Perdana Menteri: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: mg:Praiminisitra
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: yo:Alákòóso àgbà; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[Fail:Tunku abd rahman.jpg|thumb|200px|[[Tunku Abdul Rahman|Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Shah]]<br />Perdana Menteri Malaysia pertama.]]
{{Executive}}
 
Baris 8:
Dalam sistem-sistem [[parlimen]] seperti [[sistem Westminster]] [[United Kingdom]], perdana menteri ialah [[ketua kerajaan]], manakala [[ketua negara]] ([[Raja]], [[Ratu]], [[Presiden]], atau [[Gabernor Jeneral]] [de facto]) yang mungkin secara rasmi merupakan ketua eksekutif memainkan peranan istiadat. Perdana Menteri biasanya, tetapi bukan selalu, merupakan [[ahli parlimen]] dan dikehendaki memastikan pelulusan [[rang undang-undang]] oleh [[badan perundangan]]. Dalam sebilangan [[pemerintahan beraja]], perdana menteri juga mempunyai kuasa eksekutif (dikenali sebagai [[Prerogatif Diraja]]) yang terletak pada takhta kerajaan oleh [[perlembagaan]] dan boleh dipergunakan oleh perdana menteri tanpa kebenaran parlimen.
 
Selain daripada merupakan Ketua Kerajaan, perdana menteri mungkin mempunyai peranan atau gelaran yang lain &mdash; umpamanya, Perdana Menteri United Kingdom juga merupakan [[Lord Perbendaharaan Pertama]]. <ref>Bertentangan dengan tanggapan popular, kedua-dua jawatan adalah berasingan dan tidak perlu dipegang oleh seorang sahaja. Perdana Menteri terakhir yang bukan Lord Perbendaharaan Pertama ialah Lord Salisbury pada peralihan [[abad ke-20]]. Sebenarnya, [[10 Downing Street]] ialah tempat kediaman Lord Pertama dan bukannya Perdana Menteri. Oleh sebab Salisbury bukannya Lord Pertama, beliau terpaksa tinggal di tempat kediaman yang lain ketika menjawat perdana menteri.</ref> Para perdana menteri juga boleh memegang jawatan menteri yang lain &mdash; umpamanya, semasa [[Perang Dunia II]], [[Winston Churchill]] juga merupakan [[Menteri Pertahanan]] (walaupun tidak adanya [[Kementerian Pertahanan (United Kingdom)|Kementerian Pertahanan]] ketika itu). Banyak [[Perdana Menteri Malaysia]] juga memegang jawatan menteri yang lain, khususnya kementerian-kementerian yang penting seperti [[Kementerian Dalam Negeri]] dan [[Kementerian Kewangan]].
 
== Primus inter pares ==
Baris 16:
Sedangkan jawatan moden untuk Perdana Menteri dikembangkan di United Kingdom, penggunaan pertama istilah Perdana Menteri atau ''Premiere Minstre'' adalah oleh [[Kardinal Richelieu]] pada tahun [[1624]] ketika beliau dilantik untuk mengetuai majlis diraja sebagai perdana menteri [[Perancis]]. Secara amnya, [[Louis XIV]] dan keturunan-keturunannya mengelakkan penggunaan gelaran ini untuk para ketua menteri. Istilah Perdana Menteri dengan erti moden berasal daripada United Kingdom pada [[abad ke-18]]
 
Sejak zaman pertengahan, Raja-raja England dan United Kingdom mempunyai menteri-menteri yang baginda-baginda itu memberi kepercayaan khas dan dianggap sebagai ketua kerajaan. Contoh-contohnya termasuk [[Thomas Cromwell, Earl Pertama Essex|Thomas Cromwell]] di bawah [[Henry VIII dari England|Henry VIII]]; [[William Cecil, Baron Pertama Burghley|William Cecil, Lord Burghley]] di bawah [[Elizabeth I dari England|Elizabeth I]]; [[Edward Hyde, Earl Pertama Clarendon|Clarendon]] di bawah [[Charles II dari England|Charles II]]; dan [[Sidney Godolphin, 1st Earl of Godolphin|Godolphin]] di bawah [[Anne dari Great Britain|Ratu Anne]]. Menteri-menteri ini memegang berbagai-bagai jawatan rasmi. Biasanya, jawatan itu hanya digelarkan "Menteri", atau "Menteri Pertama", tetapi akhirnya, gelarannya menjadi "Perdana Menteri".
 
Kuasa menteri-menteri itu bergantung pada keseluruhannya kepada murah hati peribadi Raja-raja. Walaupun pengurusan Parlimen merupakan salah satu kemahiran yang wajib dalam pemegangan jawatan yang tinggi, para perdana menteri tidak bergantung kepada majoriti parlimen untuk kuasa mereka. Walaupun [[Kabinet]] wujud, semua ahli kabinet dilantik oleh Raja, dan Raja biasanya mempengerusikan sidang-sidangnya. Jika Raja tidak suka akan menteri pertamanya, baginda boleh memecatnya, atau lebih teruk lagi, menjalankan hukuman mati ke atasnya. Cromwell dihukum mati dan Clarendon dibuang negeri ketika mereka disukai lagi oleh Raja mereka. Raja-raja kekadang memisahkan kuasa antara dua atau lebih menteri untuk mencegahkan seorang menteri menjadi terlalu kuat. Umpamanya, pada lewat pemerintahaan Ratu Anne, dua orang menteri [[Tory]], iaitu [[Robert Harley, Earl Pertama Oxford dan Mortimer|Harley]] dan [[Henry St John, Viscount Pertama Bolingbroke|St. John]] berkongsi kuasa.
Baris 29:
 
== Lihat juga ==
* [[Canselor]]
* [[Daftar demokrasi dan topik-topik pilihan raya]]
* [[Presiden]]
* [[Raja]]
* [[Gabernor Jeneral]]
* [[Ketua negara]]
* [[Daftar pemimpin negara]]
* [[Garis masa ketua negara]]
 
== Rujukan ==
Baris 42:
 
== Pautan luar ==
* [http://www.pm.gov.au/ Laman web Perdana Menteri Australia]
* [http://www.primeminister.gov.bb/ Laman web Perdana Menteri Barbados]
* [http://www.ministerpresident.nl/ Laman web Perdana Menteri Belanda]
* [http://www.premier.fgov.be/ Laman web Perdana Menteri Belgium]
* [http://www.vlada.hr/ Laman web Perdana Menteri Croatia]
* [http://www.primeminister.gr/gr/ Laman web Perdana Menteri Greece]
* [http://www.kormany.hu/archivum/index.en.html Laman web Perdana Menteri Hungary]
* [http://eng.forsaetisraduneyti.is/ Laman web Perdana Menteri Iceland]
* [http://pmindia.nic.in Laman web Perdana Menteri India]
* [http://www.taoiseach.gov.ie/index.asp Laman web Taoiseach Ireland]
* [http://www.pmo.gov.il/ Laman web Perdana Menteri Israel]
* [http://www.kantei.go.jp/foreign/index-e.html Laman web Perdana Menteri Jepun]
* [http://pm.gc.ca/ Laman web Perdana Menteri Kanada]
* [http://www.opm.go.kr/warp/webapp/home/en_home Laman web Perdana Menteri Korea Selatan]
* [http://www.pmo.gov.my Laman web Perdana Menteri Malaysia]
* [http://www.primeminister.govt.nz/ Laman web Perdana Menteri New Zealand]
* [http://odin.dep.no/smk/engelsk/index-b-n-a.html Laman web Perdana Menteri Norway]
* [http://www.premier-ministre.gouv.fr/en/ Laman web Perdana Menteri Perancis]
* [http://www.kprm.gov.pl/ Laman web Perdana Menteri Poland]
* [http://www.predsednik.gov.yu/ Laman web Pengerusi Majlis Serbia dan Montenegro]
* [http://www.la-moncloa.es/webIngles/asp/inicio.asp Laman web Presiden Sepanyol]
* [http://www.gov.si/pv/index.php?lng=eng Laman web Perdana Menteri Slovenia]
* [http://www.pmo.gov.sg Laman web Perdana Menteri Singapura]
* [http://www.pmoffice.go.th Laman web Perdana Menteri Thailand]
* [http://www.opm.gov.tt/ Laman web Perdana Menteri Trinidad dan Tobago]
 
{{Heads of government}}
Baris 132:
[[uk:Прем'єр-міністр]]
[[yi:פרעמיער מיניסטער]]
[[yo:Alákòóso àgbà]]
[[zh:总理]]