Kentang bakar, atau kentang jaket,[1] ialah kentang yang telah dibakar untuk makan. Apabila dimasak dengan baik, kentang yang dibakar mempunyai dalaman yang lembut dan kulit yang rangup. Ia boleh disajikan dengan inti dan perasa seperti mentega, keju atau ham. Kentang boleh dibakar di dalam gas konvensional atau ketuhar elektrik, perolakan ketuhar, yang microwave oven, pada barbeku grill, atau pada/dalam api terbuka. Beberapa restoran menggunakan ketuhar khas yang direka khusus untuk memasak sejumlah besar kentang, kemudian memastikan mereka panas dan bersedia untuk dihidangkan.

Kentang bakar:
Kentang bakar dengan mentega
Nama alternatifKentang jaket
JenisHidangan, hidangan kentang Sunting ini di Wikidata
Tempat asalUnited Kingdom Sunting ini di Wikidata
Bahan utamaKentang
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sebelum memasak, kentang perlu digosok bersih, dibasuh dan dikeringkan dengan mata dan kecacatan permukaan dikeluarkan, dan disalut dengan minyak (biasanya minyak zaitun) atau mentega dan/atau garam. Tusukan kentang dengan garpu atau pisau membolehkan stim untuk dikeluarkan semasa proses memasak. Kentang dimasak dalam ketuhar gelombang mikro tanpa tusukan kulit mungkin berpecah terbuka kerana membina tekanan dalaman dari wap ynag tidak dikeluarkan. Ia mengambil masa antara satu hingga dua jam untuk membakar kentang yang besar di dalam ketuhar konvensional pada suhu 200 °C (392 °F). Gelombang mikro mengambil 6-12 minit bergantung kepada kuasa oven dan saiz kentang, tetapi secara amnya tidak menghasilkan kulit rangup. Beberapa resepi memanggil penggunaan kedua-dua microwave dan ketuhar konvensional, dengan ketuhar gelombang mikro yang digunakan untuk melepaskan sebahagian besar daripada stim sebelum proses memasak.

Sesetengah jenis kentang seperti Russet dan kentang King Edward lebih sesuai untuk dibakar berbanding yang lain, oleh kerana saiz dan keselarasannya.

Membungkus kentang dalam aluminium foil sebelum memasak dalam ketuhar yang standard akan membantu untuk mengekalkan kelembapan, manakala meninggalkan ia belum dibungkus akan menyebabkan kulit rangup. Apabila memasak di atas api terbuka atau arang barbeku, ia mungkin memerlukan pembalut dalam foil untuk mengelakkan pembakaran kulit. Sebiji kentang dikebumikan secara langsung dalam bara api, dengan kulit yang kebanyakannya dibakar dan tidak boleh dimakan. Sebiji kentang bakar dimasak sepenuhnya apabila sampai suhu dalamannya mencapai 99 °C (210 °F).

Setelah kentang telah dibakar, sesetengah orang membuang kulit dan makan hanya pedalaman lebih lembut dan lembap, manakala yang lain menikmati rasa dan tekstur kulit rangup. Kentang panggang dalam kulit mereka mungkin kehilangan antara 20 dan 40% daripada kandungan vitamin C kentang kerana pemanasan di udara yang perlahan dan ketidakaktifan vitamin boleh berterusan untuk masa yang lama. Kentang kecil membakar lebih cepat daripada kentang besar yang dapat mengekalkan vitamin C.[2] Walaupun salah faham yang paling popular yang kentang menggemukkan, kentang panggang boleh digunakan sebagai sebahagian daripada diet yang sihat.[3]

Variasi sunting

Sesetengah orang bakar kentang mereka dan kemudian mengaut keluar isi dalaman, meninggalkan kulit seperti cangkerang. Isi dalaman yang putih boleh dicampur dengan pelbagai makanan lain seperti keju, mentega, atau cebisan bakon. Campuran ini kemudiannya disumbat kembali ke dalam cengkerang kulit dan ia diletakkan semula ke dalam ketuhar untuk memanaskan kembali. Di Amerika ini dikenali dengan pelbagai sebagai kulit kentang sumbat, kentang diisi dan dibakar dua kali. Di Great Britain, hias atas atau inti cenderung untuk menjadi lebih pelbagai daripada mereka di Amerika: kacang panggang, kari ayam, tuna, dan inti udang yang popular, dan di Scotland walaupun Haggis digunakan sebagai inti yang untuk kentang jaket.

Satu variasi iaitu kentang Hasselback, di mana kentang dipotong menjadi kepingan yang sangat nipis kesemuanya, supaya kepingan kentang masih melekat bersama-sama, dan kemudian dibakar di dalam oven, kadang-kadang disalut dengan keju.[4] Kata nama yang betul "Hasselback" merujuk kepada hotel mewah dan restoran Hasselbacken di Stockholm yang mengasaskan hidangan ini.

Variasi rantau sunting

 
Kentang bakar dan ubi keledek, dengan kubis kerinting
 
Sebiji kentang bakar dengan udang, keju lembut, dil, tomato dan salad

Amerika Utara sunting

Banyak restoran menghidangkan kentang bakar dengan sampingan seperti mentega, krim masam, kucai, keju cincang dan cebisan daging. Kentang boleh menjadi item sisi ke majlis makan malam steak, atau beberapa hidangan yang sama. Pihak biasanya pilihan dan pelanggan boleh memesan sebagai banyak atau beberapa yang mereka mahu.

Besar, kentang panggang disumbat boleh disampaikan sebagai hidangan utama, biasanya dipenuhi dengan daging selain daripada mana-mana bahan-bahan yang dinyatakan di atas. Barbeku atau daging salai atau cili digantikan.[5] Sayur-sayuran seperti brokoli juga boleh ditambah.

Idaho sunting

Idaho adalah negeri pengeluar utama kentang.[6] Kentang Idaho dibakar telah banyak dipromosikan oleh Kereta Api Pasifik Utara pada awal abad ke-20, sering menggunakan bintang filem Hollywood.[7]

Hazen Titus telah dilantik sebagai penguasa gerabak makan Keret Api Utara Pasifik pada tahun 1908. Beliau bercakap kepada petani Lembah Yakima yang mengadu bahawa mereka tidak dapat menjual tanaman kentang mereka kerana kentang mereka adalah terlalu besar. Mereka memberikannya kepada babi. Titus tahu bahawa sebiji kentang boleh mencapai berat dua hingga lima paun (kira-kira kurang dari 2.3kg), tetapi kentang yang lebih kecil lebih disukai oleh pembeli sayur-sayuran dan ramai menganggap kentang besar mereka tidak boleh dimakan kerana ia sukar untuk memasak disebabkan oleh kulit tebal dan kasar.[8]

Titus dan kakitangannya menemui kentang "tidak boleh dimakan" yang lazat selepas membakar di dalam ketuhar secara perlahan. Dia berkontrak untuk membeli seberapa banyak kentang yang petani boleh hasilkan dalam lingkungan lebih daripada dua paun berat. Tidak lama selepas penghantaran pertama "Netted Gem Bakers", mereka telah ditawarkan kepada pengunjung di North Coast Limited bermula pada tahun 1909. Khabar berita mula merebak dengan cepat, dan tidak lama kemudian menggunakan slogan "the Great Big Baked Potato" untuk mempromosikan hidangan penumpang kereta api ini. Apabila tambahan dibina untuk komisari Seattle Pasifik Utara pada tahun 1914, wartawan menulis, "Sesuatu cap dagangan yang besar, dalam bentuk kentang bakar, 40 kaki (12 m) panjang dan 18 kaki (5.5 m) diameter, diatas bumbung. Kentang tersebut berlampu dan melalui mekanisme elektrik, matanya dibuat untuk sentiasa berkenyit. Satu kiub mentega disogok di atas belahan yang bercahaya secara berdenyar-denyar." Premium seperti poskad, pembuka surat, dan sudu juga telah dihasilkan untuk mempromosikan "The Route from Potato Great Big Baked"; slogan yang digunakan di Pasifik Utara selama kira-kira 50 tahun.[8][9] LAgu "Great Big Baked Potato"[2] (lirik oleh N.R. Streeter dan H. Caldwell ; Muzik oleh Oliver George) telah ditulis mengenai kentang ini.[10]

United Kingdom sunting

 
Sebiji kentang bakar di United Kingdom, dengan kuah sayur-sayuran

Sebiji kentang bakar kadang-kadang dipanggil kentang jaket di United Kingdom. Kentang bakar telah popular di UK selama bertahun-tahun. Pada pertengahan abad ke-19, ubi kentang telah dijual di jalan-jalan oleh penjaja semasa musim luruh dan musim sejuk. Di London, ia telah dianggarkan bahawa kira-kira 10 tan kentang bakar telah dijual setiap hari dengan kaedah ini.[11] Inti kentang jaket biasa (atau "hias atas") di United Kingdom termasuk keju dan kacang, tuna mayonis, cili con carne dan ayam dan daging.

