Kerajaan Langit (Jawi: كراجاءن لاڠيت) ialah sebuah kumpulan agama yang diasaskan oleh Ariffin Mohamad (1941–2016) atau lebih dikenali sebagai Ayah Pin yang diisytiharkan sebagai ajaran sesat oleh JAKIM. Kumpulan ini berpusat di Hulu Besut, Terengganu, Malaysia. Semasa mereka memohon sebidang tanah untuk kegunaan kegiatan agama mereka, mereka menyatakan dalam permohonan mereka bahawa tanah itu adalah kegunaan pertanian.[1]

Gambar pekarangan Kerajaan Langit menunjukkan teko dan pasu besar sebelum perobohannya, dengan Ayah Pin berdiri di latar depan.
Monumen dan replika yang terdapat di perkampungan Kerajaan Langit.

Penggunaan tanah mereka didapati tidak menepati permohonan mereka kerana tanah itu langsung tiada apa-apa yang berkaitan dengan pertanian. Malah, terdapat beberapa hiasan besar seperti periuk besar. Akhirnya, kumpulan ini telah ditumpaskan oleh kerajaan Malaysia pada 20 Julai 2005.[2][pautan mati][sumber tidak boleh dipercayai?]

Markas Kerajaan Langit sunting

6 ekar (2.4 hektar), 33 kompleks bangunan itu terletak berhampiran perkampungan Kampung Batu 13, Hulu Besut, di daerah Besut di Terengganu (400 km utara Kuala Lumpur dan 20 km dari Jerteh). Kerajaan Langit telah wujud di tapak ini sejak pertengahan 1980-an, walaupun kumpulan itu sendiri bermula sejak tahun 1970-an. Sebelum markas itu telah dirobohkan, kumpulan itu disokong sendiri melalui menoreh getah, pelancongan agama, dan pengeluaran kuih-muih.

Pengikut sunting

Kerajaan Malaysia telah menyifatkan "teko kultus" Kerajaan Langit sebagai salah satu daripada 22 "bidaah" Islam "mazhab" atau "pemujaan" di Malaysia, yang sama sekali mempunyai kira-kira 22,800 pengikut. Walaubagaimanapun, Terdepat sesetengah yang berkata bahawa kaedah pengiraan yang dilakukan oleh pengikut Ayah Pin menggunakan satu sistem dimana seorang ahli diwakilkan sebagai 1000 orang ahli

Kebanyakan anggaran bilangan pengikut Kerajaan Langit meletakkan mereka pada beberapa ribu orang, namun angka ini banyak bergantung kepada kriteria yang digunakan. Sekurang-kurang 25 orang kini[bila?] hidup di markas, turun daripada kira-kira 120 orang sebelum perobohan. Pengikut kebanyakannya orang Melayu tetapi terdapat juga orang Afrika, India dan British. Terdapat seorang pengikut dari New Zealand. Selain Malaysia, ahli-ahli juga dikatakan berasal dari Singapura dan Bali.

Kepercayaan dan amalan sunting

Seorang Muslim secara lahir, Ariffin, juga dikenali sebagai Ayah Pin, mendakwa mempunyai hubungan secara langsung dengan langit dan dipercayai oleh pengikutnya untuk menjadi penjelmaan semula Yesus, Buddha, Shiva, dan Nabi Muhammad. Penganut-penganut Kerajaan Langit percaya bahawa satu hari nanti, Ayah Pin akan kembali sebagai Imam Mahdi. Pengikutnya menganggap beliau raja langit dan objek yang tertinggi pengabdian untuk semua agama.

Penekanan utama agama Kerajaan Langit adalah dialog ekumenikal dan keharmonian antara agama. Orang yang mempunyai latar belakang agama yang berbeza telah menyertai agama ini. Ayah Pin telah melawat beberapa buah kuil Hindu dan kumpulan itu pernah menjadi tuan rumah lawatan oleh kumpulan Kristian iaitu sebuah langkah yang jarang berlaku mengikut piawaian Malaysia.

