Keselamatan dan kesihatan pekerjaan

Keselamatan dan kesihatan pekerjaan (OSH), yang biasanya dirujuk sebagai kesihatan dan keselamatan pekerjaan (OHS), kesihatan pekerjaan,[1] atau keselamatan pekerjaan, ialah bidang pelbagai disiplin yang berkaitan dengan keselamatan, kesihatan, dan kebajikan orang di tempat kerja. Istilah ini juga merujuk kepada matlamat bidang ini,[2] supaya penggunaannya dalam pengertian rencana ini pada mulanya merupakan singkatan dari program keselamatan/kesihatan pekerjaan dan jabatan.

Matlamat program keselamatan dan kesihatan pekerjaan ialah untuk memupuk persekitaran kerja yang selamat dan sihat.[3] OSH juga boleh melindungi rakan sekerja, ahli keluarga, majikan, pelanggan, dan lain-lain yang mungkin terjejas oleh persekitaran tempat kerja.[4]

Dalam bidang kuasa undang-undang umum, majikan mempunyai kewajipan undang-undang yang sama untuk menjaga keselamatan pekerja mereka.[5] Undang-undang Statut juga boleh mengenakan duti am yang lain, memperkenalkan tugas khusus, dan mewujudkan badan-badan kerajaan dengan kuasa untuk mengawal selia isu-isu keselamatan tempat kerja: butiran ini berbeza dari bidang kuasa ke bidang kuasa.

Di Malaysia, Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) di bawah Kementerian Sumber Manusia bertanggungjawab memastikan keselamatan, kesihatan dan kebajikan pekerja di sektor awam dan swasta dikekalkan. JKKP bertanggungjawab menguatkuasakan Akta Kilang dan Jentera 1967 dan Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994.

Rujukan sunting

  1. ^ It can be confusing that British English also uses industrial medicine to refer to occupational health and safety and uses occupational health to refer to occupational medicine. See the Collins Dictionary entries for industrial medicine and occupational medicine and occupational health.
  2. ^ [Mosby's Medical Dictionary http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/occupational+health]
  3. ^ "Oak Ridge National Laboratory | ORNL". www.ornl.gov. Dicapai pada 2015-10-30.
  4. ^ Fanning, Fred E. (2003). Basic Safety Administration: A Handbook for the New Safety Specialist, Chicago: American Society of Safety Engineers
  5. ^ "Guidance note: General duty of care in Western Australian workplaces 2005" (PDF). Government of Western Australia. Dicapai pada 15 July 2014.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting