Khidiwiah Mesir

(Dilencongkan dari Khadiwiah Mesir)

Khidiwiah Mesir (Arab: الخديوية المصرية al-Ḵidīwiyya al-Miṣriyya; Bahasa Turki Uthmaniyah: خدیویت مصر Hıdiviyet-i Mısır) adalah sebuah negeri lindungan Empayar Uthmaniyyah yang diperintah sendiri Dinasti Muhammad Ali selaku pengasas berikutan kekalahan dan pengusiran pasukan Napoleon Bonaparte yang mengakhiri pendudukan singkat pihak Perancis singkat di Mesir Hilir. Kerajaan ini meluaskan pengaruhnya ke Sudan, Sudan Selatan, Israel, Lubnan, Jordan, Syria, selatan Turki, dan barat laut Arab Saudi.[4][5]

Khidiwiah Mesir
الخديوية المصرية (Arab)
خدیویت مصر (Turki Uthmaniyah)
1867–1914
Bendera Khidiwiah Mesir
Coat of arms Khidiwiah Mesir
Flag (1867–1882)
Flag (1882–1914)
Coat of arms
Lagu kebangsaan(1871–1914)
Salam Affandina
Globe with old borders highlighting the following:
  Khidiwiah Mesir
  Diserahkan kepada Afrika Utara Itali thn 1919
StatusNegeri lindungan Uthmaniyah (1867–1914)
(ditakluk British selepas 1882)
Ibu negaraKaherah
Bahasa yang umum digunakanBahasa Arab, bahasa Inggeris[a]
Agama
Islam Sunnah,
Kristian Qibtiah
KerajaanKerajaan berperlembagaan
Khidiw 
• 1867–1879
Isma'il Pasha
• 1879–1892
Tewfik Pasha
• 1892–1914
Abbas II
British Consul-General 
• 1883–1907
Evelyn Baring
• 1907–1911
Eldon Gorst
• 1911–1914
Herbert Kitchener
Perdana Menteri 
• 1878–1879 (first)
Nubar Pasha
• 1914 (last)
Hussein Roshdy Pasha
Era SejarahPerebutan Afrika
• Didirikan
8 Jun 1867
• Pembukaan Terusan Suez
17 November 1869
1881–1882
Julai – September 1882
18 Januari 1899
• Dibubarkan
19 Disember 1914
Populasi
• 1882[b]
6,805,000
• 1897[b]
9,715,000
• 1907[b]
11,287,000
Mata wangPaun Mesir
Didahului oleh
Diganti oleh
Eyalet Mesir
Kesultanan Darfur
Empayar Uthmaniyah
Kesultanan Mesir
Sudan Mahdi
 a. Bahasa Inggeris menjadi bahasa rasmi tunggal pada 1898.[1] b. Area and density include inhabited areas only. The total area of Egypt, including deserts, is 994,000 km2.[2][3]

Kerajaan ini terbubar di mana kawasan ini diputuskan pemerintahan ia dari pengaruh Uthmaniyah dijadikan suatu kerajaan naungan British iaitu Kesultanan Mesir.

Sejarah sunting

Penubuhan sunting

Setelah penaklukan Kesultanan Mamluk (Kaherah) oleh Empayar Uthmaniyyah pada tahun 1517, negara ini diperintah sebagai eyalet (wilayah) Uthmaniyyah. Porte Uthmaniyyah (pemerintah) berpuas hati untuk membiarkan pemerintahan tempatan tetap berada di tangan Mamluk, tentera Mesir yang dipimpin oleh pemimpin asal Circassia-Turki yang memegang kekuasaan di Mesir sejak abad ke-13. Simpan untuk ekspedisi ketenteraan untuk menghancurkan pemberontakan Mesir Mamluk yang berusaha untuk menubuhkan semula kesultanan Mamluk yang bebas, Uthmaniyyah sebahagian besarnya mengabaikan urusan Mesir sehingga pencerobohan Perancis ke Mesir pada tahun 1798.

Antara tahun 1799 dan 1801, Porte, bekerjasama dengan musuh utama Perancis, Great Britain, melakukan berbagai kempen untuk mengembalikan pemerintahan Uthmaniyyah di Mesir. Menjelang Ogos 1801, baki tentera Perancis Jeneral Jacques-François Menou menarik diri dari Mesir.