Ayah Pin menerima kewujudan malaikat serta kelas peri hutan Malaysia yang dipanggil orang bunian. Kerajaan Langit juga menekankan kepentingan penyembuhan rohani serta tafsiran mimpi.

Ayah Pin pernah menjalankan "sesi" pada malam Sabtu dan pagi Ahad. Menurut saksi, sesi itu bermula dengan upacara khas di mana pengikut akan menyambut Ayah Pin dari bangunan utama ke bot konkrit di dalam kawasan di mana dia akan berbaring. Pengikutnya kemudian akan mula melaungkan untuknya sehingga 4:00.[3] Selepas upacara ini, tempoh soal jawab yang panjang akan berlaku dengan Ayah Pin yang duduk di atas pentas menghadap penonton. Pujian juga akan dinyanyikan semasa sesi.

Simbol sunting

Markas ini mempunyai beberapa struktur yang mana pada simbolik ideologi kumpulan. Beberapa simbol ketara termasuk teko berwarna krim dua tingkat dengan padanan pasu biru, berharga RM 45 juta. teko itu dikatakan melambangkan kesucian air dan "suka mencurah dari langit". Ia adalah model duniawi prototaip cakerawala. Menurut Ayah Pin, ia telah diilhamkan oleh mimpi salah seorang pengikutnya, dan mencerminkan kapal yang sama di langit yang Allah menggunakan untuk mandi rahmat ke atas umat manusia. Pengikut yang melawat markas untuk kali pertama perlu minum "air suci" dari pasu yang "sentiasa" dipenuhi oleh teko.

Satu lagi ciri yang ketara di dalam kawasan adalah payung kuning yang sama besar, yang menawarkan "tempat bagi umat untuk berteduh di bawahnya 'Tuhan Ayah Pin'." Dikatakan bahawa ini juga boleh dikaitkan dengan sembilan planet dalam agama Hindu. "

Simbol-simbol lain yang hadir termasuk bot nelayan hiasan,yang dikenal pasti dengan Bahtera Nabi Nuh, dan ikon bulan sabit yang melambangkan orang tanpa agama, termasuk Orang Asli (Orang Asli Semenanjung Malaysia) dan yang dinyatakan di atas orang bunian.

Sejarah sunting

 
Pengikut-pengikut Ayah Pin berjalan mengelilingi setiap replika di Kerajaan Langit.

Ariffin pemimpin dan pengasas Kerajaan Langit, dilahirkan pada tahun 1943 di Beris, Kampung Besar Bachok, Kelantan. Pada tahun 1953, Ariffin menjadi sakit tenat dan beliau mendakwa bahawa malaikat telah melawat beliau. Dua puluh tahun kemudian, malaikat itu kembali dan Ariffin memulakan kerjaya rohani. Pada tahun 1975 sekumpulan rohani telah ditubuhkan di Bagan Lebai Tahir, Butterworth, Pulau Pinang. Sama ada Ariffin adalah pengasas tidak jelas; semasa fasa ini, dia mungkin telah menjadi pengikut Hassan Tuhan (juga dikenali sebagai Anak Rimau), satu lagi pihak yang menuntut kepada ketuhanan.

Pada pertengahan 1980-an, markas Kerajaan Langit telah ditubuhkan pada tapak sekarang di Besut. Beberapa laporan menyatakan Pejabat Hal Ehwal Islam mengisytiharkan kumpulan itu sebagai sesat pada masa ini. Pada tahun 1995, projek-projek bangunan tandatangan Kerajaan Langit bermula, mengikut wahyu Ilahi. Dua tahun kemudian, Majlis Hal Ehwal Agama tempatan (Jawatankuasa Fatwa Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu) mengeluarkan fatwa terhadap kumpulan. Pada masa ini, empat penganut ditahan kerana jenayah untuk keluar daripada agama Islam, tetapi mereka kemudiannya dibebaskan kerana bekas pegawai mahkamah syariah Islam Malaysia tidak lagi mempunyai bidang kuasa ke atas mereka.

