Lord Voldemort: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Syfuel (bincang | sumb.)
Baris 61:
 
Kemudian, awal 1990-an, [[Profesor Quirrell]], guru [[Mata pelajaran Hogwarts#Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam|Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam]] di Hogwarts telah menemui Voldemort di hutan Transylvania. Quirrell menjadi hamba Raja Kuasa Jahat itu dan membenarkan Voldemort menggunakannya. Dia kembali ke London untuk mencuri Batu Hikmat yang akan memungkinkan Voldemort memperolehi kuasa semula. Setelah mengetahui yang batu itu telah dipindahkan dari [[Gringotts]] ke Hogwarts, Voldemort/Quirrell mencari jalan untuk melepasi halangan sebelum mendapatkan batu itu. Walau bagaimanapun, Harry yang baru bersekolah di Hogwarts elah berjaya menghalangnya dari mendapatkan batu itu.
 
[[Fail:Flagrate.gif|250px|thumb|left|Tom Riddle mendedahkan identitinya sebagai Voldemort dalam ''[[Harry Potter and the Chamber of Secrets]]''.]]
 
Voldemort kembali ke persembunyian, marah dengan Death Eater yang mengabaikannya dan malu dikalahkan oleh kana-kanak yang baru 11 tahun. Dia kekal dalam persembunyian selama 2 tahun di Albania. Dalam pada itu, Death Eater Lucius Malfoy telah menghantar salah satu dari Horcrux – diari yang disimpan ketika Tom Riddle masih muda – ke Hogwarts dengan meletakkannya secara senyap-senyap ke dalam barangan kepunyaan [[Ginny Weasley]]. Dengan muslihat jahat diari itu, memori Riddle berjaya mempergunakan Ginny untuk membuka sekali lagi Bilik Rahsia dan hampir membunuh sebilangan pelajar. Riddle cuba mmengambil kuasa Ginny untuk membolehkannya keluar dari buku itu. Walau bagaimanapun, Harry mengalahkannya sekali lagi. Tanpa disedari, salah satu Horcrux Voldemort telah termusnah.