Kereta kebal Type 85-11

(Dilencongkan dari Kereta kebal Type 85)

Kereta kebal Type 85-11 Norinco (North Industries Corporation) China Type 85-11 merupakan kereta kebal utama yang dikeluarkan oleh China.

Pembangunan sunting

Kereta kebal Type 85-11 merupakan pembangunan lanjut bagi kereta kebal Type 80 oleh Norinco (North Industries Corporation) China tetapi memiliki banyak peningkatan termasuk badan yang lain dan turet dengan peningkatan jelas bagi perisai perlindungan.

Pemandu duduk dibadan di hadapan kiri dengan amunisi di sebelah kanan. Jurumeriam duduk di kiri turet yang terletak di tengan badan kereta kebal dengan komander di sebelah kanan turet.

Senjata utama adalah meriam laras licin 125mm yang disuap oleh penyuap automatik, dengan itu mengurangkan bilangan krew pada tiga. Aminisinya adalah jenis muat terpisah antara caj dan projektil dan sama seperti yang digunakan bagi kereta kebal utama T-72 Russia. Turet berputar 360 darjah dengan dongakan senjata dari -6 hingga + 14° Senjata utama adalah distabilkan sepenuhnya dan system kawalan tembakan termasuk penentu jarak laser bagi meningkatkan kemungkinan tembakan pertamanya.

Variasi sunting

Terdapat sejumlah model Type 85-II termasuk Type 85-IIA dan Type 85-IIM. Kereta kebal ini turut dibina bersama di Pakistan sebagai Type 85-IIAP. Pembangunan lanjut bagi Type 85 telah menghasilkan Type 85-111 yang memiliki banyak peningkatan termasuk enjin 1000 hp. Pembangunan bersama dengan Pakistan turut menghasilkan kereta kebal utama Type 90-11 yang seberat 48 tan dan dikenali juga sebagai kereta kebal utama Khalid, 2000 atau P-90.

Status sunting

Dikeluarkan dan berkhidmat dengan China dan Pakistan.

Pengilang sunting

Kilang negara China.

Rujukan sunting

  • TANK & COMBAT VEHICLE RECOGNITION GUIDE, Christopher F. Foss, Harper Collins Publishers, cetakan pertama 2000.
  • Kereta kebal Type 85-11