Kepulauan Solomon (Solomon Islands) merupakan sebuah negara di Melanesia yang terletak di timur Papua New Guinea dan terdiri daripada lebih 990 buah pulau dengan jumlah keluasan tanah sebesar 28,400 kilometer persegi. Ibu negaranya, Honiara, terletak di pulau Guadalcanal.

Kepulauan Solomon
کڤولاوان سولومون
Solomon Islands (bahasa Inggeris)
Bendera Kepulauan Solomon
Jata Kepulauan Solomon
Bendera Jata
Cogan kataTo Lead is to Serve
Lagu kebangsaanGod Save Our Solomon Islands
Lagu DiRaja: God Save the King
Lokasi Kepulauan Solomon
Ibu negara
dan bandar terbesar
Honiara
Bahasa rasmiBahasa Inggeris
KerajaanRaja berperlembagaan berparlimen unitari
• Raja
Charles III
Sir David Vunagi
Manasseh Sogavare
Badan perundanganParlimen
Kemerdekaan 
daripada UK
• Tarikh
7 Julai 1978
• Perairan (%)
3.2%
Populasi
• Perkiraan Julai 2005
478,000 (167)
KDNK (PPP)2005
• Jumlah
$911 juta (171)
$1,894 (146)
HDI (2003)0.592
sederhana · 128
Mata wangDolar Kepulauan Solomon
(SBD)
Zon waktu()
Kod panggilan677
Kod ISO 3166SB
DPT internet.sb
Kawasan tanah di Guadalcanal menghamparkan kegunaan kereta kebal dengan berkesan.

Kepulauan Solomon telah didiami oleh orang Melanesia sejak sekitar 30,000 tahun dahulu dan menjadi sebuah negeri naungan United Kingdom sejak 1890-an. Beberapa pertempuran sengit Perang Dunia Kedua telah berlaku di sini. Kepulauan Solomon diberi hak untuk pemerintahan sendiri pada tahun 1976 dan kemerdekaan dua tahun kemudian. Negara ini masih menjadi anggota Kerajaan Komanwel.

Sejak keganasan etnik yang berlaku pada 1997, negara Solomon mengalami masalah salah laku kerajaan serta jenayah dan ini telah melemahkan kestabilan masyarakat di sana. Pada Jun 2003, satu pasukan berbagai negara yang diketuai oleh Australia yang dipanggil "Misi Bantuan Wilayah ke Kepulauan Solomon" (RAMSI) tiba di negara tersebut untuk mengembalikan keamanan dan melucutkan senjata tentera awam etnik.

Penamaan sunting

Kepulauan ini mendapat namanya pada 1568 apabila seorang peneroka Sepanyol bernama Álvaro de Mendaña tiba di kawasan itu sebagai orang Eropah pertama menjejakkan kaki di sana; beliau menamakannya (melalui Sepanyol: Islas Salomón) sempena Raja Sulaiman (Salomón),[1] kiasan kepada sangkaan akan adanya harta bernilai tidak terhingga yang terkandung dalam kepulauan ini seperti harta peninggalan baginda.[2][3] Nama "Salomón" ini kemudiannya diinggeriskan sebagai "Solomon" dan diteruskan pada kemerdekaannya daripada kuasa British tahun 1978 (sebagai "Solomon Islands").

Sejarah sunting

Prasejarah dan zaman kolonial sunting

Kepulauan Solomon didiami oleh orang Melanesia selama lebih 30,000 tahun. Peneroka-peneroka Polinesia mula tiba pada 4000 SM. Peneroka Eropah pertama yang menemui kepulauan Solomon ialah Pedro Sarmiento de Gamboa pada tahun 1568. Mubaligh-mubaligh Kristian mula melawati kepulauan ini sejak pertengahan 1800-an. Pada mulanya, kerja dakwah mereka mencapai hanya sedikit kemajuan disebabkan pengambilan buruh-buruh dengan kejam untuk ladang-ladang tebu di Queensland dan Fiji — mengakibatkan siri tindakan balas dan pembunuhan beramai-ramai. Keburukan dari perdagangan tenaga buruh ini mendorong United Kingdom untuk mengisytiharkan pulau-pulau Solomon di sebelah selatan sebagai sebuah negeri naungannya pada 1893. Dari 1898 ke 1899, pulau-pulau Solomon yang lebih terpencil dibawa ke dalam perlindungan mereka. Pada 1900, baki kepulauan Solomon yang berada di bawah kuasa Jerman diserahkan kepada pihak British. Sebagai negeri naungan, banyak mubaligh Kristian telah menetap di sana dan berjaya meyakinkan penduduk untuk memeluk agama Kristian.

Pada awal kurun ke-20, beberapa firma British dan Australia memulakan industri penanaman pokok kelapa secara besar-besaran. Namun, pertumbuhan ekonomi adalah perlahan dan penduduk tempatan mendapat faedah yang sedikit. Dengan meletusnya Perang Dunia II, ramai para penanam dan peniaga telah dipindahkan ke Australia dan segala kerja penanaman dihentikan. Beberapa pertempuran paling sengit Perang Dunia II telah berlaku di Solomon.Operasi paling penting bagi memerangi Pasukan Bersenjata Empayar Jepun Paling penting bagi operasi-operasi Kuasa-kuasa Bersekutu bertentangan dengan Empayar Jepun Kuasa-dilancarkan dari Solomon pada 14 Ogos, 1942. Bedilan tentera laut dan pendaratan amfibia telah dilakukan di Florida Islands di Tulagi dan Red Beach di Guadalcanal. Pertempuran Guadalcanal menjadi salah satu pertempuran paling penting di kawasan Pasifik.

Berikutan tamatnya Perang Dunia II, kerajaan kolonial British dipulangkan. Ibu negara kepulauan itu dipindahkan dari Tulagi ke Honiara untuk mengambil kesempatan daripada infrastruktur yang ditinggalkan oleh tentera Amerika Syarikat tentera. Sebuah pergerakan penduduk asal yang dikenali sebagai "Marching Rule" mencabar pihak kerajaan. Terdapat beberapa insiden sehingga beberapa pemimpin mereka dipenjarakan pada lewat 1948. Pada tahun 1950an, beberapa kumpulan penentang peribumi yang lain muncul dan lesap tanpa menjadi lebih kuat. Pada 1960, sebuah majlis penasihat yang dianggotai penduduk Solomon telah digantikan dengan sebuah majlis perundangan; dan sebuah majlis mesyuarat kerajaan telah dicipta sebagai badan yang bertanggungjawab membuat polisi baru untuk protektorat tersebut. Pada 1974, sebuah perlembagaan baru telah diterima yang menubuhkan sebuah kerajaan demokrasi berparlimen dan sistem kerajaan bermenteri. Di pertengahan 1975, nama rasmi "Protektorat British Kepulauan Solomon" digantikan dengan nama "Kepulauan Solomon". Pada 2 Januari 1976, Solomon diberi hak untuk memerintah dengan sendiri, dan diikuti dengan kemerdekaan pada 7 Julai 1978. Sebuah kerajaan lepas merdeka telah ditubuhkan pada Ogos 1980.

Pascakemerdekaan sunting

Setelah Bartholomew Ulufa'alu dipilih sebagai Perdana Menteri pada 1997, keadaan politik dalam Solomon mula merosot. Pentadbiran negara semakin goncang kerana prestasi polis dan agensi-agensi kerajaan lain semakin merosost akibat persaingan etnik yang berlaku pada masa itu. Ibu negera Honiara di Guadalcanal semakin dihuni oleh pendatang-pendatang dari pulau Malaita. Pada Jun 2002, sebuah pemberontakan mendaki oleh militan daripada pulau Malaita mengakibatkan penahanan ringkas perdana menteri Ulufa'alu dan perletakan jawatannya secara mendesak. Manasseh Sogavare, ketua Parti Progresif Rakyat dipilih sebagai Perdana Menteri oleh satu gabungan parti-parti politik yang longgar. Militan Guadalcanal membalas balik dan berhasrat untuk menghalau pendatang-pendatang Malaitan daripada Guadalcanal. Ini mengakibatkan penutupan sebuah estet sawit yang besar dan juga lombong emas yang merupakan barang-barang ekspot penting negara itu. Pilihanraya pada Disember 2001 telah melihat perlantikan sebuah perdana menteri baru, Sir Allan Kemakeza yang telah mendapat sokongan dari pelbagai parti politik.