Pada tahun 2001, Ayah Pin keluar daripada Islam. Mahkamah Syariah menuduhnya melanggar Seksyen 25 Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam 1986 (Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam 1986), yang menyatakan bahawa ajaran dan kepercayaan beliau adalah "palsu, sesat, menyeleweng dan membawa ancaman kepada ketenteraman orang awam serta merosakkan akidah ketenteraman awam". Dia mengaku bersalah terhadap pertuduhan menghina Islam, dan dijatuhi hukuman penjara 11 bulan dan denda RM 2,900. Pejabat Hal Ehwal Agama berharap penangkapan Ariffin akan menghalang pertumbuhan pergerakan itu. Walau bagaimanapun, Kerajaan Langit terus menarik pengikut baru daripada pelajar universiti dan Orang Asli.

Pada 18 Julai 2005, sekumpulan individu bertopeng menyerang markas kumpulan itu, memecahkan tingkap dan membakar bangunan. Dua hari kemudian, 58 pengikut Kerajaan Langit ditahan, dan pada 31 Julai, tiga daripada empat isteri Ayah Pin ditahan di Kelantan. Ariffin melarikan diri dan masih bebas. Empat puluh lima pengikutnya menghadapi pertuduhan gagal mematuhi fatwa kerajaan dengan terus menjadi "ahli-ahli mazhab yang diisytiharkan sesat", yang membawa hukuman denda sehingga RM 3,000 atau dua tahun penjara. Salah satu daripada mereka ditangkap dihadapi caj tambahan "menghina Islam" untuk menuntut tidak lagi menjadi seorang Muslim.

Kes-kes mahkamah akan berkisar hak kebebasan agama, yang secara teori dijamin oleh perlembagaan Malaysia.

Pada 1 Ogos 2005, pegawai-pegawai Pejabat Tanah Besut memusnahkan bangunan Kerajaan Langit, memetik Seksyen 129 Kanun Tanah Negara, yang menghukum pembinaan yang tidak dibenarkan dengan perampasan tanah. Pemilik tanah pada namanya adalah isteri pertama Ariffin, yang gagal hadir di mahkamah untuk perbicaraan pada pemilikan. Pada 1 September 2005, pendengaran, tarikh perbicaraan bagi 45 pengikut dituduh melanggar fatwa kerajaan itu ditetapkan selama tiga hari bermula 18 Disember. Kesemua tertuduh diwakili oleh Wan Haidi Wan Jusoh dari Ubaidullah Aziz dan Syarikat yang gagal mengemukakan petisyen mahkamah untuk memerintahkan supaya namanya digugurkan oleh media. Kerajaan Langit sebelum ini telah mempunyai kesukaran mendapatkan khidmat guaman, mungkin kerana kebimbangan guaman tindakan balas atau publisiti negatif.

Pada 2007, selepas liputan meluas media, markas asal Hulu Besut, kini hanya mengandungi 24 orang ahli, telah dilaporkan memilih pemimpin baru - bekas ketua inspektor polis yang baru berusia 30-an. Kumpulan itu adalah pelawat yang mencurigakan, mereka akan memadam lampu markas apabila kereta menghampiri pada waktu malam supaya tidak ditemui.

Rujukan sunting

  1. ^ Levett, Connie (20 August 2005). "Bulldozers etch boundaries of religious freedom". The Age. Dicapai pada 26 December 2007.
  2. ^ https://www.youtube.com/watch?v=VzJbWUjSfyA
  3. ^ "Ayah Pin Followers Wary of More Raids". Religion News Blog. 11 Julai 2005. Dicapai pada 26 Disember 2007.

Pautan luar sunting