Keuskupan Pulau Pinang

Keuskupan Roman Katolik Pulau Pinang terletak di wilayah utara Malaysia yang meliputi 5 negeri, iaitu Pulau Pinang, Perlis, Kedah, Perak dan Kelantan. Ia telah ditubuhkan pada 25 Februari 1955 bersama dengan Keuskupan Agung Kuala Lumpur. Ia berada di bawah kawasan gerejawi Kuala Lumpur.

Keuskupan Pulau Pinang
Dioecesis Pinangensis
Diocese of Penang
天主教檳城教區
Lokasi
NegaraMalaysia
Kawasan gerejawiKuala Lumpur
MetropolitanKuala Lumpur
Statistik
Kawasan46,855 km (18,091 sq mi)
Penduduk

- Jumlah

- Katolik
(setakat 2010)

5,740,000

65,000 (1.1%)
Maklumat
DenonimasiRoman Katolik
UpacaraUpacara Latin
Ditubuhkan25 Februari 1955
KatedralCathedral of the Holy Spirit, Green Lane
Kepimpinan terkini
PausFrancis
UskupSebastian Francis
Uskup Agung MetropolitanJulian Leow Beng Kim
Vikar JeneralMichael Cheah
Henry Rajoo
Uskup EmeritusAntony Selvanayagam Uskup Emeritus (1983-2012)
Laman sesawang
www.pgdiocese.org

Sejarah sunting

 
Seminari Tinggi pada tahun 1866

Paderi-paderi Katolik yang pertama telah menetap di Melaka pada tahun 1511. Seminari Tinggi Katolik ditubuhkan di Ayuthia, Thailand pada tahun 1665. Ia berpindah ke Kemboja sebelum akhirnya menetap di Pulau Pinang pada tahun 1808. Seorang seminari menduduki tapak di Pulau Tikus sebelum berpindah ke tapak mereka sekarang Tanjung Bungah pada tahun 1984. Pada tahun 1786, Kapten Francis Light dan orang-orangnya mendarat di Pulau Pinang dan memutuskan untuk membina sebuah gereja di sana. Mereka membina sebuah gereja dan siap dibina pada bulan Ogos 1787. Gereja itu diberkati pada Perayaan Asumsi (15 Ogos). Ia merupakan gereja pertama di Pulau Pinang, yang dinamakan Church of the Assumption. Beberapa tahun kemudian, seorang lagi paderi menetap di Pulau Pinang dan menggunakan Seminari Tinggi sebagai gereja mereka. Gereja ini ialah gereja kedua di Pulau Pinang yang dinamakan Church of the Immaculate Conception. Lebih banyak gereja telah dibina.

Pada tahun 1810, Msgr Garnault sebagai paderi paroki Gereja Assumption mengandaikan kepimpinan Vikariat Siam dan Kedah. Pulau Pinang menjadi sebahagian daripada vikariat yang berkembang sehingga Singapura. Ketika Vikariat Tanah Melayu dibentuk pada tahun 1841, Pulau Pinang menjadi salah satu daerahnya, dan kemudian di bawah bidang kuasa Keuskupan Melaka yang baru dibentuk pada tahun 1888.[1]

Pada tahun 1940-an, Perang Dunia Kedua menjejaskan Pulau Pinang. Sesetengah gereja ditutup sepanjang masa kecuali untuk Misa Hari Ahad. Selepas Perang Dunia II, terdapat keperluan untuk menubuhkan sebuah keuskupan. Pada 25 Februari 1955, keuskupan Melaka dipecah menjadi Keuskupan Agung dengan 2 sufragan. Keuskupan Pulau Pinang dibentuk bersama dengan Keuskupan Kuala Lumpur. Pada tahun 1972, Keuskupan Agung Melaka menjadi Keuskupan Melaka-Johor yang baru, apabila Singapura tidak lagi menjadi Metropolitan. Keuskupan Kuala Lumpur kemudian dinaikkan, dan menjadi Keuskupan Metropolitan Pulau Pinang dan Melaka-Johor sehingga hari ini.

Uskup Francis Chan dan Uskup Agung Dominic Vendargon ialah uskup Malaysia pertama yang ditahbiskan. Uskup Francis Chan ialah uskup pertama Pulau Pinang. Pada tahun 1967, disebabkan kematian Uskup Francis Chan, Uskup Gregory Yong dilantik sebagai uskup kedua Pulau Pinang. Pada tahun 1976, Pulau Pinang menganjurkan Aggiornamento untuk semua uskup dan paderi di Malaysia Barat. Pada tahun 1977, Uskup Gregory Yong dilantik sebagai Uskup Agung Singapura. Uskup Anthony Soter Fernandez telah ditahbiskan dan menjadi uskup ketiga di keuskupan. Walau bagaimanapun, pada tahun 1983, beliau dilantik sebagai Uskup Agung Kuala Lumpur.

Uskup Antony Selvanayagam kemudian menjadi uskup keempat Pulau Pinang pada tahun 1983, sebelum ini beliau ditahbiskan pada tahun 1980 dan dahulu merupakan Uskup Pembantu Kuala Lumpur. Beliau bersara pada tahun 2012. Pada 7 Julai 2012, Vatikan melantik Rt. Rev Sebastian Francis sebagai uskup kelima di Pulau Pinang.[2] Beliau telah ditahbiskan pada 20 Ogos 2012, St. Anne's Church di Bukit Mertajam, Pulau Pinang, dan dipasang pada September 2012 di Cathedral of the Holy Spirit.

Pada tahun 1970-an, pentadbiran Jeneral Kolej, seminari tunggal Semenanjung Malaysia, telah diserahkan kepada paderi tempatan. Pada tahun 1990-an, terdapat 34 gereja di keuskupan. Bilangan paderi telah berkurang, sehingga Uskup Antony membuat keputusan bahwa empat gereja yang terletak di George Town, Pulau Pinang akan muncul sebagai satu paroki yang akan dipanggil City Parish. Begitu juga di Perak, kedua-dua gereja yang terletak di Taiping juga muncul sebagai satu paroki sebagai Taiping Catholic Church. Oleh sebab itu, jumlah gereja-gereja dikurangkan sedikit kepada 28.

Pada tahun 2001, pusat pentadbiran utama keuskupan, Pusat Keuskupan Katolik dibuka oleh Uskup Antony. Pada tahun berikutnya pada tahun 2002, Gereja St Anne yang ketiga, Bukit Mertajam bersama dengan pusat paroki, domus dan pejabat pentadbiran, dibuka pada Perayaan St Anne (26 Julai) oleh Wakil Apostolik yang lalu. Pada tahun itu, Uskup Antony memutuskan untuk menghapus status katedral Church of the Assumption ke Cathedral of the Holy Spirit sekarang, setelah gereja tidak lagi menjadi paroki. Church of the Assumption telah gagal memenuhi tuntutan keuskupan dan kebanyakan acara keuskupan diadakan di luar gereja itu.

Upacara Dedikasi untuk Cathedral of the Holy Spirit diadakan pada 20 Januari 2003. Pada tahun 2005, Keuskupan Pulau Pinang merayakan Ulang Tahun ke-50. Pada bulan September 2010, Church of Divine Mercy telah dibuka. Ia adalah gereja pertama yang dibuka di Pulau, Pulau Pinang selepas 41 tahun.

Status keuskupan sunting

 
St. Anne's Church di Bukit Mertajam, Pulau Pinang semasa hari perayaan St Anne.

Kini, keuskupan Pulau Pinang mempunyai 29 gereja pada tahun 2011 (1 di Perlis dan Kelantan, 3 di Kedah, 10 di Pulau Pinang dan 14 di Perak) dan 77 gereja kecil. Uskup terkini ialah Rt. Rev Sebastian Francis, D.D. yang telah berkhidmat di keuskupan sejak 7 Julai 2012 dan vikar jeneralnya adalah Msgr Michael Cheah dan Msgr Henry Rajoo. Kerusi uskup ini terletak di Cathedral of the Holy Spirit sejak 20 Januari 2003 dan pejabat utamanya ialah Pusat Keuskupan Katolik yang terletak di George Town, Pulau Pinang.

Gereja tertua ialah Church of the Assumption di George Town, Pulau Pinang. Ia dibina pada tahun 1786 dan gereja yang baru dibina ialah Church of Divine Mercy (Pusat Komuniti Kristian) yang terletak di Sungai Ara, dibuka pada September 2010. Seminari tunggal Semenanjung Malaysia, Seminari Tinggi terletak di Tanjung Bungah, Pulau Pinang. Antara hari perayaan yang terkenal yang diadakan di keuskupan ialah Perayaan St. Anne yang diadakan di Church of St. Anne, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Ia menarik hampir sejuta jemaah tanpa gagal setiap tahun. Keuskupan ini juga telah memindahkan para paderi setiap 5 tahun, dengan yang terakhir pada bulan Oktober 2010.

Statistik ringkasan sunting

Di bawah ialah statistik keuskupan pada tahun 2011:

  • Anggaran jumlah penduduk - 6,800,000
  • Anggaran penduduk Katolik - 65,355
  • Gereja - 29
  • Gereja kecil & luar bandar - 71
  • Pembaptisan - (Bayi di bawah 7): 571, Dewasa: 379
  • Biarawati Agama - 80
  • Saudara Agama - 11
  • Seminari (3 Falsafah, 3 Teologi)

Senarai Uskup Pulau Pinang sunting

Senarai katedral di Pulau Pinang sunting

 
Church of the Assumption, George Town, Pulau Pinang merupakan sebuah katedral dari tahun 1955-2003

Rujukan sunting

  1. ^ Diocese of Malacca
  2. ^ "ASIA/MALAYSIA-Resignation of the Bishop of Penang and appointment of successor". 7 July 2012. Dicapai pada 21 May 2015.

Pautan luar sunting