Kerajaan Negeri Perlis

Kerajaan negeri Perlis merujuk kepada pihak berkuasa kerajaan negeri Perlis. Kuasa dan strukturnya ditetapkan dalam Perlembagaan Negeri Perlis.

Kerajaan Negeri Perlis
Intisari agensi
Bidang kuasa
 Perlis
Ibu pejabatKangar
Menteri bertanggungjawab
Eksekutif Agensi
  • YB Datuk Muhd Khair Razman bin Mohamed Annuar, Setiausaha Kerajaan Negeri
Agensi induk
Kerajaan Malaysia
Laman sesawang
perlis.gov.my

Dalam istilah Malaysia yang moden, istilah "kerajaan" merujuk secara meluas kepada kabinet (secara rasmi Majlis Eksekutif Perlis) pada hari itu, yang dipilih dari Dewan Undangan Negeri Perlis dan kakitangan bukan politik di dalam setiap jabatan atau agensi negeri - iaitu, perkhidmatan awam dan awam. Perkhidmatan awam yang menguruskan dan menyampaikan dasar, program dan perkhidmatan kerajaan dipanggil Perkhidmatan Awam Perlis.

Negeri Perlis, seperti semua negeri di Malaysia, ditadbir oleh monarki perlembagaan dan demokrasi parlimen dengan badan perundangan unicameral - Dewan Undangan Negeri Perlis, yang beroperasi di sistem pemerintahan Westminster. Parti politik atau gabungan yang memenangi jumlah kerusi terbesar dalam badan perundangan biasanya membentuk kerajaan, dan pemimpin parti menjadi Menteri Besar negeri, iaitu ketua pemerintahan.

Kuasa perundangan sunting

Walau bagaimanapun, kuasa perundangan di negeri ini terletak pada Dewan Undangan Negeri Perlis. Kerajaannya menyerupai negara-negara Malaysia yang lain. Ibukota negeri ini ialah Kangar, di mana Bangunan Perhimpunan Negeri Perlis terletak. Kerajaan dijalankan selepas model Westminster.

Dewan Undangan terdiri daripada 15 orang ahli, dipilih pertama kali melepasi jawatan itu (FPTP) dari kawasan pendiri tunggal. Perundangan semasa adalah ke-13, sejak tahun 1959. Pilihan raya terakhir telah diadakan pada 19 November 2022, dan memulangkan parlimen majoriti yang dikuasai oleh Perikatan Nasional. [1]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting