Lehman Brothers: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
terjemah
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ta:லேமன் பிரதர்ஸ்; perubahan kosmetik
Baris 6:
defunct = [[New York City]], [[New York]], [[Amerika Syarikat]] (2008)|
successors = [[Nomura Holdings]] dan [[Barclays]]|
fate = [[Chapter 7, Title 11, United States Code|Dibubarkan]]<br />|
founder = [[Henry Lehman]]<br /> Emanuel Lehman <br /> Mayer Lehman|
location = [[New York City]], [[New York]], Amerika Syarikat|
Baris 30:
 
== Sejarah ==
Pada 1844, ketika berumur 23 tahun [[Henry Lehman]] anak lelaki peladang [[lembu]], berhijrah ke [[Amerika Syarikat]] dari [[Rimpar]], [[Bavaria]],[[Jerman]]. Dia menetap di [[Montgomery], [[Alabama]] dan mengusahakan kedai "H. Lehman". Pada 1847 abangnya Emanuel Lehman sampai ke [[Amerika Syarikat]].Firma itu bertukar kepada "H. Lehman Dan Bro" Seterusnya tiba adik bongsu mereka, Mayer Lehman, pada 1850.Firma itu berubah namanya lagi kepada "Lehman Brothers" .
 
Dalam 1850-an selatan [[Amerika Syarikat]] merupakan pengeluar [[kapas]] yang penting.Mereka memulakan perladangan dan perusahaan berasaskan kapas. Henry [[mati]] akibat [[demam kuning]] pada [[1855]].
 
== Emanuel dan Mayer Lehman ==
Sejak 1858, pusat dagangan kapas dipindahkan daripada selatan ke [[New York]].Lehman membuka pejabat cawangannya yang pertama di [[Manhattan]] di 119 Jalan Liberty. Emanuel yang berumur 32 tahun pindah pada 1862 tetapi menghadapi kesukaran ekoran [[Perang Saudara Amerika]].Membentuk kerjasama dengan saudagar [[kapas]] [[John Durr]] untuk membentuk Lehman, Durr & Co.Operasi dipindahkan ke New York City. Emanuel menduduki Lembaga Gobenor sehingga 1884.
 
Philip Lehman bersara pada 1925.Anak lelakinya Robert "Bobbie" Lehman mengambil alih jawatan pengerusi.Ketika inilah , syarikat itu menempuh krisis modal semasa Zaman Meleset 1929-1930.
Baris 70:
[[fi:Lehman Brothers]]
[[sv:Lehman Brothers]]
[[ta:லேமன் பிரதர்ஸ்]]
[[vi:Lehman Brothers]]
[[tr:Lehman Brothers]]