Kerajaan Lama Mesir

(Dilencongkan dari Kerajaan Lama)

Dalam sejarah Mesir kuno, Kerajaan Lama (Jawi: كراجأن لام) adalah tempoh yang merangkumi kk. 2686-2181 SM. Ia juga dikenali sebagai "Zaman Piramid" atau "Zaman Pembina Piramid", kerana ia merangkumi pemerintahan pembina piramid besar Dinasti Keempat — di antara mereka Raja Sneferu, yang menyempurnakan seni pembinaan piramid, dan raja-raja Khufu, Khafre dan Menkaure, yang membina piramid di Giza.[1] Mesir mencapai kemuncak mapan pertama tamadun semasa Kerajaan Lama—yang pertama daripada tiga zaman yang dipanggil "Kerajaan" (diikuti oleh Kerajaan Pertengahan dan Kerajaan Baru) yang menandakan ketinggian tamadun di bahagian hilir Lembah Nil.

Kerajaan Lama Mesir
كراجأن لام مصر
kk. 2600 SM–kk. 2100 SM
Semasa Kerajaan Lama Mesir (kira-kira 2686 SM – kira-kira 2181 SM), Mesir terdiri daripada rantau Sungai Nil di selatan ke Elephantine, serta Sinai dan oasis di padang pasir barat.
Semasa Kerajaan Lama Mesir (kira-kira 2686 SM – kira-kira 2181 SM), Mesir terdiri daripada rantau Sungai Nil di selatan ke Elephantine, serta Sinai dan oasis di padang pasir barat.
Ibu negaraMemphis
Bahasa yang umum digunakanMesir Purba
Agama
Agama Mesir kuno
KerajaanMonarki mutlak kedewaan
Firaun 
• kk. 2686–kk. 2649 SM
Djoser (pertama)
• kk. 2184–kk. 2181 SM
Raja terakhir bergantung kepada sarjana, Neitiqerty Siptah (Dinasti ke-6) atau Neferirkare (Dinasti ke-7/8)
Sejarah 
• Didirikan
kk. 2600 SM
• Dibubarkan
kk. 2100 SM
Didahului oleh
Diganti oleh
Tempoh Dinasti Awal Mesir
Tempoh Perantaraan Pertama

Konsep sebuah "Kerajaan Lama" sebagai salah satu daripada tiga "zaman kegemilangan" dicipta pada tahun 1845 oleh ahli Ilmu Mesir, Baron von Bunsen, dan takrifannya berubah dengan ketara sepanjang abad ke-19 dan ke-20.[2] Bukan sahaja raja terakhir dari Temopoh Dinasti Awal mempunyai kaitan dengan dua raja pertama Kerajaan Lama, tetapi "ibu kota"—kediaman diraja—kekal di Ineb-Hedg, nama Mesir Kuno untuk Memphis. Justifikasi dasar untuk perpisahan antara dua zaman ini adalah perubahan berevolusi dalam seni bina yang diiringi oleh dampak pada masyarakat Mesir dan ekonomi projek-projek bangunan besar-besaran.[3]

Kerajaan Lama sering dianggap sebagai zaman dari Dinasti Ketiga hingga Dinasti Keenam (2686-2181 SM). Maklumat dari Dinasti Keempat hingga Dinasti Keenam Mesir adalah terhad, dan para ahli sejarah menganggap sejarah era itu secara harfiahnya "ditulis pada batu" dan sebahagian besar seni bina kerana hanya melalui monumen dan inskripsi mereka yang para sarjana dapat menjejaki sejarah mereka.[1] Ahli Mesir juga merangkumi Dinasti Ketujuh dan Kelapan di Kerajaan Lama sebagai kesinambungan pentadbiran yang berpusat di Memphis. Walaupun Kerajaan Lama adalah tempoh keamanan dan kemakmuran dalam negara, ia diikuti dengan tempoh perpecahan dan penurunan budaya secara relatif yang dirujuk oleh ahli Mesir sebagai Tempoh Perantaraan Pertama.[4] Semasa Kerajaan Lama, raja Mesir (belum dipanggil Firaun sehingga Kerajaan Baru) menjadi tuhan yang hidup secara mutlak dan boleh menuntut perkhidmatan dan kekayaan rakyat jelatanya.[5]

Di bawah Raja Djoser, raja pertama Dinasti Ketiga Kerajaan Lama, ibu kota Mesir dipindahkan ke Memphis, di mana Djoser mendirikan istananya. Satu era baru bangunan dimulakan di Saqqara di bawah pemerintahannya. Arkitek Raja Djoser, Imhotep, dikreditkan dengan pembangunan binaan batu dan dengan konsep bentuk seni bina baru—piramid tangga.[5] Kerajaan Lama mungkin paling terkenal dengan sejumlah besar piramid yang dibina pada masa ini sebagai tempat penguburan bagi raja-raja Mesir.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Old Kingdom of Egypt". Ancient History Encyclopedia. Dicapai pada 2017-12-04.
  2. ^ Schneider, Thomas (27 August 2008). "Periodizing Egyptian History: Manetho, Convention, and Beyond". Dalam Klaus-Peter Adam (penyunting). Historiographie in der Antike. Walter de Gruyter. m/s. 181–197. ISBN 978-3-11-020672-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  3. ^ Malek, Jaromir. 2003. "The Old Kingdom (c. 2686–2160 BC)". In The Oxford History of Ancient Egypt, edited by Ian Shaw. Oxford and New York: Oxford University Press. ISBN 978-0192804587, p.83
  4. ^ Carl Roebuck, The World of Ancient Times, pp. 55 & 60.
  5. ^ a b Carl Roebuck, The World of Ancient Times, p. 56.

Bacaan lanjut sunting

  • Brewer, Douglas J. Mesir Purba: Asas Tamadun . Harlow, UK: Pearson, 2005.
  • Callender, Gae. Mesir Di Kerajaan Lama: Pengenalan . Melbourne Selatan: Longman, 1998.
  • Kanawati, Naguib. Pembaharuan Kerajaan Di Kerajaan Lama Mesir . Warminster: Aris & Phillips, 1980.
  • Kanawati, Naguib., Dan Alexandra Woods. Artis Kerajaan Lama: Teknik dan Pencapaian . Bahasa Inggeris ed. Mesir: Majlis Tertinggi Antikuiti Press, 2009.
  • Lehner, Mark. Piramid Lengkap . London: Thames and Hudson, 1997.
  • Málek, Jaromír., Dan Werner Forman. Dalam Bayang Piramid: Mesir Purba Semasa Kerajaan Lama . Norman: University of Oklahoma Press, 1986.
  • McFarlane, A., dan Anna-Latifa Mourad. Di belakang Adegan: Kehidupan harian di Kerajaan Lama Mesir . North Ryde, NSW: Pusat Australia untuk Mesir, 2012.
  • Muzium Seni Metropolitan. Seni Mesir di Zaman Piramid . New York: Muzium Seni Metropolitan, 1999.
  • Papazian, Hratch. Domain Firaun: Struktur dan Komponen Ekonomi Kerajaan Lama Mesir . Hildesheim: Gerstenberg, 2012.
  • Ryholt, Kim SB Situasi Politik di Mesir semasa Tempoh Perantaraan Kedua c. 1800-1550 SM . Copenhagen: Muzium Tusculanum, 1997.
  • Sowada, K., dan Peter Grave. Mesir Di Mediterranean Timur Semasa Kerajaan Lama: Perspektif Arkeologi . Friborg: Akademik Press, 2009.
  • Strudwick, Nigel. Pentadbiran Mesir Di Kerajaan Lama: Judul Tertinggi dan Pemegang Mereka . London: KPI, 1985.
  • Warden, Leslie Anne. Tembikar dan Ekonomi Di Kerajaan Lama Mesir . Boston: Brill, 2013.
  • Wilkinson, Toby. Mesir dinasti awal . London: Routledge, 2001.

Pautan luar sunting

Didahului oleh
Tempoh Dinasti Awal
Zaman di Mesir
2686–2181 SM
Diikuti oleh:
Tempoh Perantaraan Pertama