Kemakeza cuba menyelesaikan masalah kemerosotoan undang-undang di negara itu, tetapi keadaan huru-hara, pengugutan meluas dan sebuah pasukan polis yang tidak berkesan mengakibatkan kerajaan Solomon untuk meminta bantuan dari luar negara. Usulan ini mendapat sokongan sebulat suara dari parlimen. Pada Julai 2003, pasukan polis dan tentera dari Australia dan negara-negara Pasifik tiba di Solomon di bawah naungan misi yang dipimpin oleh Australia yang dikenali sebagai RAMSI atau Regional Assistance Mission to Solomon Islands. Sebulan kemudian, sebuah kontinjen sebesar 2200 anggota polis dan askar tiba di bawah Operasi Helpem Fren. Kontinjen ini diketuai oleh Australia dan New Zealand Satu agak besar keselamatan antarabangsa kontinjen 2,200 pasukan polis dan pasukan-pasukan, dipimpin oleh Australia dan New Zealand, dan diwakili oleh sekitar 20 buah negara lain dari Pasifik. Beberapa pengulas hal ehwal semasa telah menganggap negara kepulauan Solomon ini sebagai sebuah bermula ketibaan bulan depan dibawah Operasi Helpem Fren. Selepas waktu ini beberapa pengulas telah dianggap negara satu negara gagal, iaitu sebuah negara lemah di mana kerajaan tidak mempunyai kuasa memerintah di wilayahnya.[4][5] Sungguhpun begitu, sebilangan pakar berhujah bahawa istilah "negara gagal" bersifat melampau, dan cenderung mentakrifkan negara sebagai "tak terbentuk", tanpa persatuan selepas kemerdekaan sejak sekian lama.[6] Selain itu, beberapa orang cendekiawan juga berpendapat bahawa istilah "konflik perkauman" merupakan peringkasan melampau.[7]

Zaman pascakonflik sunting

Pada April 2006, terdapat beberapa tuduhan yang mengatakan bahawa Perdana Menteri yang baru, Snyder Rini, telah menggunakan wang rasuah daripada usahawan-usahawan Cina untuk membeli undi dari ahli Parlimen. Perkara ini telah mencetuskan rusuhan besar di bandar Honiara. Kemarahan mendalam penduduk tempatan terhadap kaum minoriti Cina telah mengakibatkan kemusnahan besar ke atas tempat tinggal dan harta mereka di Chinatown. Negara China telah menghantar sebuah pesawat untuk memindahkan beratus-ratus pelarian Cina daripada rusuhan tersebut dan lebih ramai askar Australia dan New Zealand dikerahkan untuk meredakan ketegangan di sana. Perdana Menteri Snyder meletak jawatan akibat undi tidak yakin yang dijalankan di Parlimen. Parlimen kemudiannya melantik Manasseh Sogavare kembali sebagai Perdana Menteri.[8][9]

Namun begitu, Sogavare mempunyai kesukaran untuk menampilkan kuasanyas serta tidak senang terhadap kehadiran pihak Australia di negaranya; beliau kemudiannya dipecat dalam usul tidak percaya pada 2007, dan digantikan oleh Derek Sikua.[10] Pada 2008, sebuah suruhanjaya dibentuk untuk membaiki kesan pascakonflik.[11][12] Sikua kalah dalam pilihan raya pada 2010 kepada Danny Philip, tetapi dibuang pula selepas usul tidak percaya susulan dakwaan korupsi, dan digantikan dengan Gordon Darcy Lilo.[13][14] Sogavare kembali selepas pilihan raya 2014, dan menyelia pengunduran pasukan Australia dari negara pada 2017.[15] Sogavare dibuang pada 2017, dan digantikan oleh Rick Houenipwela, tetapi kembali menjawat selepas pilihan raya pada 2019 lalu mencetuskan rusuhan di Honiara.[16][17] Pada 2019, Sogavare mengumumkan bahawa Solomon akan menukar pengiktirafan dari Taiwan ke China.[18][19]

