Kewartawanan foto ialah kewartawanan yang menggunakan imej untuk menceritakan kisah berita. Ia biasanya hanya merujuk kepada imej pegun, tetapi juga boleh merujuk kepada video yang digunakan dalam kewartawanan penyiaran.[1] Kewartawanan foto dibezakan daripada cabang fotografi lain yang rapat (seperti fotografi dokumentari, fotografi dokumentari sosial, fotografi jalanan dan fotografi selebriti) dengan mempunyai rangka kerja etika tegar yang menuntut pendekatan yang jujur tetapi tidak berat sebelah yang menceritakan kisah dalam istilah kewartawanan yang ketat. Wartawan foto menyumbang kepada media berita dan membantu komuniti berhubung antara satu sama lain. Mereka mestilah berpengetahuan dan berpengetahuan luas, serta mampu menyampaikan berita dengan cara kreatif yang bermaklumat dan menghiburkan.

Pengawal Kebangsaan di Washington DC (2021)

Seperti seorang penulis, seorang wartawan foto ialah seorang wartawan, tetapi mereka mesti sering membuat keputusan serta-merta dan membawa peralatan fotografi, selalunya semasa terdedah kepada halangan yang ketara, antaranya bahaya fizikal serta-merta, cuaca buruk, orang ramai yang ramai dan akses fizikal yang terhad kepada subjek mereka.

Rujukan sunting

  1. ^ Laurel Brake; Marysa Demoor; Margaret Beetham (2009). Dictionary of Nineteenth-century Journalism in Great Britain and Ireland. Academia Press. m/s. 495. ISBN 9789038213408.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting