Kesan pandemik COVID-19 terhadap televisyen

Pandemik COVID-19 mempunyai pengaruh besar pada industri televisyen, yang mencerminkan kesannya di semua sektor seni, menghentikan atau menunda penerbitan rancangan televisyen di kebanyakkan negara dengan kesan negatif yang timbul terhadap pendapatan (melalui penjualan hak dan iklan) dan pekerjaan.

Langkah dan perubahan sebegini telah dilakukan untuk menarik mandat untuk penjarakan sosial dan tinggal di rumah, serta komitmen oleh syarikat penerbitan dan penyiar untuk menjaga keselamatan semua yang terlibat dalam penerbitan.

Analisis Ampere mengunjurkan bahawa wabak tersebut telah menunda sekurang-kurangnya 60% pengaturcaraan televisyen berskala di seluruh dunia, termasuk sekurang-kurangnya separuh daripada program yang pada asalnya dijadualkan untuk ditayangkan pada separuh kedua tahun 2020. Terdapat peningkatan yang ketara dalam produksi tanpa skrip - termasuk yang lebih kecil - siri berskala yang dapat dihasilkan dari jarak jauh - yang dapat digunakan untuk mengisi jadual sehingga program berskrip menyambung semula produksi (dengan memperhatikan bahawa penonton akhirnya akan merasa bosan dengan pengaturcaraan bertemakan pandemik.[1]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Coronavirus Shutdown Will Delay 60% Of U.S. & Global Drama As Scripted Hangover Set To Extend Well In 2021, Data Shows". Deadline Hollywood. Dicapai pada May 25, 2020.