Pontius Pilate: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: tl:Poncio Pilato
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ga:Pointias Píoláit; perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Pontius Pilate''' atau '''Pontius Pilatus''' adalah [[Gabenor]] di [[Judea]], [[Palestin]] sebagai wakil kepada Kaisar / maharaja [[Rom]]. Maharaja Rom ketika itu ialah [[Caesar Tiberius]]. Dia merupakan orang kelima dilantik oleh [[Rom]] untuk mentadbir [[Judea]] . Hidup antara 26-36 M. Isterinya bernama [[Procula]].
 
Zamannya hidup [[John Pembaptis]] dan [[Jesus]] aktif mengembangkan agama [[Kristian]]. [[John Pembaptis]] telah mem[[baptis]] [[Jesus]] di [[Sungai Jordan]] bagi menyucikan diri daripada dosa dan noda.
 
Pontius Pilate ditugaskan mewakili [[Tiberius]] di Judea, mengutip [[cukai]] dan melaksanakan arahan. Dia mempunyai pasukan berkuda dan mentadbir sebahagian daripada [[Syria]].
 
[[Philo Judaeus]] dan [[Flavius Josephus]] adalah sejarawan - sumber bukan Injil ada mencatatkan sedikit maklumat tentang Pontius Pilate.
 
[[Sejarawan]] [[Eusebius]] pada abad ke-4 menyatakan pusat pemerintahan Pontius Pilate di tepi pantai berdekatan dengan [[Caesaria]], [[Judea]], [[Palestin]].
 
Pontius dikatakan zalim, bersedia menggunakan kekuatan untuk memaksa rakyatnya. Tetapi dia sukakan kebenaran dan menyoal siasat sendiri mereka yang dituduh bersalah.
Baris 13:
Pontius Pilate telah dminta oleh orang-orang [[Yahudi]] untuk menghukum [[Jesus]]. Sebelumnya , pada hari Khamis , tempat persembunyian Jesus di Taman [[Gethsamani]] telah dibocorkan oleh [[Judas Iscariot]] dengan hanya wang 30 keping emas.
 
Setelah Jesus disoal-siasat oleh Pontius Pilate , Pilatus mendapati Jesus tidak bersalah, tidak ada sebarang kesalahan yang membahayakan kerajaan Rome. Dalam soal siasatnya, Jesus tidak pun ingin menjadi raja Yahudi sebagaimana tuduhan yang dilemparkan kepadanya. (Markus 12:2). Jadi Jesus tidak membahayakan.
 
Tetapi dia tidak terus membebaskannya , sebaliknya diserahkan kepada orang Yahudi untuk disiasat lagi dan dihukum.
 
Kemudian Pontius membuat tawaran sama ada [[Jesus]] atau [[Barnabas]] dilepaskan. Ini kerana nama sebenar Barnabas ialah Jesus Barnabas. Bar_Abbas bermaksud Anak Bapak. Orang ramai memilih Barnabas dibebaskan. Sementara Jesus mestilah dihukum salib. Sebelum Jesus, telah ada beberapa orang dihukum salib termasuk pencuri.
 
Di sini Pontius Pilate dipaksa atau terpaksa mengutuk dan menghukum Jesus.Jesus mati disalib ketika berumur 33 tahun. Ketika disalib, Jesus berseru ;Eli , Eli Lamma sabakthani' yang bermaksud 'Allah,Allah, mengapa engkau tinggalka daku'
 
Selepas peristiwa itu , Pontius telah membasuh tangan di hadapan ramai dan berkata "I am innocent of this man's blood; you will see".
 
 
Baris 44:
[[eu:Pontzio Pilatos]]
[[fr:Ponce Pilate]]
[[ga:Pointias Píoláit]]
[[ko:폰티우스 필라투스]]
[[it:Ponzio Pilato]]