Jangka masa antara 1801 dan 1805, secara efektif, adalah perang saudara tiga arah di Mesir antara Mamluk Mesir, Turki Uthmaniyyah, dan pasukan yang dihantar Porte Uthmaniyyah dari Rumelia (wilayah Eropah Empayar), di bawah komando Muhammad Ali Pasha, untuk mengembalikan kekuasaan Empayar.

Berikutan kekalahan Perancis, Porte menugaskan Koca Hüsrev Mehmed Pasha sebagai Wali (gabenor) Mesir yang baru, yang menugaskannya untuk membunuh atau memenjarakan lebah Mamluk Mesir yang masih hidup. Sebilangan besar dari mereka dibebaskan oleh atau melarikan diri dengan Inggeris, sementara yang lain menahan Minya antara Mesir Hulu dan Bawah.

Di tengah gangguan ini, Koca Hüsrev Mehmed Pasha berusaha untuk membubarkan bashi-bazouk Albania (tentera) tanpa gaji. Ini menyebabkan rusuhan yang mendorong Koca Hüsrev Mehmed Pasha keluar dari Kaherah. Semasa pergolakan berikutnya, Porte menghantar Muhammad Ali Pasha ke Mesir.

Namun, Muhammad Ali menguasai Mesir, mengisytiharkan dirinya sebagai penguasa Mesir dan dengan cepat menggabungkan pangkalan kuasa tempatan yang bebas. Setelah berulang kali gagal untuk membuang dan membunuhnya, pada tahun 1805, Porte secara rasmi mengiktiraf Muhammad Ali sebagai Wali Mesir. Menunjukkan cita-citanya yang lebih agung, Muhammad Ali Pasha menuntut dirinya sebagai gelaran Khidiwah (Viceroy) yang lebih tinggi, yang memerintah Khidiwiah yang diisytiharkan sendiri (tetapi tidak dikenali). Dia membunuh beys Mamluk yang tersisa pada tahun 1811, memantapkan kawalannya sendiri terhadap Mesir. Dia dianggap sebagai pengasas Mesir moden kerana pembaharuan dramatik yang dilakukannya dalam bidang ketenteraan, pertanian, ekonomi dan budaya.

Semasa ketiadaan Muhammad Ali di Arab, wakilnya di Kaherah telah menyelesaikan penyitaan, yang dimulai pada tahun 1808, hampir semua tanah milik orang persendirian, yang terpaksa menerima pencen yang tidak mencukupi. Dengan kaedah revolusi nasionalisasi tanah ini, Muhammad Ali menjadi pemilik hampir seluruh tanah Mesir, suatu tindakan yang tidak adil yang tidak dapat diselesaikan oleh orang Mesir.

Pasha juga berusaha untuk menyusun semula pasukannya di Eropah, tetapi ini menyebabkan pemberontakan yang hebat di Kaherah. Kehidupan Muhammad Ali terancam, dan dia berlindung pada malam hari di benteng, sementara para penjual melakukan banyak tindakan rampasan. Pemberontakan itu dikurangkan dengan hadiah kepada ketua-ketua pemberontak, dan Muhammad Ali memerintahkan agar para penderita gangguan itu mendapat pampasan dari perbendaharaan. Projek Nizam e-jedid (Sistem Baru), akibat pemberontakan ini, ditinggalkan untuk sementara waktu.

Semasa Ibrahim terlibat dalam kempen Arab kedua, pasha mengalihkan perhatiannya untuk memperkuat ekonomi Mesir. Dia mewujudkan monopoli negara ke atas produk utama negara. Dia mendirikan sejumlah kilang dan mulai menggali pada tahun 1819 sebuah terusan baru ke Iskandariah, yang disebut Mahmudiya (setelah sultan Turki yang memerintah). Terusan lama telah lama hancur, dan keperluan saluran selamat antara Iskandariah dan Sungai Nil sangat dirasakan. Kesimpulan pada tahun 1838 perjanjian komersial dengan Turki, yang dirundingkan oleh Sir Henry Bulwer (Lord Darling), melanda sistem monopoli, walaupun penerapan perjanjian itu ke Mesir ditangguhkan selama beberapa tahun.

Fakta lain yang penting dalam kemajuan ekonomi negara ini ialah pengembangan penanaman kapas di Delta pada tahun 1822 dan seterusnya. Kapas yang ditanam telah dibawa dari Sudan oleh Maho Bey, dan organisasi industri baru dari mana dalam beberapa tahun Muhammad Ali dapat memperoleh banyak pendapatan.

Usaha dilakukan untuk mempromosikan pendidikan dan kajian perubatan. Bagi pedagang Eropah, yang bergantung pada penjualan eksportnya, Muhammad Ali menunjukkan banyak kebaikan, dan di bawah pengaruhnya, pelabuhan Alexandria kembali menjadi penting. Ini juga di bawah dorongan Muhammad Ali agar perjalanan barang darat dari Eropah ke India melalui Mesir dilanjutkan.


Peluasan kuasa ke Libya dan Sudan sunting

Pada tahun 1820 Muhammad Ali memberi perintah untuk memulakan penaklukan Libya timur. Dia pertama kali mengirim ekspedisi ke arah barat (Februari 1820) yang menakluki oasis Siwa. Hasrat Ali untuk Sudan adalah memperluas pemerintahannya ke arah selatan, untuk merebut perdagangan kafilah berharga yang menuju ke Laut Merah, dan untuk mendapatkan tambang emas yang kaya yang diyakini ada di Sennar. Dia juga melihat dalam kempennya itu cara untuk menyingkirkan pasukannya yang tidak puas, dan mendapatkan sejumlah tawanan yang cukup untuk membentuk inti tentera baru.

Pasukan yang ditujukan untuk perkhidmatan ini diketuai oleh Ismail, anak bongsu Muhammad Ali. Mereka terdiri dari antara 4000 dan 5000 orang, terdiri dari Albania, Turki dan Mesir. Mereka meninggalkan Kaherah pada bulan Julai 1820. Nubia segera mengemukakan, suku Shaigiya tepat di luar wilayah Dongola dikalahkan, sisa-sisa Mamluk tersebar, dan Sennar dikurangkan tanpa pertempuran.

Mahommed Bey, defterdar, dengan kekuatan lain yang sama kekuatannya, kemudian dikirim oleh Muhammad Ali menentang Kordofan dengan hasil yang sama, tetapi tidak tanpa pertunangan yang sukar. Pada bulan Oktober 1822, Ismail, dengan pengikutnya, dibakar hingga mati oleh Nimr, raja (raja) Shendi; dan defterdar, seorang lelaki yang terkenal dengan kekejamannya, mengambil alih perintah wilayah-wilayah tersebut, dan menuntut pembalasan yang mengerikan dari penduduknya. Khartoum didirikan pada masa ini, dan pada tahun-tahun berikutnya pemerintahan Mesir diperluas dan penguasaan pelabuhan Laut Merah Suakin dan Massawa diperoleh.

Kempen Yunani sunting

Muhammad Ali benar-benar sedar bahawa kerajaan yang telah dia bangun dengan tekun mungkin setiap saat harus dipertahankan dengan kekuatan senjata terhadap tuannya Sultan Mahmud II, yang seluruh kebijakannya diarahkan untuk mengekang kekuatan bawahannya yang terlalu bercita-cita tinggi, dan yang berada di bawah pengaruh musuh peribadi pasha Mesir, terutama Koca Hüsrev Mehmed Pasha, wazir agung, yang tidak pernah memaafkan penghinaannya di Mesir pada tahun 1803.

Mahmud juga sudah merencanakan reformasi yang dipinjam dari Barat, dan Muhammad Ali, yang memiliki banyak kesempatan untuk melihat keunggulan kaedah perang Eropah, bertekad untuk mengantisipasi sultan dalam pembuatan armada dan tentera di jalur Eropah, sebahagiannya sebagai langkah berjaga-jaga, sebahagiannya sebagai instrumen untuk merealisasikan cita-cita yang lebih luas. Sebelum meletusnya Perang Kemerdekaan Yunani pada tahun 1821, dia telah menghabiskan banyak waktu dan tenaga dalam mengatur armada dan dalam latihan, di bawah pengawasan tenaga pengajar Perancis, pegawai asli dan pengrajin; walaupun pada tahun 1829, pembukaan galangan kapal dan gudang senjata di Alexandria memungkinkannya membangun dan melengkapkan kapal sendiri. Menjelang tahun 1823, lebih-lebih lagi, dia telah berhasil melakukan penyusunan semula tenteranya di garis Eropah, unsur-unsur Turki dan Albania yang bergolak digantikan oleh Sudan dan fellahin. Keberkesanan pasukan baru ditunjukkan dalam penindasan pemberontakan Albania di Kaherah pada tahun 1823 oleh enam rejim Sudan yang berdisiplin; selepas itu Muhammad Ali tidak lagi bermasalah dengan pemberontakan tentera.

Pandangan ke depannya dihargai oleh undangan sultan untuk membantunya dalam tugas menundukkan pemberontak Yunani, yang memberikan hadiah sebagai pahala para pasha dari Morea dan Syria. Muhammad Ali, pada tahun 1821, telah dilantik olehnya sebagai gabenor Krete, yang dia tempati dengan pasukan Mesir yang kecil. Pada musim luruh tahun 1824, armada 60 kapal perang Mesir yang membawa pasukan besar 17,000 pasukan berdisiplin berkonsentrasi di Teluk Suda, dan, pada bulan Mac berikutnya, dengan Ibrahin sebagai panglima pimpinan mendarat di Morea.

Keunggulan angkatan lautnya merebut perintah dari banyak orang laut di Yunani, di mana nasib pemberontakan akhirnya bergantung, sementara di darat kumpulan-kumpulan yang tidak teratur Yunani, setelah sebagian besar mengalahkan pasukan Porte, akhirnya bertemu musuh yang layak di Pasukan Ibrahim yang berdisiplin. Sejarah peristiwa yang membawa kepada pertempuran Navarino dan pembebasan Yunani diceritakan di tempat lain; penarikan orang Mesir dari Morea akhirnya disebabkan oleh tindakan Laksamana Sir Edward Codrington, yang pada awal bulan Ogos 1828 muncul di hadapan Iskandariah dan mendorong pasha, dengan tidak bermaksud meminta maaf, kerana ancaman pengeboman, kepada menandatangani perjanjian konvensyen untuk memanggil kembali Ibrahim dan tenteranya. Tetapi untuk tindakan kuasa-kuasa Eropah, banyak yang disyaki bahawa Kerajaan Uthmaniyyah mungkin telah mengalahkan orang Yunani.

Peperangan dengan Empayar Uthmaniyyah sunting

Walaupun Muhammad Ali hanya diberi gelar wali, dia mengisytiharkan dirinya sebagai Khidiwah, atau wali keturunan, sejak awal pemerintahannya. Pemerintahan Uthmaniyyah, walaupun kesal, tidak melakukan apa-apa sehingga Muhammad Ali menyerang Syam yang diperintah Uthmaniyyah pada tahun 1831. Pemerintahan Syam telah dijanjikan kepadanya oleh sultan Mahmud II, untuk pertolongannya semasa Perang Kemerdekaan Yunani, tetapi judulnya tidak diberikan kepadanya setelah perang. Ini menyebabkan Uthmaniyyah, bersekutu dengan Inggeris, melakukan serangan balas pada tahun 1839.

Pada tahun 1840, Inggeris mengebom Beirut dan pasukan Anglo-Uthmaniyyah mendarat dan merebut Acre. Tentera Mesir terpaksa berundur pulang, dan Syam kembali menjadi wilayah Uthmaniyyah. Sebagai hasil dari Protokol London (1840), Muhammad Ali menyerahkan semua tanah yang ditaklukkan kecuali Sudan dan, pada gilirannya, diberikan pemerintahan keturunan Sudan.

Pewaris Muhammad Ali sunting

Menjelang tahun 1848, Muhammad Ali sudah tua dan cukup pikun bagi putranya yang dijangkiti tuberkulosis, Ibrahim, untuk menuntut aksinya ke pemerintahan. Sultan Uthmaniyyah mengabulkan tuntutan tersebut, dan Muhammad Ali disingkirkan dari kekuasaan. Namun, Ibrahim meninggal kerana penyakitnya beberapa bulan kemudian, ditinggalkan oleh bapanya, yang meninggal pada tahun 1849.

