Ken Shimura (Jepun: 志村 けん, Hepburn: Shimura Ken) (lahir Yasunori Shimura (Jepun: 志村 康徳, Hepburn: Shimura Yasunori), 20 Februari 1950 – 29 Mac 2020) merupakan seorang pelawak Jepun. Beliau pernah bersama dengan Masashi Tashiro, Nobuyoshi Kuwano dalam rancangan pelbagai Shimura Ken no Bakatono–sama. Dia dikenali sebagai "Robin Williams berbangsa Jepun."[2][3]

Ken Shimura
志村康徳
Kelahiran
Yasunori Shimura (Jepun: 志村 康徳)

(1950-02-20)20 Februari 1950[1]
Meninggal dunia29 Mac 2020(2020-03-29) (umur 70)
Shinjuku, Tokyo, Jepun
PendidikanSekolah Tinggi Metropolitan Kurume Tokyo
Pekerjaan
  • Pelawak
  • pelakon
  • pelakon suara
  • penyanyi
  • personaliti televisyen
Tahun aktif1972–2020
Catatan kaki / rujukan
Tahun/generasi yang sama dengan:
Beat Takeshi
Shofukutei Tsurube II

Sepanjang kerjaya komedinya, Shimura dikenali dengan watak "Bakatono–sama", yang tidak biasa di kalangan pelawak Jepun, di mana dia dapat menafikan perbuatan tokoh yang kuat (presiden syarikat, ahli politik, kepala keluarga, kepala sekolah, ketua geng yakuza Jepun) di bawah pakaian seorang raja bodoh yang tinggal di negara ini sejak lama dahulu. Satu lagi popular Shimura dalam persembahan yang sama ialah "Henna Oji–san" [pak cik pelik] yang melayan dirinya dalam syarikat gadis nubile. Selepas ditangkap kerana pranksnya, wataknya selalu menamatkan shtick dengan lagu 'Sou desu. Watashi wa Henna Oji–san desu '. ("Betul. Saya Pak Cik Pelik." ) Dia juga terkenal dengan perkataan "Daffuna" yang tidak masuk akalnya yang sering menamatkan sketsa Henna Oji–san.

Shimura sangat dikenali kerana membintangi dalam Hachiji Da Yo! Zei'in Shugo! dengan kumpulan komedi The Drifters dan Kato–chan Ken–chan Gokigen TV bersama Cha Kato, salah seorang bekas ahli The Drifters.

Kerjaya sunting

Hachiji Dayo! Zen'inshugo! ("Sudah pukul lapan! Semua orang keluar!" ) sunting

Ken Shimura menjadi terkenal pada tahun 1974, menggantikan Chu Arai[4] dalam kumpulan komedi terkenal The Drifters.[2] Dengan bantuan ahli kumpulan yang lain, dia belajar bertindak dan membuat penonton tertawa. Lama kelamaan, dia menunjukkan kemahiran untuk komedi. Beberapa gambar yang tidak dapat dilupakan pada masa itu adalah tarian kumis, di mana dia membintangi dengan Cha Katō dan lagu Higashimurayama, merujuk kepada tanah airnya.

Dengan kumpulan ini, beliau menyertai program mingguan Hachiji Dayo! Zen'inshugo! dari tahun 1974 hingga 1985, mencapai 40% hingga 50% penonton pada kemuncak. Dari tahun 1977, beliau juga menyertai program televisyen Dorifu Daibakusho ("Dorifu, ketawa terbahak–bahak"), yang merupakan sketsa khas, selama satu setengah jam. Pada masa ini mungkin untuk melihat ahli–ahli hanya bersama–sama di televisyen khas.

Kato–chan Ken–chan Gokigen Terebi sunting

Hubungan Ken Shimura dengan Cha Katō, juga anggota Higashimurayama, mengekalkan mereka di televisyen. Pada tahun 1986, mereka membuat Kato–chan Ken–chan Gokigen Terebi, yang disiarkan sehingga tahun 1992. Dalam The Detective Story, mereka adalah dua orang kawan detektif yang mendapat banyak masalah. Penarafan tinggi yang dibenarkan untuk adegan kos tinggi dengan kereta yang meletup, helikopter dan orang ramai. Lukisan yang terkenal pada masa ini adalah Shimura sebagai seorang sami, yang meminta orang mengulangi kata–kata "Daijoubuda, ... ueh, ueh, ueh", sedangkan "daijoubuda" secara harfiah bermaksud "saya baik–baik saja."

