Kenneth David Kaunda atau 'KK', (lahir 28 April 1924 - 17 Jun 2021; Jawi: کينث ديۏيد کوندا) merupakan mantan Presiden Zambia sejak 1964 hingga 1991 .

Kenneth Kaunda
کينث کوندا
Kaunda in 2020.
1st President of Zambia
Dalam jawatan
24 October 1964 – 2 November 1991
Digantikan olehFrederick Chiluba
3rd Secretary General of the Non-Aligned Movement
Dalam jawatan
8 September 1970 – 5 September 1973
Didahului olehGamal Abdel Nasser
Digantikan olehHouari Boumédienne
Butiran peribadi
Lahir (1924-04-28) 28 April 1924 (umur 99)
Chinsali, Northern Rhodesia
KerakyatanZambian
Parti politikUnited National Independence Party
PasanganBetty Kaunda
ProfesionTeacher
Kenneth Kaunda, 1970

Kehidupan Awal sunting

Kaunda adalah anak bongsu daripada lapan adik-beradik.Beliau dilahirkan Misi Lubwa di Chinsali , Rhodesia Utara , kini Zambia . Bapanya Paderi David Kaunda, mubaligh Gereja Scotland dan guru, yang dilahirkan di Malawi dan telah berpindah ke Chinsali.Beliau bersekolah di sekolah Munali di Lusaka (Ogos 1941-1943).

Kaunda adalah seorang guru di Sekolah Rendah Atas dan warden asrama di Lubwa dan kemudian Guru Besar di Lubwa 1943-1945. Beliau pernah bekerja di lombong Mine Salisbury dan Bindura . Pada 1948, beliau menjadi seorang guru di Mufulira untuk Misi United Copperbelt (UMCB). Beliau menjadi penolong di Pusat Kebajikan Afrika dan Sarjana Asrama Sekolah Mine di Mufulira. Kemudian mengetuai Kumpulan Pengakap Pathfinder dan pemimpin paduan suara gereja di Gereja Afrika Tengah. Beliau juga Naib Setiausaha Cawangan Kongres Nchanga.

Perjuangan kemerdekaan sunting

Pada bulan April 1949 ,Kaunda kembali ke Lubwa untuk menjadi guru sambilan, tetapi meletak jawatan pada tahun 1951.Beliau menjadi setiausaha penganjur Kongres Kebangsaan Afrika Utara Rhodesia.Pada 11 November 1953, beliau berpindah ke Lusaka untuk memegang jawatan Setiausaha Agung ANC, di bawah Presiden Harry Nkumbula. Tapi gagal untuk menggerakkan orang-orang asli Afrika menentang kulit putih yang menguasai Persekutuan Rhodesia dan Nyasaland . Pada tahun 1955 Kaunda dan Nkumbula dipenjarakan selama dua bulan dengan kerja keras.Pengalaman dipenjarakan mempunyai kesan radikal pada Kaunda.

Kepimpinan Nkumbula didakwa autokratik ANC akhirnya menyebabkan perpecahan .Kaunda berpecah dari ANC dan membentuk Kongres Kebangsaan Afrika Zambia (ZANC) pada bulan Oktober 1958. ZANC telah diharamkan pada bulan Mac 1959. Pada bulan Jun Kaunda telah dihukum penjara, sembilan bulan di Lusaka, kemudian di Salisbury (kini Harare ).

Walaupun Kaunda di dalam penjara, Mainza Chona dan nasionalis lain telah berpecah dari ANC dan pada bulan Oktober 1959. Chona menjadi presiden pertama Parti Kemerdekaan Negara Bersatu (UNIP), pengganti kepada ZANC. Walau bagaimanapun, Chona tidak melihat dirinya sebagai pengasas utama parti. Apabila Kaunda dibebaskan dari penjara pada Januari 1960, beliau dipilih sebagai Presiden UNIP. Pada bulan Julai 1961, Kaunda menganjurkan kempen Cha-cha- cha di utara - termasuk membakar sekolah dan menyekat jalan-jalan . Kaunda bertanding sebagai calon UNIP semasa Pilihan raya Zambia 1962. Kerajaan Gabungan UNIP-ANC melantik Kaunda sebagai Menteri Kerajaan Tempatan dan Kebajikan Masyarakat. Pada bulan Januari 1964, UNIP memenangi Pilihan Raya Umum di bawah Perlembagaan baru yang menewaskan ANC di bawah Nkumbula. Kaunda telah dilantik sebagai Perdana Menteri Zambia . Pada 24 Oktober 1964 beliau menjadi Presiden Zambia yang merdeka.Kamanga Ruben telah dilantik sebagai Naib Presiden pertama.

Presiden sunting

Pada tahun kemerdekaan 1964, Kaunda terpaksa berhadapan Gereja Lumpa , yang diketuai oleh Alice Lenshina di Chinsali. Gereja Lumpa cuba berkecuali dalam konflik politik antara UNIP dan ANC yang dituduh oleh UNIP bekerjasama dengan kerajaan minoriti kulit putih. Kaunda, sebagai Perdana Menteri menghantar dua batalion Rejimen Rhodesia Utara . Pergaduhan membawa kepada kematian kira-kira 1500 penduduk kampung dan penerbangan ke Katanga tergendala. Kaunda mengharamkan Gereja Lumpa pada bulan Ogos 1964 dan mengisytiharkan darurat sehingga 1991.

Dasar Pendidikan sunting

Pada masa kemerdekaan, proses pemodenan Zambia dilakukan.Zambia hanya pempunyai 109 graduan universiti dan kurang daripada 0.5% bersekolah rendah.Zambia memberi buku latihan percuma, pen dan pensel . Ibu bapa hanya perlu membeli pakaian seragam, membayar token "yuran sekolah" dan memastikan bahawa anak-anak yang bersekolah.

Universiti Zambia dibuka di Lusaka pada tahun 1966. Kaunda telah dilantik sebagai Canselor dan dirasmikan pada 1969. Kampus utama terletak di Jalan Timur Great, manakala kampus perubatan yang terletak di Ridgeway berdekatan dengan Hospital Universiti Perguruan. Pada tahun 1979, kampus yang lain telah ditubuhkan di Institut Zambia of Technology di Kitwe. Pada tahun 1988, kampus Kitwe telah dinaikkan taraf dan ditukar nama kepada Universiti Copperbelt, yang menawarkan pengajian perniagaan, pengajian industri dan kajian alam sekitar.

Evelyn Hone College Gunaan Kesenian dan Perdagangan dan Pembangunan College Sumber Asli ditubuhkan di Lusaka.Begitu juga Kolej Utara Teknikal di Ndola, Livingstone Perdagangan Institut Latihan di Livingstone, dan kolej-kolej latihan guru.


Dasar ekonomi sunting

Selepas kemerdekaan , Kaunda menerima kawalan asing. Syarikat Afrika Selatan British (BSAC, asalnya Cecil Rhodes - British ) mengekalkan aset komersial dan hak-hak mineral yang mendakwa ia diperolehi dari konsesi yang ditandatangani dengan Litunga Bulozi pada tahun 1890 .Pada malam kemerdekaan, Kaunda berjaya merampas BSAC untuk diserahkan hak mineral kepada kerajaan Zambia.Hasil tembaga Rhodesia Utara disalurkan kepada White Southern Rhodesians, kerana mereka sangat berkuasa.

Berikutan langkah-langkah Kesatuan Soviet, Zambia dimulakan program rancangan pembangunan negara dan Rancangan Pembangunan Negara Pertama (1966-1971).

Pembaharuan Mulungushi dilancarkan pada April 1968.Kerajaan mahukan 51% atau lebih saham dalam beberapa syarikat-syarikat milik asing dan dikawal oleh Perbadanan Pembangunan Perindustrian ( INDECO ). Menjelang Januari 1970, Zambia menguasai Anglo American Corporation dan Rhodesia Pemilihan Trust ( RST).Kaunda mengumumkan penubuhan badan baru parastatal, Mining Development Corporation ( MINDECO ). Perbadanan Kewangan dan Pembangunan ( FINDECO ) membenarkan kerajaan Zambia untuk mendapatkan kawalan syarikat-syarikat insurans dan bangunan persatuan. Bank-bank milik asing, seperti Barclays , Standard Chartered dan Grindlays Bank menentang pengambilalihan.Pada tahun 1971, INDECO , MINDECO , dan FINDECO mewujudkan satu syarikat yang terbesar di sub-Sahara Afrika, dengan Kaunda sebagai Pengerusi Lembaga. Operasi lombong-lombong telah dijalankan oleh Anglo-Amerika dan RST telah berakhir pada tahun 1973. Pada tahun 1982 NCCM dan RCM telah digabungkan ke dalam syarikat Tembaga Zambia Consolidated ( ZCCM ).