Kepulauan Solomon mengalami rusuhan sekali lagi pada November 2021,[20] mendesak kerajaan Kepulauan untuk memohon pertolongan polis dan tentera Australia.[21] Satu lagi protes berlaku pada Februari 2023, selepas pemecatan Premier Wilayah Malaita, Daniel Suidani.[22][23]

Politik sunting

Kepulauan Solomon adalah sebuah negara raja berperlembagaan dan mempunyai sistem parlimen. Ratu atau raja United Kingdom adalah ketua negara, dan baginda diwakili oleh seorang Gabenor-Jeneral yang dipilih oleh Parlimen untuk penggal 5 tahun. Parlimen mempunyai satu dewan yang dianggotai 50 orang ahli, dipilih untuk 4 tahun setiap penggal. Bagaimanapun, Parlimen boleh dibubarkan oleh undi majoriti sebelum tamat penggalnya. Hak mengundi adalah universal untuk warganegara yang berumur 18 tahun ke atas. Ketua kerajaan adalah Perdana Menteri; Perdana Menteri dilantik oleh Parlimen dan beliau memilih ahli-ahli kabinet yang lain. Setiap kementerian diketuai oleh seorang ahli kabinet, yang dibantu oleh seorang setiausaha tetap yang mengarahkan kakitangan kementerian.

Kerajaan-kerajaan Kepulauan Solomon diketuai oleh parti-parti politik yang lemah dan gabungan tidak stabil dalam Parlimen. Mereka sentiasa berdepan dengan undi tidak yakin, dan akibatnya kepimpinan kerajaan sering berubah. Perubahan di kabinet adalah lazim.

Pemilikan tanah dikhusukan untuk penduduk-penduduk Solomon sahaja. Undang-undang menyatakan bahawa golongan ekspatriat yang menetap, seperti golongan Cina dan Kiribati, boleh mendapatkan kewarganegaraan melalui naturalisasi. Pada umumnya, tanah masih dipegang oleh sebuah keluarga atau kampung dan boleh diserahkan oleh seorang ibu atau bapa menurut adat tempatan. Penduduk-penduduk tempatan keberatan untuk menyediakan tanah untuk aktiviti-aktiviti ekonomi yang tidak tradisional dan ini kerap meghasilkan berbagai pertikaian di mengenai pemilikan tanah.

Tiada angkatan bersenjata Solomon yang ditugaskan di Solomon walaupun sebuah pasukan polis seramai 500 orang dikerahkan untuk menjada kawasan persempadan. Pasukan polis juga mempunyai perana lain sebagai pasukan bomba, bantuan bencana, dan pengawas maritim. Angkatan polis diketuai oleh seorang pesuruhjaya yang dilantik oleh Gabenor-Jeneral dan bertanggungjawab kepada Perdana Menteri. Pesuruhjaya yang terkini adalah seorang Australia yang dibiayai oleh bantuan.

Wilayah sunting

 
Peta Kepulauan Solomon

Negara ini terbahagi kepada sepuluh kawasan pentadbiran, di mana sembilan ditadbir oleh perhimpunan-perhimpunan provinsi yang dilantik, dan yang ke-10 adalah Honiara, yang ditadbir oleh Majlis Bandaran Honiara.

Hubungan luar negara sunting

Kepualaun Solomon adalah salah satu anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Komanwel, Suruhanjaya Pasifik Selatan, Forum Selatan Pasifik, Tabung Kewangan Antarabangsa, dan Komuniti Ekonomi Eropah/Afrika, Caribbean, Kumpulan Pasifik (EEC/ACP)/(Lome Convention).

Pentas politik di Kepulauan Solomon dipengaruhi oleh kepentingan diplomatik yang dianggap oleh China (PRC) dan Taiwan (ROC). Kepulauan Solomon telah mengiktiraf Taiwan sebahgai kerajaan tunggal yang sah untuk seluruh China, memberi Taiwan undi yang penting dalam PBB. China dan Taiwan cuba mempengaruhi sokongan Solomon kepada mereka dengan menawarkan bantuan wang, pembiayaan politik, dan pelaburan yang besar dan perkara ini semakin memanipulasi arena politik di Kepulauan Solomon.