Ken Shimura di Baka Tonosama ("Ken Shimura dan Tuan Bodoh") sunting

Program ini dijalankan kira–kira tiga kali setahun sejak tahun 1986. Di dalamnya, Shimura adalah pembesar feudal ("tono") yang tidak mahu memerintah dan hanya berfikir tentang bersenang–senang. Watak itu dicipta pada masa Hachiji Dayo! Zen'inshugo! dan dicirikan oleh wajah putih–putih, alis yang sangat tebal dan rambut terikat di bahagian atas kepala. Program ini sentiasa menampilkan kepentingan selebriti.

Shimura Ken no Daijoubuda ("Ken Shimura Daijoubuda") sunting

Program ini disiarkan dari 1987 hingga 1993 dan merupakan permulaan kerjaya Shimura sebagai pemimpin tunggal. Sahabat barunya juga "murid"nya dalam erti kata bahawa mereka belajar dari Shimura. Antara lain, Masashi Tashiro, "pengikut" kegemarannya yang pertama, Yoko Ishino, "pengikut" kegemaran dan bekas pengantin Nobuyoshi Kuwano, yang memainkan sangkakala, dan Noriko Matsumoto. Pada masa itu, Shimura mencipta watak terkenal "henna ojisan", yang bermaksud "pak cik pelik". [5]

Pasca–Daijoubuda sunting

Selepas hit yang lalu, Shimura telah memimpin beberapa rancangan, kebanyakannya di rangkaian TV Fuji dengan pembaharuan "murid"nya. Yang paling terkenal ialah Masashi Tashiro . Walau bagaimanapun, selepas penglibatan Tashiro dengan voyeurisme, dadah, dan tangkapan berikutnya, Shimura, kecewa, membuang daripada lakonan mereka. Dari tahun 1996, beliau mula bekerja dengan orang baharu Yuuka, yang akhirnya menjadi "pengikut" kegemarannya. Penyertaan Shimura dalam kerjaya humor (seperti Katsuhiro Higo dan Ryuuhei Ueshima, dan Haruna Kondou dan Haruka Minowa) dan selebriti lain terkenal.

  • 1993–1995: Shimura Ken wa Ikagadeshou ("Bagaimana dengan Ken Shimura") – dengan Masashi Tashiro, Yoko Ishino, Nobuyoshi Kuwano, Minayo Watanabe, dll.
  • 1995–1996: Shimura Ken no Ore ga Nani Shitano yo ("Ken Shimura Apa yang Saya dah lakukan?") – dengan Masashi Tashiro, Nobuyoshi Kuwano, Minayo Watanabe, dll.
  • 1996–1997: Shimura X – dengan Maiko Kawakami, Yukiko Someya, Kazumi Murata, Yuuka, Housei Yamasaki dan Ryuuhei Ueshima.
  • 1997–1998: Shimura XYZ – dengan Maiko Kawakami, Yukiko Someya, Kazumi Murata, Yuuka, Housei Yamasaki dan Ryuuhei Ueshima.
  • 1998–2000: Shimura X–Tengoku ("Shimura Paradise X") – dengan Maiko Kawakami, Yukiko Someya, Kazumi Murata, Yuuka, Housei Yamasaki dan Ryuuhei Ueshima.
  • 2000–2002: Henna Ojisan TV ("Aneh Uncle's TV") – dengan Yuuka, Katsuhiro Higo, Ryuuhei Ueshima, Masanori Ishii dan Yoshiyuki Ishizuka.
  • 2002–2004: Shimura Ryuu ("Shimura's Style") – dengan Yuuka, Katsuhiro Higo, Ryuuhei Ueshima, Masanori Ishii, Yoshiyuki Ishizuka, Chizuru Yamada dan Ayumi Kato.
  • 2004: Shimura Juku ("Kelas Shimura") – dengan Yuuka, Katsuhiro Higo, Ryuuhei Ueshima, Masanori Ishii, Yoshiyuki Ishizuka, Chizuru Yamada, Ayumi Kato, dll.
  • 2004–2005: Shimura Tsuu ("Shimura, orang yang suka") – dengan Yuuka, Katsuhiro Higo, Ryuuhei Ueshima, Jun Natsukawa, Chizuru Yamada, dll.
  • 2005–2008: Shimura Ken no Daijoubuda II ("Ken Shimura's All Right II") – dengan Yuuka, Katsuhiro Higo, Ryuuhei Ueshima, Wakako Shimazaki, Jun Natsukawa dan Chen Qu.
  • 2007–2020: Tensai! Shimura Dōbutsuen ("Genius! Zoo Shimura ") – dengan cimpanzi Pankun dan anaknya.
  • 2008–2020: Shimura Ya Desu ("Itu Kedai Shimura") – dengan Yuuka, Katsuhiro Higo, Ryuuhei Ueshima, Haruna Kondou, Haruka Minowa, Emi Kobayashi dan Erika Yazawa.

Pada tahun 2001, Shimura membentuk duet dengan Naoko Ken sebagai "Ken♀♂Ken" dalam "Ginza atari de Gin Gin Gin" (Jepun: 銀座あたりでギンギンギン) .

Pada tahun 2006, beliau membentuk dan mengetuai teater komedinya sendiri, Shimurakon (Shimura Spirit).[6]

Penyakit dan kematian sunting

Shimura dimasukkan ke hospital kerana mengalami radang paru-paru yang teruk pada 20 Mac 2020, kemudian hilang kesedaran selepas mengalami anestetik untuk memasang ventilator pada hari berikutnya, dan pada 23 Mac ia mengesahkan bahawa beliau mempunyai COVID-19.[7][8][9] Beliau adalah tarento Jepun yang pertama untuk membuat diagnosis awam dan disahkan positif COVID-19 semasa pandemik itu menular di Jepun.

Pada 24 Mac, Shimura dipindahkan ke hospital di mana ECMO tersedia.[8] Beliau telah dijadualkan untuk membintangi filem Kinema no kamisama [ja], tetapi penyertaannya dibatalkan pada 26 Mac.[10] Beliau juga dijadualkan membawa obor Olimpik melalui sebahagian bandar sebelum pertandingan Tokyo 2020.[4] Shimura meninggal dunia pada 29 Mac 2020 di Pusat Kebangsaan Kesihatan dan Perubatan Global [ja] di Shinjuku, Tokyo.[11][12][13]

Filemografi sunting

Diskografi sunting

Sebagai artis yang diketengahkan sunting

Tajuk Tahun Kedudukan carta puncak Jualan Album Persijilan
JPN
"Aīn Taisō" (Jepun: アイ〜ン体操) / "Aīn! Dance no Uta" (Jepun: アイ〜ン!ダンスの唄) (sebagai Bakatono-sama dengan Mini-Moni Hime) 2002 3
  • JPN: 200,000+
Mini-Moni Song Daihyakka Ikkan
"—" menandakan siaran yang tidak dicatatkan atau tidak dikeluarkan di rantau itu.

Rujukan sunting

  1. ^ 68歳誕生日 Diarkibkan 2020-03-30 di Wayback Machine. Shimura's Official Blog. 19 Februari 2018
  2. ^ a b Frishberg, Hannah (30 Mac 2020). "Ken Shimura, 'Japan's Robin Williams,' dies from coronavirus at 70". New York Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 30 Mac 2020.
  3. ^ https://edition.cnn.com/2020/03/30/entertainment/ken-shimura-coronavirus-scli-intl/index.html
  4. ^ a b "Japanese comedian Ken Shimura dies of coronavirus-related pneumonia". Kyodo News+ (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 30 Mac 2020.
  5. ^ "Popular Japanese comedian Ken Shimura dies from coronavirus". USA TODAY (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 30 March 2020.
  6. ^ Will Ripley; Yoko Wakatsuki. "Ken Shimura, famed Japanese comedian, dead at 70 after contracting coronavirus". CNN (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 30 Mac 2020.
  7. ^ "志村けん、新型コロナ陽性で入院中と発表「回復に全力で努めております」 感染経路は不明". オリコンニュース (dalam bahasa Jepun). 25 Mac 2020. Dicapai pada 25 Mac 2020.
  8. ^ a b "重症化…志村けん 人工心肺装着 新型コロナ感染公表 芸能界に"濃厚接触者"がいる懸念". Sponichi Annex (dalam bahasa Jepun). 26 Mac 2020. Dicapai pada 26 Mac 2020.
  9. ^ "志村けんさん 新型コロナ 肺炎の症状…現在も入院中". FNN. 25 March 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-03-24. Dicapai pada 25 Mac 2020.
  10. ^ "志村けん、初主演映画「キネマの神様」出演を辞退 コロナ感染で事務所「申し訳なく思っております」". www.sponichi.co.jp (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 26 Mac 2020.
  11. ^ "Japanese comedian Ken Shimura dies from coronavirus: NHK" (dalam bahasa Inggeris). Reuters. 29 Mac 2020.
  12. ^ 志村けんさん死去 新型コロナ感染で肺炎. (dalam bahasa Jepun) The Nikkei. 30 Mac 2020
  13. ^ Pelawak Jepun, Ken Shimura mati akibat COVID-19. Astro Awani. 30 Mac 2020
  14. ^ "一般社団法人 日本レコード協会" (Enter "ミニモニ。" in the アーティスト parameter and then click 検索). Recording Industry Association of Japan (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 16 Februari 2020.

Pautan luar sunting