Malangnya bagi Kaunda dan Zambia ,program nasionalisasi menghancurkan rancangan negara untuk pembangunan negara. Pada tahun 1973, harga minyak naik diikuti oleh kemerosotan harga tembaga pada tahun 1975 dan pengurangan pendapatan eksport. Pada tahun 1973 harga tembaga menyumbang 95% daripada semua pendapatan eksport.1976 berhutang kepada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) . Rancangan Pembangunan Negara Ketiga (1978-1983) gagal dilaksanakan .

Menjelang 1980-an Zambia merupakan negara yang paling terhutang .IMF mendesak Zambia memperkenalkan program-program mengurangkan pergantungan kepada tembaga. Manamatkan kawalan harga; penurunan nilai kwacha (mata wang Zambia ), memotong perbelanjaan kerajaan, pembatalan subsidi makanan dan baja.Akibatnya penduduk merusuh .Oleh itu Kaunda berpecah dengan IMF pada bulan Mei 1987 dan memperkenalkan Program Pemulihan Ekonomi Baru (DEB) pada tahun 1988.Pada tahun 1990, dengan kejatuhan di Kesatuan Soviet dan Eropah Timur.Kaunda telah dipaksa menswastakan syarikat kerajaan.

Sosialisme Afrika sunting

Pada tahun 1964, terdapat Kebangkitan Lumpa di Zambia Utara , empat bulan sebelum kemerdekaan . Kaunda mengisytikarkan darurat.Gereja Lumpa telah dimusnahkan dan diharamkan. Ahli gereja dilarang mengambil bahagian dalam politik yang bertentangan dengan UNIP. Akibatnya berlaku perang saudara dan ribuan orang terbunuh. Kaunda mengharamkan semua pihak parti kecuali UNIP, berikutan keganasan semasa Pilihan raya Zambia 1968.

Suruhanjaya Chona ditubuhkan di bawah pengerusi Mainza Chona pada bulan Februari 1972 . Tugasnya adalah untuk merangka perlembagaan demokrasi iaitu 'sebuah negeri satu parti'.Pihak pembangkang tunggal 'ANC' memulaukan Suruhanjaya Chona.Laporan Chona selama empat bulan diserahkan pada bulan Oktober 1972. Ia dianggap sebagai dokumen 'liberal'. Pengisytiharan Choma ditandatangani pada 27 Jun 1973. ANC tidak lagi wujud selepas pembubaran parlimen pada bulan Oktober 1973. Kononnya Kaunda "dibeli" Nkumbula dengan menawarkan beliau lombong zamrud.

Beliau mengembangkan ideologi kiri nasionalis-sosialis, dipanggil 'Humanisme Zambia'. Dasar ini termasuklah perancangan pusat / negeri kawalan dengan nilai-nilai Afrika: bantuan bersama, amanah dan kesetiaan kepada masyarakat. Sosialisme Afrika yang serupa juga diperkenalkan di Ghana oleh Kwame Nkrumah dan Tanzania oleh Julius Nyerere, manakala di Zaire, Presiden Mobutu Sese Seko memperkenalkan 'Mobutuism'.

Untuk menghuraikan ideologi beliau, Kaunda menerbitkan beberapa buah buku: Humanisme di Zambia dan Panduan Pelaksanaan, Bahagian 1, 2 dan 3. Penerbitan lain pada humanism Zambia: Asas humanism Zambia, oleh Timothy Kandeke ; humanism Zambia, agama dan moral sosial, oleh Cleve Dillion-Malone SJ dan Zambia Kemanusiaan: beberapa cabaran rohani dan ekonomi utama, oleh Justin B. Zulu .


Pejung kebebasan sunting

Walaupun nasionalisasi Kaunda merujuk kepada industri perlombongan tembaga 1960-an.Perjuangan Afrika Selatan mendapat mandat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk mengawal Afrika Selatan - Barat ( sekarang Namibia) , Angola dan Mozambique, dan di Rhodesia ( kini Zimbabwe) . Kaunda cuba untuk menyelesaikan konflik di Afrika Selatan antara kerajaan minoriti kulit putih Rhodesia, Afrika Selatan dan Angola dan Mozambique dan pejuang kebebasan oleh pengantaraan dan boikot Afrika.