Kepulauan Mariana (bahasa Inggeris: Mariana Islands, Templat:Lang-ch) adalah kepulauan berbentuk bulan sabit yang terdiri daripada lima belas puncak kebanyakan nya gunung berapi gunung berapi di sebelah barat Lautan Pasifik Utara, antara paralel ke-12 dan ke-21 utara dan sepanjang meridian ke-145 timur. Mereka terletak di selatan-tenggara Jepun, barat-barat daya Hawaii, utara New Guinea dan timur Laut Filipina, menandakan batas timur Laut Filipina. Mereka ditemui di bahagian utara wilayah barat laut Lautan Mikronesia, dan secara politik terbahagi kepada dua bidang kuasa Amerika Syarikat: Komanwel Kepulauan Mariana Utara dan, di hujung selatan rantaian, wilayah Guam. Pulau-pulau ini dinamakan sempena ratu Sepanyol berpengaruh Mariana dari Austria.

Kepulauan Mariana
Geografi
LokasiLautan Pasifik
Pentadbiran
Peta Kepulauan Mariana, dengan wilayah Guam di batas jauh pada selatan, dan Komanwel Kepulauan Mariana Utara (14 Pulau) di arah utara. Gunung berapi yang aktif ditujunki dengan tanda segi tiga

Orang Sepanyol, yang pada awal abad ke-16 adalah orang Eropah pertama yang tiba, akhirnya menakluk dan menjajah kepulauan tersebut. Kepulauan ini dimasukkan ke dalam empayar Sepanyol tahun 1667 sebelum mmeberi nama Las Marianas pada tahun berikutnya sempena Ratu Mariana jandanda kepada Raja Felipe IV selaku ratu pemangku kuasa empayar baginda ketika putera mereka Carlos II masih bawah umur dewasa.[1]

Penduduk pribumi adalah orang Chamorro. Ahli arkeologi pada tahun 2013 melaporkan penemuan yang menunjukkan bahawa orang-orang yang pertama menetap di Marianas tiba di sana setelah membuat apa yang pada masa itu pelayaran lautan yang paling tidak terputus dalam sejarah manusia. Mereka kemudian melaporkan penemuan yang mencadangkan bahawa Tinian mungkin merupakan pulau pertama di Oceania yang telah diduduki oleh manusia.

Kepulauan Mariana juga menjadi titik panas pencarian pesawat MH370 pada tahun 2014.[2]

Sumber dan rujukan sunting

  1. ^ "About the CNMI". Commonwealth of the Northern Mariana Islands Office of the Governor. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 August 2020. Dicapai pada 5 November 2020. In 1668, 147 years after Magellan's encounter, Fr. Diego Luis de San Vitores, a Jesuit priest, arrived in The Marianas with the mission to convert and implement Christianity among the Chamorros, thus beginning the colonization of The Marianas by Spain. The islands were named after Queen Maria Ana of Spain.
  2. ^ http://www.sinarharian.com.my/edisi/kelantan/pengembaraan-ke-laut-dalam-1.325314