Vokal tak bundar depan luas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{vokal}} '''Vokal tak bundar depan''' (atau '''tengah''') '''luas''' ialah sejenis bunyi vokal yang terdapat dalam sebilangan bahasa lisan, dilambangk...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 16:56, 15 Disember 2009

AFA: Vokal
Depan Pusat Belakang
Sempit
Hampir sempit
Separuh sempit
Tengah
Separuh luas
Hampir luas
Luas

Huruf vokal bersebelahan titik "•" mewakili: vokal tak bundar • vokal bundar

Vokal tak bundar depan (atau tengah) luas ialah sejenis bunyi vokal yang terdapat dalam sebilangan bahasa lisan, dilambangkan oleh a dalam Abjad Fonetik Antarabangsa (IPA), dan a dalam X-SAMPA.

Memandangkan tiada bahasa yang membezakan vokal luas yang depan dan pusat, maka tiada perlunya aksara yang berasingan. Jika perlu, perbezaan perlu dinyatakan dengan diakritik pusat, [ä], atau diakritik tersentut, [a̠].

Dalam bahasa Melayu, vokal ini dilambangkan oleh huruf a, contoh: ayam.

Ciri-ciri

  • Ketinggian vokalnya adalah luas, iaitu lidah terletak jauh sekali dari lelangit.
  • Kenelakangan vokalnya adalah depan, iaitu lidah terletak depan sekali dalam mulut tanpa menyebabkan penjerutan yang sebaliknya menghasilkan konsonan. Ini menggolongkan vokal pusat luas sekali kerana lidah tidak semudah melentur berbanding vokal sempit; jarak antara vokal depan luas dan vokal belakang luas adalah bersamaan dengan jarak antara vokal depan sempit dan vokal pusat sempit, atau vokal pusat sempit dan vokal belakang sempit.
  • Kebundaran vokalnya adalah tak bundar, iaitu bibir tidak dibundarkan.