Kereta api tempatan

Kereta api tempatan, juga dikenali sebagai kereta api serantau dan kereta api berhenti-henti, meruapakan sebuah perkhidmatan kereta api penumpang yang beroperasi di antara pekan dan bandar. Kereta api ini beroperasi dengan lebih banyak berhenti di jarak yang lebih pendek daripada kereta api antarabandar, tetapi lebih sedikit perhentian dan perkhidmatan yang lebih cepat daripada kereta api komuter. Perkhidmatan kereta api tempatan beroperasi melampaui batas kawasan bandar, dan sama ada menghubungkan bandar-bandar kecil dan bandar-bandar kecil yang bersaiz kecil, atau bandar-bandar dan bandar-bandar sekitar, di luar atau di tepi luar kawasan pinggir bandar.

Kereta api serantau biasanya beroperasi dengan beban perkhidmatan walaupun sepanjang hari, walaupun perkhidmatan yang sedikit meningkat mungkin disediakan semasa jam sibuk. Perkhidmatan ini kurang berorientasikan sekitar membawa penumpang ke pusat bandar, walaupun ini mungkin menjana sebahagian daripada lalu lintas pada beberapa sistem. Perkhidmatan kereta api serantau yang lain beroperasi di antara dua kawasan bandar besar, tetapi membuat banyak perhentian perantaraan.

Di Amerika Syarikat, "kereta api serantau" lebih kerap merujuk kepada sistem kereta api komuter (dan kadang-kadang lebih besar kereta api berat dan kereta api ringan) yang menawarkan perkhidmatan sepanjang hari dua hala dan boleh memberikan sambungan berguna antara subbandar dan pinggir bandar, bukan hanya mengangkut pekerja ke daerah pusat perniagaan.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ "Public Transportation: Bus, Rail, Ridesharing, Paratransit Services, and Transit Security" (PDF). Transportation Research Record. Transportation Research Board. 1433: 81–112. 1994.