Ibrahim digantikan oleh Abbas I, yang meragut banyak prestasi Muhammad Ali. Abbas dibunuh oleh dua orang hambanya pada tahun 1854, dan putra keempat Muhammad Ali, Sa'id, menggantikannya. Sa'id mengembalikan banyak dasar ayahnya tetapi sebaliknya mempunyai pemerintahan yang tidak biasa.

Sa'id memerintah hanya selama sembilan tahun, dan anak saudaranya Isma'il, cucu Muhammad Ali yang lain, menjadi wali. Pada tahun 1866, kerajaan tersebut menguasai Emiriyah Harar. Pada tahun 1867, sultan Uthmaniyyah mengakui penggunaan gelaran khedive oleh Isma'il. Pada tahun 1874, Ismail Pasha memerintahkan penggantian kapal perang untuk melakukan rondaan di Tadjoura dan selama sepuluh tahun, Khedivate ditubuhkan dari Zaylac ke Berbera, sehingga penarikan mereka pada April 1884 dan usaha-usaha gagal untuk memantapkan diri di luar Berbera dan wilayah timur Somalia.


Pendudukan British sunting

Pada tahun 1882 penentangan terhadap penguasaan Eropah menyebabkan ketegangan yang semakin meningkat di kalangan orang-orang terkenal, penentangan yang paling berbahaya berasal dari tentera. Demonstrasi ketenteraan besar pada bulan September 1881 memaksa Khedive Tewfiq untuk memecat Perdana Menteri. Pada bulan April 1882, Perancis dan Britain menghantar kapal perang ke Alexandria untuk menguatkan Khedive di tengah-tengah suasana yang bergolak, menyebarkan rasa takut untuk menyerang ke seluruh negara. Pada bulan Jun Mesir berada di tangan nasionalis yang menentang penguasaan negara di Eropah. Pengeboman tentera laut Britain di Alexandria tidak banyak mempengaruhi pihak lawan yang menyebabkan pendaratan pasukan ekspedisi Inggeris di kedua-dua hujung Terusan Suez pada bulan Ogos 1882. British berjaya mengalahkan Tentera Mesir di Tel El Kebir pada bulan September dan mengambil alih negara meletakkan Tewfiq kembali terkawal. Tujuan pencerobohan itu adalah untuk mengembalikan kestabilan politik ke Mesir di bawah pemerintahan Khedive dan kawalan antarabangsa yang dilaksanakan untuk merampingkan pembiayaan Mesir sejak tahun 1876.

Penjajahan Inggeris berakhir secara nominal dengan penggantian khedive Abbas II terakhir pada 5 November 1914 dan penubuhan protektorat Inggeris, dengan pemasangan sultan Hussein Kamel pada 19 Disember 1914.

Senarai penguasa pemerintahan sunting

Khidiw sunting

Perdana Menteri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Holes, Clive (2004). Modern Arabic: Structures, Functions, and Varieties. Georgetown Classics in Arabic Language and Linguistics (ed. 2nd). Washington, D.C.: Georgetown University Press. m/s. 44. ISBN 978-1-58901-022-2. OCLC 54677538. Dicapai pada 14 July 2010.
  2. ^ Bonné, Alfred (2003) [First published 1945]. The Economic Development of the Middle East: An Outline of Planned Reconstruction after the War. The International Library of Sociology. London: Routledge. m/s. 24. ISBN 978-0-415-17525-8. OCLC 39915162. Dicapai pada 9 July 2010.
  3. ^ Tanada, Hirofumi (March 1998). "Demographic Change in Rural Egypt, 1882–1917: Population of Mudiriya, Markaz and Madina". Discussion Paper No. D97–22. Hitotsubashi University: Institute of Economic Research. hdl:10086/14678.
  4. ^ "حدود مصر في عهد الخديوي إسماعيل - خرائط". elnabaa.
  5. ^ "خرائط نادرة لحدود مصر الخديوية". toraseyat.

