Templat:Banking

Cabang Kesatuan Kredit Persekutuan Pinggir Laut di Raleigh, Carolina Utara

Kesatuan kredit, sejenis institusi kewangan serupa dengan bank komersial, ialah koperasi kewangan bukan untung milik ahli. Kesatuan kredit umumnya memberi perkhidmatan kepada ahli yang serupa dengan bank runcit, termasuk akaun deposit, peruntukan kredit, dan perkhidmatan kewangan yang lain.[1][2] Di beberapa negara Afrika, kesatuan kredit biasanya dirujuk sebagai SACCO (Persatuan Koperasi Simpanan dan Kredit).[3]

Rujukan sunting

  1. ^ "12 U.S.C. § 1752(1), CUNA Model Credit Union Act (2007)" (PDF). National Credit Union Administration. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2009-05-09. Dicapai pada 26 August 2015.
  2. ^ O'Sullivan, Arthur; Sheffrin, Steven M. (2003). Economics: Principles in action. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall. m/s. 511. ISBN 0-13-063085-3.
  3. ^ "Payments That Matter: SACCOs In Africa".

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "cuna" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "cu_difference" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "cudiff" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Converts" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Service quality" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Employee evaluations" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "OED" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pearlsratios" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "What is a Credit Union" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Internal Revenue Manual" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Publication 557" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "statport" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "eurocoopbanks" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Percival" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Diekmann" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Moody" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Singh" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "abettercreditunion" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Balkenhol" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ICUL ignite program" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "about/mission" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Bacaan lanjut sunting

  • Ian MacPherson. Hands Around the Globe: A History of the International Credit Union Movement and the Role and Development of the World Council of Credit Unions, Inc. Horsdal & Schubart Publishers Ltd, 1999.
  • F.W. Raiffeisen. The Credit Unions. Trans. by Konrad Engelmann. The Raiffeisen Printing and Publishing Company, Neuwid on the Rhine, Germany, 1970.
  • Fountain, Wendell. The Credit Union World. AuthorHouse, Bloomington, Indiana, 2007. ISBN 978-1-4259-7006-2

Pautan luar sunting

Templat:Co-operative banking Templat:Co-operatives Templat:Insurance