Parc Monceau: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 17:
 
==Ciri==
Taman ini adalah tidak kebiasaan di Perancis oleh kerana [[Kebun Inggeris|gaya "Inggeris"]]: susunan tidak rasminya, laluan yang berbengkang bengkok dan arca-arca diletak secara ganjil berbeza dari [[Garden à la française|kebun gaya Perancis]] yang lebih tradisional. Ia juga termasuk kutipan ciri-ciri gaya seni bina yang diskala ke bawah, atau [[Folly|folliesfolly]] — termasuk sebuah [[piramid Mesir]], sebuah [[Gaya seni bina Cina|kubu Cina]], sebuah [[kincir angin]] [[Belanda]], dan tiang-tiang [[Urutan Corinthian|Corinthian]]. Sebilangan ini adalah rujukan masonik, mencerminkan ternyatanya bahawa Philippe d'Orléans adalah seorang [[freemason]] yang berpimpin. Taman ini termasuk arca-arca tokoh-tokoh Perancis masyhur termasuk [[Guy de Maupassant]], [[Frédéric Chopin]], [[Charles Gounod]], [[Ambroise Thomas]], [[Alfred de Musset]], dan [[Edouard Pailleron]].
 
Hari ini, taman ini mempunyai kawasan bermain untuk kanak-kanak, dan tetap menjadi sangat masyhur dengan penghuni tempatan dan keluarga mereka. Tapak ini juga sebuah kawasan [[Wi-Fi]] yang bebas aktif, untuk pengguna komputer mencari kecapaian [[Internet]].
 
Taman ini buka pada hari minggu dari matahari terbit hingga ke matahari terbenam dan cuti khas. Ada sembilan pintu masuk berpagar ke taman yang dikawal oleh seorang pengawal taman yang bergenerasi kelima yang tinggal di bawah rotunda diraja di pintu masuk utara.{{Citation needed|date=December 2009}} Taman ini disenarai sebagai separuh swasta gred II dan senam tempat kediaman peribadi terletak secara berterusan di taman mempunyai kecapaian dua puluh emapt jam ke padang.
 
==Kecapaian==