Bacaan lanjut sunting

  • Berridge, W. J. "Imperialist and Nationalist Voices in the Struggle for Egyptian independence, 1919–22." Journal of Imperial and Commonwealth History 42.3 (2014): 420–439.
  • Botman, Selma. Egypt from Independence to Revolution, 1919–1952 (Syracuse UP, 1991).
  • Cain, Peter J. "Character and imperialism: the British financial administration of Egypt, 1878–1914." Journal of imperial and Commonwealth history 34.2 (2006): 177–200.
  • Cain, Peter J. "Character,'Ordered Liberty', and the Mission to Civilise: British Moral Justification of Empire, 1870–1914." Journal of Imperial and Commonwealth History 40.4 (2012): 557–578.
  • Cole, Juan R.I. Colonialism and Revolution in the Middle East: The Social and Cultural Origins of Egypt’s 'Urabi Revolt (Princeton UP, 1993.)
  • Daly, M.W. The Cambridge History of Egypt Volume 2 Modern Egypt, from 1517 to the end of the twentieth century (1998) pp 217–84 on 1879–1923. online
  • Dunn, John P. Khedive Ismail's Army (2013)
  • EzzelArab, AbdelAziz. "The experiment of Sharif Pasha's cabinet (1879): An inquiry into the historiography of Egypt's elite movement." International Journal of Middle East Studies 36.4 (2004): 561–589.
  • Fahmy, Ziad. "Media Capitalism: Colloquial Mass Culture and Nationalism in Egypt, 1908–1918", International Journal of Middle East Studies 42#1 (2010), 83–103.
  • Goldberg, Ellis. "Peasants in Revolt – Egypt 1919", International Journal of Middle East Studies, Vol. 24 (1992), 261–80.
  • Goldschmidt, Jr., Arthur, ed. Biographical Dictionary of Modern Egypt (Boulder, CO: Lynne Rienner, 1999).
  • Goldschmidt, Jr., Arthur. ed. Historical Dictionary of Egypt (Scarecrow Press, 1994).
  • Harrison, Robert T. Gladstone's Imperialism in Egypt: Techniques of Domination (1995).
  • Hicks, Geoffrey. "Disraeli, Derby and the Suez Canal, 1875: some myths reassessed." History 97.326 (2012): 182–203.
  • Hopkins, Anthony G. "The Victorians and Africa: a reconsideration of the occupation of Egypt, 1882." Journal of African History 27.2 (1986): 363–391. [https://www.jstor.org/stable/181140 online
  • Hunter, F. Robert. "State‐society relations in nineteenth‐century Egypt: the years of transition, 1848–79." Middle Eastern Studies 36.3 (2000): 145–159.
  • Hunter. F. Robert. Egypt Under the Khedives: 1805–1879: From Household Government to Modern Bureaucracy (2nd ed. Cairo: American University in Cairo Press, 1999.)
  • Langer, William, L. European Alliances and Alignments: 1871–1890 (2nd ed. 1956) pp 251–80. online
  • Marlowe, John. Cromer in Egypt (Praeger, 1970.)
  • Owen, Roger. Lord Cromer: Victorian Imperialist, Edwardian Proconsul (Oxford UP, 2004.)
  • Pinfari, Marco. "The Unmaking of a Patriot: Anti-Arab Prejudice in the British Attitude towards the Urabi Revolt (1882)." Arab Studies Quarterly 34.2 (2012): 92–108. online
  • Robinson, Ronald, and John Gallagher. Africa and the Victorians: The Climax of Imperialism (1961) pp 76–159. online
  • Sayyid-Marsot, Afaf Lutfi. Egypt and Cromer; a Study in Anglo-Egyptian Relations (Praeger, 1969).
  • Scholch, Alexander. Egypt for the Egyptians!: the Socio-Political Crisis in Egypt, 1878–1882 (London: Ithaca Press, 1981.)
  • Tassin, Kristin Shawn. "Egyptian nationalism, 1882–1919: elite competition, transnational networks, empire, and independence" (PhD Dissertation, U of Texas, 2014.) online; bibliography pp 269–92.
  • Tignor, Robert L. Modernization and British colonial rule in Egypt, 1882–1914 (Princeton UP, 2015).
  • Tucker, Judith E. Women in nineteenth-century Egypt (Cambridge UP, 1985).
  • Ulrichsen, Kristian Coates. The First World War in the Middle East (Hurst, 2014).
  • Walker, Dennis. "Mustafa Kamil’s Party: Islam, Pan-Islamism, and Nationalism", Islam in the Modern Age, Vol. 11 (1980), 230–9 and Vol. 12 (1981), 1–43