Lembah Klang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
D'ohBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: sv:Klangdalen
Malekhanif (bincang | sumb.)
Baris 29:
[[Putrajaya]], [[Cyberjaya]], [[Sepang]], dan [[KLIA]] kini termasuk dalam Lembah Klang di antara tahun 1990-an dan 2000-an kerana ia adalah kawasan [[Koridor Raya Multimedia]].
 
== InfrastrukturPengangkutan ==
 
Lembah Klang mempunyai rangkaian [[jalan raya]] dan lebuhraya[[lebuh raya]] yang tercanggih di [[Asia Tenggara]]. Selain itu kemudahan keretapi[[kereta api]] dan transit aliran ringan juga disediakan bagi membantu penduduk Lembah Klang berulang-alik dari bandar ke bandar.
 
Bilangan pengguna pengangkutan awam meningkat kepada 600,000 menjelang 2012 di Lembah Klang daripada 240,000 tahun 2009.Penasihat Khas-Pengangkutan, Kementerian Pengangkutan, Mohamad Nur Kamal menyatakan 9.5 juta orang tinggal di Lembah Klang, [[Pulau Pinang]] dan [[Johor Bharu]]. Di Lembah Klang sahaja, 10-12 % menggunakan pengangkutan awam untuk berulang alik ke tempat kerja. Kerajaan bekerjasama dewngan swasta bagi menambah laluan bas ,liputan dan mutu perhentian bas di seluruh Lembah Klang. Agensi kerajaan akan memantau pengkuatkuasaan peraturan trafik dan piawaian perkhidmatan .Terminal pengangkutan dan hab bandaraya akan dibina bagi mengatasi kesesakan dalam bandaraya .Platform tunggal jualan tiket membabitkan semua pengendali seperti sistem "Touch n Go" akan dibangunkan di semua stesen bas utama. Kemudahan meletak kereta di semua stesen tren akan dilengkapkan dengan mesin tiket automatik. <ref>[http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/12/17/mstar_berita/20091217153746&sec=mstar_berita Kerajaan Berazam Tambah Jumlah Pengguna Pengangkutan Awam Di Lembah Klang]</ref>
 
==Pautan Luar==