けものフレンズ」が突如大ブレイク 社会現象か虚像か、巡りバトル". February 16, 2017.
  42. ^ a b "「けもフレ」円盤入り書籍の予約がAmazonランキングで1位に KADOKAWA内は「けもフレ」がほぼ総なめ".
  43. ^ a b "「けものフレンズ」で動物園に行く人が増加? NHK報道に多摩動物園の反応は". February 15, 2017.
  44. ^ "TV Tokyo Head Praises Kemono Friends as Series Concludes". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-10.
  45. ^ Creamer, Nick (April 3, 2017). "Kemono Friends". Anime News Network. Dicapai pada April 4, 2017.
  46. ^ "ネット上の『けものフレンズ』ブームにえらいひとから一言!? – アニメイトタイムズ".
  47. ^ a b "異色人気アニメ「けものフレンズ」|Infoseekニュース". Infoseekニュース (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2017-09-26.
  48. ^ "けものフレンズ 1話「さばんなちほー」とは (ケモノフレンズイチワサバンナチホーとは) [単語記事] – ニコニコ大百科". ニコニコ大百科 (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2017-09-26.
  49. ^ "「けものフレンズ13話」Twitterでトレンド入り 放送終了に耐えられないフレンズたちが..." ねとらぼ (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2018-11-10.
  50. ^ "すごーい! 「けものフレンズ」の主題歌がフレンズ爆増によりiTunesで総合3位に".
  51. ^ "一般社団法人 日本レコード協会". www.riaj.or.jp. Dicapai pada 2018-11-10.
  52. ^ "大石昌良【オーイシマサヨシ】 on Twitter". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-10.
  53. ^ "Japan mourns anime-loving penguin". BBC News (dalam bahasa Inggeris). 2017-10-13. Dicapai pada 2017-10-14.
  54. ^ "『けものフレンズ2』最終回アンケ「良くなかった」が9割 「悪意に満ちていた」という声も". おたぽる. April 3, 2019. Dicapai pada June 2, 2020.
  55. ^ "「けものフレンズ2」9話がニコ生アンケート「とても良かった」"3%" 歴代公式アニメワースト2位に". ねとらぼ (dalam bahasa Jepun). March 13, 2019. Dicapai pada June 2, 2020.
  56. ^ Kontake (April 3, 2019). "「けもフレ2」最終話アンケート"とても良かった"2.6%の衝撃 何があったのか、1話からの振り返りと私見". ねとらぼ (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada June 2, 2020.
  57. ^ Loveridge, Lynzee; Morrissy, Kim (December 4, 2019). "Demon Slayer, Dr. Stone, Zombie Land Saga Buzzwords Make Gadget Tsūshin 2019 List". Anime News Network. Dicapai pada December 14, 2019.
  58. ^ Loo, Egan (2018-02-21). "In This Corner of the World, Kemono Friends Win Tokyo Anime Award Festival's Top Prizes". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-08-02.
  59. ^ Hodgkins, Crystalyn (2018-07-26). "Kemono Friends, And Yet the Town Moves Win at 49th Seiun Awards". Anime News Network. Dicapai pada 2020-01-17.
  60. ^ @MomentsJapan (2017-09-25). "「突然ですが、けものフレンズのアニメから外れる事になりました。」とたつき監督(@irodori7)twitter.com/i/moments/912276626947182592 ..." (Twit) (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2017-09-26 – melalui Twitter.
  61. ^ @MomentsJapan (2017-09-25). "海外のフレンズもショックを受けている様子...。 #NoTatsukiNoTanoshi twitter.com/i/moments/912312642085064705 ..." (Twit) (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2017-09-26 – melalui Twitter.
  62. ^ @MomentsJapan (2017-09-25). "「たつき監督辞めないで!」一晩で2万人以上の署名。 #けものフレンズtwitter.com/i/moments/912543690274496512 ..." (Twit) (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2017-09-26 – melalui Twitter.
  63. ^ "「突然ですが、けものフレンズのアニメから外れる事になりました」たつき監督がTwitterで報告 ファンに衝撃広がる". ねとらぼ (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2017-09-26.
  64. ^ "ニコニコ動画「けものフレンズ」1話が大荒れ プレミアム解約宣言やKADOKAWA株価速報で画面が埋まる". ねとらぼ (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2017-09-27.
  65. ^ "<東証>カドカワが軟調 人気アニメの監督降板、悪影響を懸念". The Nikkei (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2017-09-27.
  66. ^ "「けものフレンズ」たつき監督降板騒動、原因は制作会社との条件不一致 製作委員会が正式にコメント". ねとらぼ (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2017-09-26.
  67. ^ "Fans take to Change.org to bring back former Kemono Friends director". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-09-27.
  68. ^ 福原慶匡 [@fukuhara_ystd] (2017-12-27). "今回はお騒がせをしまして誠に申し訳ございませんでした、皆様を不安にさせてしまった事をお詫び致します。最終的な報告になりますが、2期を外れる事に関しては覆りませんでした。井上専務と共に皆様のご期待に応える為、精一杯取り組んで参りましたが、力及ばず大変申し訳ございませんでした。" (Twit) (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2017-12-28 – melalui Twitter.
  69. ^ "けものフレンズ2|テレビ東京アニメ公式". www.tv-tokyo.co.jp (dalam bahasa Jepun). TV Tokyo. April 15, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada April 18, 2019. Dicapai pada June 2, 2020.
  70. ^ "『けもフレ2』テレ東社員SNS投稿めぐり局が謝罪 「視聴者の方々を不快にする、不適切なもの」". ORICON NEWS (dalam bahasa Jepun).
  71. ^ "テレ東、不適切投稿の「けもフレ2」プロデューサーは「アニメ以外の他の部署に異動しました」". スポーツ報知 (dalam bahasa Jepun). The Hochi Shimbun. April 25, 2019. Dicapai pada June 2, 2020.
  72. ^ "『けもフレ2』で不適切投稿をしたプロデューサーが"アニメ以外"の部署に異動 クレジットから名前が消えている作品も". おたぽる (dalam bahasa Jepun). April 25, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada April 28, 2019. Dicapai pada June 2, 2020.

Pautan luar sunting

Templat:Bushiroad Templat:Yaoyorozu Templat:Monthly Shōnen Ace Templat:Tokyo Anime Award for Animation of the Year Templat:Seiun Award - Best Media