Kerambit (Minangkabau: karambiak; kurambiak)[1] merupakan sejenis senjata kecil berupa pisau dengan bilah melengkung yang berasal daripada Minangkabau, Sumatra Barat, Indonesia.

Kerambit dan sarung

Disebabkan bentuknya seperti kuku atau cakar dan juga taji, ia juga dikenali sebagai lawi ayam, kuku ayam atau rambai ayam. Selain popular dan juga turut lazim digunakan sebagai senjata yang rahsia serta istimewa bagi kebanyakan penggunanya, kerambit juga boleh berfungsi sebagai alat pertanian, dan juga turut sesuai dijadikan sebagai alatan perhiasan senjata warisan sejarah yakni sebagai hiasan alatan senjata yang unik.

Asal mula sunting

 
Tugu raja Minangkabau Adityawarman, memegang kerambit

Berdasarkan sejarah tertulis, kerambit berasal dari Minangkabau berabad dahulu, lalu kemudian dibawa oleh orang Minangkabau yang merantau lalu tersebar ke berbagai wilayah seperti Jawa, Semenanjung Melayu dan lain-lain. Menurut cerita rakyat, bentuk kerambit diinspirasi oleh cakar harimau yang memang banyak berkeliaran di hutan Sumatera pada masa itu.[2]

Senjata di sebahagian besar kawasan Nusantara, pada awalnya merupakan alat pertanian yang direka untuk menyapu akar, mengumpulkan batang padi dan alat pengirik padi. Namun berbeza dengan kerambit, ia sengaja direka lebih melengkung seperti kuku harimau, setelah melihat harimau bertarung dengan menggunakan cakarnya, hal ini seiring dengan falsafah Minangkabau yang berbunyi Alam takambang jadi guru. Kerambit akhirnya tersebar melalui jaringan perdagangan Asia Tenggara sehingga ke negara-negara, Cambodia, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipina dan Thailand.

Buku sejarah di Eropah mengatakan bahawa tentera di Indonesia dilengkapi dengan keris di pinggang dan tombak di tangan mereka, sedangkan kerambit itu digunakan sebagai tenaga terakhir ketika kehabisan senjata lain atau hilang dalam pertempuran. Kerambit dilihat sebagai lambang kelakian, kerana ia dipakai dalam pertarungan jarak pendek yang lebih mengendalikan keberanian dan seni bela diri. Para pendekar silat Minang, terutama yang beraliran silat harimau amat mahir menggunakan senjata ini. Para perajurit Bugis Sulawesi juga terkenal untuk seni bela mereka dalam memakai kerambit. Ketika ini kerambit adalah salah satu senjata utama silat dan juga diketahui menurut umumnya digunakan dalam seni bela diri.

Keberadaan kerambit di dunia sunting

Dengan makin popularnya seni bela diri Pencak Silat, yakni seni bela diri silat mulai tahun 1970-an, senjata kerambit pun semakin popular walaupun berlangsung lambat. Puncaknya pada tahun 2005, beberapa perusahaan besar Amerika Syarikat seperti Emerson Knives[3] dan Strider Knives[4] membuat pisau kerambit dalam jumlah banyak. Pelopor penggunaan kerambit adalah Steve Tarani yang mempunyai dasar kerambit dari Silat Cimande Sunda. Saat ini kerambit telah dikembangkan pihak barat dengan banyak varian.

Di Indonesia sendiri kerambit di pakai oleh Silat Sumatra seperti Silat Harimau/Silek Harimau Minangkabau dengan sebutan kurambiak/karambiak. Untuk kerambit asal Sumatra, catatan tertua yang ditemukan adalah penggunaan kerambit yang ditulis pada Asian Journal British, July – Dec 1827.

Kerambit dijadikan senjata wajib para marsyal Amerika Syarikat sebagai sokongan sekiranya senjata api anggota dirampas pihak penyerang,[5] namun ia kurang begitu popular di Indonesia sendiri kerana senjata ini bersifat senjata yang rahsia yang mematikan serta tidak ada upaya pemerintah mahupun dari pihak tentera negara tersebut untuk menggunakan ataupun melestarikannya.

Teknik penggunaan sunting

 
Penggunaan kerambit dengan cara yang berbeda

Senjata dipegang dengan memasukkan jari pertama atau telunjuk ke dalam lubang di bahagian atas pegangan sehingga lengkungan pisau mengarah ke depan dari bahagian bawah kepalan tangan. Hal ini terutama digunakan dalam pemotongan dengan cara memutar tangan ketika kerambit telah masuk atau mengenai sasaran, sehingga bahagian dalam dari sasaran, seperti urat, usus dan lainnya menjadi putus. Luka akibat kerambit terlihat kecil dari luar, tetapi didalamnya, urat atau usus telah putus.

Dengan masuknya jari telunjuk ke dalam lubang gagang kerambit, membuat lawan sulit untuk melucut senjata tersebut dan memungkinkan kerambit untuk bermanuver di jari-jari tanpa kehilangan pegangan.

Kelebihan dari kerambit adalah:

  • Bentuknyah kecil dan mudah disembunyikan
  • Sulit untuk dilucuti dalam pertarungan
  • Jarak bisa berubah tanpa mengubah langkah
  • Bisa untuk dua serangan dalam satu gerakan tangan
  • Lebih membuat robekan besar untuk gerakan-gerakan tarikan yang mematikan
  • Serangan dapat lebih cepat dengan pegangan standart secara pukulan jab

Jenis kerambit sunting

Meski secara umum bentuk kerambit adalah sama iaitu melengkung dan memiliki lubang dibahgian pegangannya, tetapi dalam perkembangannya kerambit memiliki beberapa variasi. Dari bilah tajamnya terbahagi menjadi dua iaitu tajam tunggal dan tajam ganda (double edges). Sedangkan di Indonesia sendiri, kerambit ada dua iaitu kerambit Jawa Barat dan kurambiak/karambiak Minang. Kerambit Jawa Barat biasanya memiliki lengkungan yang membulat, sedangkan kerambit Minang memiliki lengkungan siku.

Beberapa jenis kerambit di Indonesia:

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ D.S, Farrer (2009). Shadows of the Prophet: Martial Arts and Sufi Mysticism. Springer Science & Business Media. m/s. 91. ISBN 978-1-4020-9356-2.
  2. ^ Mulyana, Agus (2010). "KERAMBIT: Senjata Genggam Khas Minangkabau". Dicapai pada 09-10-2014. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  3. ^ "Emerson Combat Karambit". Emerson Knives Inc. Dicapai pada 2008-09-15.
  4. ^ "Model HS Karambit". Strider Knives Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-23. Dicapai pada 2008-09-15.
  5. ^ Emerson, Ernest (2006). "Countering the Karambit". POLICE Magazine: 54–56. Dicapai pada 2009-11-01. Because of this effectiveness, the karambit has been picked by Federal Air Marshals as their backup knife specifically for use against a gun grab, since they know their weapon will be the primary target of any attempted airline takeover. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting