Vokal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
KLITE789 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{cara artikulasi}}
Dalam bidang [[fonetik]], '''vokal''' ialah satu komponen penting dalam bahasa lisan yang disebut dengan membuka [[saluran vokal]] agar tekanan udara tidak terkumpul di mana-mana di atas [[glotis]], berbeza dengan [[konsonan]] yang mana adanya tutupan atau sumpatan di mana-mana sepanjang saluran vokal. Vokal juga difahami sebagai [[suku kata|sukuan]]; bunyi dari mulut terbuka tetapi bukan sukuan dipanggil [[separuh vokal]].
'''Vokal''' ialah bunyi yang dihasilkan dengan membuka saluran pernafasan di anggota pertuturan. Lawan bagi vokal ialah [[konsonan]]. Bunyi-bunyi pertuturan ini dikaji dengan lebih mendalam oleh [[ahli linguistik]].
 
Perkataan ''vokal'' berasal dari perkataan [[Latin]] ''vocalis'' yang bermaksud "bertutur", kerana dalam kebanyakan bahasa, perkataan dan perbualan tidak menjadi tanpa bunyi vokal. ''Vokal'' juga merujuk kepada [[:Kategori:Huruf vokal|huruf-huruf]] yang digunakan untuk menuliskan bunyi vokal (A, E, I, O, U).
Dalam [[abjad Rumi]], Terdapat 5 huruf yang mewakili vokal, iaitu [[A]], [[E]], [[I]], [[O]], dan [[U]]. Bukan semua [[sistem tulisan]] mempunyai huruf yang melambangkan vokal. [[Abjad Arab]], contohnya, hanya mengandungi huruf konsonan, dan sebutan vokal kadang-kadang diisyaratkan dengan tanda [[diakritik]].
 
==Artikulasi==