Khao soi atau khao soy (Bahasa Thai: ข้าวซอย, disebut [kʰâ:w sɔ̄ːj]; Bahasa Laos: ເຂົ້າຊອຍ [kʰȁw sɔ́ːj]) adalah hidangan yang dipengaruhi masakan Burma (lihat ohn no khao swè) disajikan secara meluas di utara Laos dan utara Thailand.[1] Namanya bermakna "beras potong" dalam Thai, walaupun ada kemungkinan ia adalah semata-mata satu pinjaman kasar perkataan Burma untuk mi iaitu "khao swè" yang boleh mengambil kira jenis ini. Secara tradisinya, doh untuk mi beras dihamparkan atas kain diregangkan atas air mendidih. Selepas lembaran mi besar dikukus, ia kemudian digulung dan dipotong dengan gunting. Khao soi Lao masih dibuat dengan mi tradisional dan dalam beberapa pasaran di Luang Namtha dan Muang Sing anda masih boleh melihat para penjual memotong mi. Mi potong tradisional ini juga boleh didapati di beberapa tempat di utara Thailand.

Khao soi
Khao soi ayam di Chiang Mai, Thailand
Nama alternatifKhao soy
JenisMi sup
Kawasan/rantauThailand Utara, Utara Laos dan Negeri Shan
Bahan utamami beras atau telur, santan, sup asas kari
Keragaman/variasiKhao soi utara Thai, khao soi Laos
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Versi sunting

Terdapat dua versi biasa khao soi:

  • Khao soi Lao ialah sup yang dibuat dengan mi beras lebar, daging babi dicincang kasar , tomato, kacang soya peram, cili, bawang merah, dan bawang putih, kemudian dihias atas dengan kulit daging babi, taugeh, daun bawang cincang, dan ketumbar cincang. Walaupun utara Laos mempunyai cara yang istimewa untuk penyediaan hidangan ini, versi yang berbeza boleh didapati di restoran-restoran Laos.[2]
  • Khao soiutara Thai adalah lebih dekat kepada ohn no khao swè Burma hari ini, menjadi hidangan berupa sup dibuat dengan campuran rangup mi telur goreng dan mi telur rebus, jeruk sawi, bawang merah, limau, cili kisar digoreng dalam minyak, dan daging dalam sos kari bersantan. kari ini adalah agak serupa dengan yang kari kuning atau kari massaman tetapi lebih cair. Ia adalah popular sebagai hidangan jalanan dimakan oleh orang Thai di utara Thailand, walaupun tidak kerap dihidangkan di restoran Thai di luar negara.
    Terdapat beberapa sebab untuk percaya bahawa khao soi versi Thai dipengaruhi oleh masakan Cina Muslim dan oleh itu mungkin dihidangkan dengan ayam atau daging lembu.[3]
    Jenis khao soi berbeza yang dibuat tanpa santan dan dengan mi beras bukannya mi telur adalah dimakan terutamanya pada sebahagian timur utara Thailand.

Khao soi dipaparkan dalam masakan orang Shan yang terutamanya tinggal di Burma. Versi khao soi ini, dan juga versi di Wilayah Chiang Rai, boleh mengandungi cebisan darah ketul (lihat khow suey).

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Nota dan rujukan sunting

  1. ^ Agha, Shafia (3 February 2013). "Recipe: Burmese Khao Suey". The Express Tribune. Dicapai pada 11 February 2013.
  2. ^ "Kao Soi". Lao Food Recipes. The Boat Landing Guest House and Restaurant. 26 March 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-16. Dicapai pada 7 July 2012.
  3. ^ "Khao Soi". Lanna Food. Chiang Mai University. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-06-16. Dicapai pada 7 July 2012.

Pautan luar sunting