Hubungan tegang dengan Papua New Guinea yang disebabkan oleh kemasukkan orang pelarian daripada Bougainville dan keadaan kucar-kacir yang berlaku akibat anasir yang mengejar pelari-pelari tersebut, kini sudah menjadi baik. Sebuah persetujuan keamanan tahun 1998 telah menghapuskan ancaman bersenjata, dan kini dua buah negara menyusun kembali operasi di sempadan mengikut sebuah perjanjian pada 2004.

Geografi sunting

Kepulauan Solomon adalah sebuah negara berpulau yang terletak di sebelah kiri negara Papua New Guinea dan terdiri daripada banyak pulau-pulau seperti Choiseul, Shortland Islands; New Georgia Islands; Santa Isabel; Russell Islands; Nggela (Florida Islands); Malaita; Guadalcanal; Sikaiana; Maramasike; Ulawa; Uki; Makira (San Cristobal); Santa Ana; Rennell dan Bellona; Santa Cruz Islands dan tiga pulau-pulau kecil yang jauh dan tersisih: Tikopia, Anuta, dan Fatutaka. Jarak antara pulau-pulau paling barat dan paling timur adalah sekitar 1500 km. Santa Cruz Islands yang berada di utara Vanuatu adalah yang paling terpencil, (dari mana Tikopia merupakan sebahagian) dan berada sekitar 200 km dari pulau-pulau yang lain. Bougainville secara geografi adalah sebahagian daripada Kepulauan Solomon tetapi secara politik, berada di bawah Papua New Guinea.

Iklim kepulauan ini sangat lembap seluruh tahun disebabkan berada di khatulistiwa dengan purata suhu 27 °C (80 °F). Jun hingga Ogos merupakan waktu yang lebih dingin. Penukaran musim tidak begitu terserlah dan angin dari barat laut sering membawa hujan yang lebat dan kadangkala angin ribut dan puting beliung. Ukuran hujan dalam setahun adalah setinggi 305 sentimeter (120 di.).

Nusantara Kepulauan Solomon adalah sebahagian daripada dua kawasan eko teresterial yang berbeza. Kebanyakan pulau-pulau di Kepulauan Solomon berada di kawasan hutan hujan dan sedang mengalami ancaman dari kegiatan pembalakan termasuk pulau-pulau Bougainville dan Buka. Pulau-pulau Santa Cruz dan nusantara Vanuatu adalah sebahagian dari kawasan eko hutan hujan Vanuatu. Kualiti tanah adalah sangat berbeza. Terdapat tanah gunung api yang sangat subur dan juga tanah kapur yang agak kurang subur. Di pulau-pulau yang lebih besar terdapat beberapa gunung api yang aktif. Lebih 230 jenis bunga orkid dan tropika yang lain terdapat di sana.

Ekonomi sunting

 
Bandar Honiara

Per kapita GDP di Kepulauan Solomon adalah $1894 [1] Dolar Amerika Syarikat dan meletakkannya sebagai salah sebuah negara yang kurang maju di dunia. Lebih 75% tenaga buruhnya melibatkan diri dalam bidang pertanian dan perikanan. Barang perkilangan dan produk-produk petroleum kebanyakannya mesti diimport. Kayu balak tropikal merupakan barang eksport utama kepulauan ini hingga harganya menjunam pada 1998 di seluruh dunia. Tanaman yang membawa hasil tinggi yang lain termasuk kopra[ dan minyak sawit. Pada 1998 Perlombongan Ross Australia mula mengeluarkan emas di Gold Ridge di Guadalcanal. Galian mineral di beberapa kawasan masih berterusan. Bagaimanapun ekoran keganasan etnik pada Jun 2000, eksport minyak sawit dan emas diberhentikan manakala eksport balak jatuh. Kepulauan Solomon kaya dengan sumber alam yang masih belum diusahakan seperti zink, nikel, dan emas.

Industri perikanan di Kepulauan Solomon juga menawarkan prospek untuk eksport dan perkembangan ekonomi dalam negeri. Bagaimanapun, sebuah syarikat usaha sama Jepun, Solomon Taiyo Ltd., yang mengilangkan ikan dalam tin, ditutup pada pertengahan 2000 akibat dari gangguan dari rusuhan etnik. Walaupun kilang itu kini dibuka di bawah pengurusan tempatan, eksport tuna masih belum disambung semula. Rundingan sedang dijalankan yang mungkin membolehkan pembukaan semula lombong Gold Ridge dan sebuah perladangan sawit yang terbesar.

Industri pelancongan, terutamanya menyelam, merupakan sebuah servis perkhidmatan terpenting dalam Kepulauan Solomon. Namun pembangunan dalam industri tersebut terhalang akibat kekurangan infrastruktur dan had-had pengangkutan.

Kerajaan Kepulauan Solomon tidak berjaya membayar hutang dan menjadi bankrap pada 2002. Sejak ketibaan RAMSI pada 2003, kerajaan telah menyusun semula belanjawannya, dan telah mengambil langkah untuk mengkaji dengan teliti keutamaannya. Ia telah menyatukan dan merunding semula segala hutang dalam negeri dan kini dengan bantuan Australia, akan berunding negara-negara luar negara yang ia masih berhutang. Negara-negara utama yang memberi dana bantuan adalah Australia, New Zealand, Kesatuan Eropah, Jepun, dan Republik China.

Demografi sunting

Majoriti penduduk Kepulauan Solomon adalah dari kumpulan etnik Melanesian dan berjumlah 538,032 atau sekitar 94.5% penduduk. Kumpulan-kumpulan yang lain adalah etnik Polinesia yang sebesar 3% dan etnik Micronesia sebesar 1.2%.

Terdapat 74 buah bahasa di Solomon dan empat daripadanya telah pupus [2]. Di pulau-pulau di pertengahan, bahasa-bahasa Melanesia dituturkan; di Rennell dan Bellona ke selatan, Tikopia, Anuta dan Fatutaka di sebelah timur, Sikaiana di timur laut, dan Luaniua (Ontong Java Atoll, Lord Howe Atol) di utara, bahasa-bahasa Polinesia digunakan. Kaum-kaum pendatang dari Kiribati dan orang-orang Tuvalu menutur bahasa-bahasa Micronesia. Walaupun bahasa Inggeris merupakan bahasa rasmi, hanya 1-2% yang boleh bertutr dalam bahasa tersebut dan bahasa pengantar di negara itu ialah Solomons Pijin.

Lebih 96% penganut agama di Solomon ialah Kristian (Penganut Gereja Inggeris 45%, Katolik 18%, Bersatu 12%, Baptis 10%, Seventh-day Adventist 7%, Kristian Yang Lain 4%) dan kira-kira 4% agama-agama tempatan.

Budaya sunting

Adat-adat lama yang terdapat di kalangan penduduk pulau-pulau Solomon ini dikatakan telah diturunkan daripada satu generasi ke yang lain, kononnya daripada roh-roh nenek moyang mereka sendiri, untuk membentuk nilai-nilai kebudayaan di kepulauan itu.

Radio adalah jenis media paling berpengaruh dalam Kepulauan Solomon disebabkan oleh perbezaan dalam bahasa dan kadar buta huruf yang tinggi [3]. Perbadanan Penyiaran Kepulauan Solomon (SIBC) mengoperasikan perkhidmatan awam radio awam, termasuk stesen-stesen kebangsaan "Radio Happy Isles" dan "Wantok FM", stesen-stesen provinsi seperti "Radio Happy Lagoon" dan "Radio Temotu". Terdapat sebuah akhbar harian, "Solomon Star", dua suratkhabar mingguan iaitu "Solomons Voice" dan "Solomon Times", dan 2 suratkhabar bulanan iaitu "Agrikalsa Nius" dan "Citizen's Press". Tiada perkhidmatan televisyen di Kepulauan Solomon walaupun stesen televisyen satelit boleh diterima.

Rujukan sunting

  1. ^ "Alvaro de Mendaña de Neira, 1542?–1595". Princeton University Library. Dicapai pada 8 February 2013.
  2. ^ "Lord GORONWY-ROBERTS, speaking in the House of Lords, HL Deb 27 April 1978 vol 390 cc2003-19". Dicapai pada 19 November 2014.
  3. ^ HOGBIN, H. In, Experiments in Civilization: The Effects of European Culture on a Native Community of the Solomon Islands, New York: Schocken Books, 1970
  4. ^ Kabutaulaka, Tarcisius Tara. "A Weak State and the Solomon Islands Peace Process" (PDF). University of Hawaii. Dicapai pada 5 September 2020.
  5. ^ "Pacific Islands: PINA and Pacific". 10 November 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 November 2003.
  6. ^ Pillars and Shadows: Statebuilding as Peacebuilding in Solomon Islands, J. Braithwaite, S. Dinnen, M.Allen, V. Braithwaite & H. Charlesworth, Canberra, ANU E Press: 2010.
  7. ^ "Cap – Anu". Rspas.anu.edu.au. 14 December 2012. Dicapai pada 3 May 2014.
  8. ^ "Rini resigns as Solomons PM". The New Zealand Herald. Reuters, Newstalk ZB. 26 April 2006. Dicapai pada 12 November 2011.
  9. ^ "Embattled Solomons PM steps down". BBC News. 26 April 2006. Dicapai pada 12 November 2011.
  10. ^ Tom Allard, "Solomon Islands Prime Minister ousted", The Sydney Morning Herald, 14 December 2007.
  11. ^ "PM Sikua Announces TRC Team". Solomon Times. 27 April 2009. Dicapai pada 29 April 2009.
  12. ^ "Solomons Commission claims broad support". Radio New Zealand International. 30 April 2009. Dicapai pada 30 April 2009.
  13. ^ "Solomons Islands get new PM weeks after election", BBC, 25 August 2010
  14. ^ Osifelo, Eddie (24 November 2011). "Former PM now a backbencher". Solomon Star. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 April 2012. Dicapai pada 4 December 2011.
  15. ^ O'Malley, Nick. "As RAMSI ends, Solomon Islanders look to the future". Sydney Morning Herald. Dicapai pada 6 September 2020.
  16. ^ "Ex-PM wins Solomons run-off sparking riots". Japan Times. Dicapai pada 25 July 2019.
  17. ^ "Pacific News Minute:Protests, Riots Follow Election Of New Prime Minister In Solomon Islands". Hawai'i Public Radio. 25 April 2019. Dicapai pada 25 July 2019.
  18. ^ "Sacked Solomons minister says PM lied, China switch 'pre-determined'". Radio New Zealand. 27 September 2019.
  19. ^ Lyons, Kate. "China extends influence in Pacific as Solomon Islands break with Taiwan". The Guardian. Dicapai pada 17 September 2019.
  20. ^ Honiara, Georgina Kekea in (24 November 2021). "Parliament building and police station burned down during protests in Solomon Islands". the Guardian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 25 November 2021.
  21. ^ Andrews, Karen (25 November 2021). "Joint media release – Solomon Islands" (Siaran akhbar). Canberra: Australian Government. Dicapai pada 26 November 2021.
  22. ^ "Solomon Islands ousts official critical of close relations with China". Reuters (dalam bahasa Inggeris). 2023-02-07. Dicapai pada 2023-02-07.
  23. ^ Piringi, Charley (2023-02-07). "Protests in Solomon Islands as key China critic politician is ousted in no confidence vote". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0261-3077. Dicapai pada 2023-02-07.

[1] Solomon Is: Failed State or Not Failed State? Diarkibkan 2003-11-10 di Wayback Machine October 29, 2003. Pacific Magazine
[2] Gordon, Raymond G., Jr. (ed.), 2005. Solomon Islands in Ethnologue: Languages of the World, Fifteenth edition. Dallas, Tex.: SIL International.
[3] BBC News. Country profile: Solomon Islands.

Pautan luar sunting

Lihat juga sunting