Daro: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Md. Farhan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
'''Daro''' ialah sebuah daerah dan pekan di [[Bahagian Mukah]], [[Sarawak]], Malaysia. Majoriti penduduk Daro yang berjumlah sekitar 25,000 orang terdiri daripada kaum [[Melanau]].
'''Daro''' mengikut ceritanya berasal dari [[Dao Aro]] yang bermaksud Bagus Ke menjadi singkatan Daro. Kini [[pekan Daro]] pesat membangun dengan terbinanya pasar-pasar baru dan beberapa buah [[hotel]]. Majoriti pendudduk Daro yang berjumlah sekitar 25,000 orang terdiri dari kaum [[melanau]]. Daro terdiri daripada beberapa buah kampung seperti [[kampung Saai]], [[kampung Penipah]], [[kampung Bruit]], [[kampung Nangar]], dan banyak lagi. Bumi Daro yang luas membahagikan daro kepada dua bahagian utama iaitu di bahagian Tanah besar dan bahagian pulau yang dikenali sebagai [[Pulau Bruit]]. Kini Daro begitu pesat membangun dengan infrastruktur yang begitu mendadak pertumbuhannya. Pekerjaan utama penduduk di Daro ialah pertanian dan nelayan.
 
'''Daro''' mengikutMengikut ceritanya nama Daro berasal dari [["Dao Aro]]" yang bermaksud "Bagus Ke" menjadi singkatan Daro. Kini [[pekan Daro]] pesat membangun dengan terbinanya pasar-pasar baru dan beberapa buah [[hotel]]. Majoriti pendudduk Daro yang berjumlah sekitar 25,000 orang terdiri dari kaum [[melanau]]. Daro terdiri daripada beberapa buah kampung seperti [[kampung Saai]], [[kampung Penipah]], [[kampung Bruit]], [[dan kampung Nangar]], dan banyak lagi. Bumi Daro yang luas membahagikan daroDaro kepada dua bahagian utama iaitu di bahagian Tanahtanah besar dan bahagian pulau yang dikenali sebagai [[Pulau Bruit]]. Kini Daro begitu pesat membangun dengan infrastruktur yang begitu mendadak pertumbuhannya. Pekerjaan utama penduduk di Daro ialah pertanian dan nelayan.
[[Kategori:Sabah]]
 
Penduduk Daro dikenali dengan sikap ramah mesra, bersopan, serta mengekalkan budaya hidup sekampung yang membawa maksud hidup sepakat. Di jeti Daro, replika [[ikan terubuk]] melambangkan ikan yang popular di Daro. Daro juga mempunyai sebuah sekolah yang unik di Malaysia yang mana SK Campuran Daro mempunyai dua aliran pelajar iaitu aliran Bahasa Melayu dan aliran Bahasa Cina tetapi di bawah satu bumbung sekolah dan di bawah satu pentadbiran.
{{Sabah}}
 
== Pautan luar ==
* [http://www.matu-darodc.sarawak.gov.my/ Majlis Daerah Matu-Daro]
 
{{Sarawak}}
 
[[Kategori:SabahTempat di Sarawak]]
 
 
[[en:Daro]]