Kentang bakar sering dimakan pada Guy Fawkes Night; secara tradisional kentang sering dibakar di dalam bara bercahaya unggun api.[12]

Sebagai sebahagian daripada peningkatan untuk makanan segera lebih sihat, kentang yang dibakar sekali lagi dibawa ke jalan-jalan di UK kedua-dua dalam unit mudah alih dan restoran.[perlu rujukan] Cawangan makanan segera Spudulike khusus dalam kentang panggang.

Perancis sunting

Sebiji kentang bakar dipanggil "pomme de terre au four" dalam bahasa Perancis. Ia boleh disampaikan sebagai iringan kepada hidangan daging, atau, di sebuah restoran makanan segera dipanggil "pataterie", menjadi hidangan utama.

Turki sunting

Kumpir, kentang bakar dengan pelbagai inti, adalah popular makanan segera di Turki.[13] Dalam bentuk asasnya, ia dibuat dengan kentang yang dibalut dengan kertas dan bakar dalam ketuhar khas. Kentang dipotong lurus ke bawah tengah-tengah[[:]] dan bahagian dalam bercampur dengan mentega tanpa garam dan dipuri dengan keju kaşar.[14] Walau bagaimanapun, pelbagai jenis makanan yang boleh ditambah kepada kentang: mayonis, sos tomato, jeruk, jagung, kepingan sosej, lobak merah, cendawan dan salad Rusia. Kafe di Ortaköy, Istanbul membuat kumpir yang sangat popular dengan pelancong dan menawarkan lebih banyak bahan-bahan.

Rusia sunting

Walaupun kentang bakar dengan pelbagai inti tidak dianggap hidangan tradisional Rusia, ia telah baru-baru ini telah semakin popular sebagai makanan segera.[perlu rujukan]

Brazil sunting

Kentang bakar semunasabahnya popular di Brazil, di mana kadang-kadang dikenali sebagai batata Inglesa (harfiah diterjemahkan sebagai "kentang Inggeris," mungkin disebabkan oleh penggunaan pelbagai kentang Inggeris, iaitu 'King Edward').

Rujukan sunting

  1. ^ "jacket(5)". Chambers 21st Century Dictionary.
  2. ^ "Potatoes for schools". Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-10-27. Dicapai pada 2007-12-19. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ Thomas, Briony (2007). Manual of Dietetic Practice (ed. ke-4). Wiley-Blackwell. m/s. 183. ISBN 1-4051-3525-5.
  4. ^ [1]
  5. ^ Thompson, Michael. "Baked Potato Bar". KLTV.com. Dicapai pada 25 July 2012.
  6. ^ James Lang (2001). Notes of a Potato Watcher. International Potato Center. m/s. 44–46.
  7. ^ William Hathaway (2009). Idaho Falls Post Register. Arcadia Publishing. m/s. 53.
  8. ^ a b Mckenzie, William A., penyunting (2004). Dining Car To The Pacific: The "Famously Good" Food of the Northern Pacific Railway. University of Minnesota Press. m/s. 176. ISBN 0816645620.
  9. ^ Porterfield, James D. (1998). Dining By Rail: The History and Recipes of America's Golden Age of Railroad Cuisine. Publisher: St. Martin's Griffin. m/s. 257. ISBN 0-312-18711-4.
  10. ^ "Great Big Baked Potato - music and lyrics". Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-09-14. Dicapai pada 2007-12-19.
  11. ^ Mayhew, Henry; Neuburg,Victor E. (1861). London labour and the London poor. Penguin Classics (reprinted 1985). m/s. 174–176. ISBN 0-14-043241-8.
  12. ^ Mason, Laura (2004). Food Culture in Great Britain. Greenwood Press. m/s. 187. ISBN 0-313-32798-X.
  13. ^ "Masal Cafe". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-12-01. Dicapai pada 2007-12-19. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  14. ^ "Turkish culture : cheese". Dicapai pada 2007-12-19.

Templat:Potato dishes Templat:Cheese dishes