Amnesty International: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
D'ohBot (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
'''''Amnesty International''''' adalah(AI) ialah sebuah badan organisasi[[pertubuhan bukan kerajaan]] [[NGOsekular]] [[antarabangsa|antarabangsa]] yang ditubuhkan dengan tujuan untuk mempromosikan seluruh [[HAMhak asasi manusia]] yang terdapat dalam ''[[UniversalPerisytiharan DeclarationHak ofAsasi HumanManusia RightsSejagat]]'' dan standardpiawai antarabangsa yang lain.
 
tawananDitubuhkan pada tahun [[1961]] oleh seorang pengacara [[England]] bernama [[Peter Benenson]], Amnesty International telah mengadakan kempentawanan hati nurani (''[[prisoner of conscience]]''); untuk memastikan keadilan dunia dapat dikecapi selain mengadakan persidangan untuk [[tawanan politik]]; untuk menghapuskan [[hukumhukuman mati]], [[penyeksaan]], dan perlakuan buli terhadap tahanan yang lain yang turut dianggapnya sebagai kejam; untuk menghilangkan pembunuhan politik dan [[pemaksaankehilangan penghilanganpaksa]]; dan untuk menentang segala pelecehan seluruh hak asasi manusia, baik oleh pemerintah atau oleh kumpulan yang lain.
Ditubuhkan pada tahun [[1961]] oleh seorang pengacara [[Inggeris]] bernama [[Peter Benenson]], Amnesti International telah mengadakan kempen
tawanan hati nurani (''[[prisoner of conscience]]''); untuk memastikan keadilan dunia dapat dikecapi selain mengadakan persidangan untuk [[tawanan politik]]; untuk menghapuskan [[hukum mati]], [[penyeksaan]], dan perlakuan buli terhadap tahanan yang lain yang turut dianggapnya sebagai kejam; untuk menghilangkan pembunuhan politik dan [[pemaksaan penghilangan]]; dan untuk menentang segala pelecehan seluruh hak asasi manusia, baik oleh pemerintah atau oleh kumpulan yang lain.
 
== Pautan luar ==
Baris 12 ⟶ 11:
* [http://web.amnesty.org/report2005/index-eng AI's 2005 annual report on human rights abuses]
 
=== Artikel-artikelRencana yang kritis terhadap AI ===
*Jonathan V. Last, [http://www.weeklystandard.com/Content/Public/Articles/000/000/002/477lfquo.asp?pg=1 Calling It Like They See It], [[FrontPageMag.com|FrontPageMagazine]], [[3 April]] [[2003]]. Alleges AI has anti-American/Israel bias.
*Christopher Archangelli, [http://www.frontpagemag.com/articles/ReadArticle.asp?ID=7463 Amnesty for Iraq], [[FrontPageMag.com|FrontPageMagazine]], [[24 April]] [[2003]]. Alleges AI has anti-American bias regarding Iraq.
Baris 28 ⟶ 27:
{{Nobel Peace Prize Laureates 1976–2000}}
 
[[Kategori:OrganisasiHak antarabangsaasasi manusia]]
[[Kategori:HAMPemenang Hadiah Erasmus]]
[[Kategori:PemenangPenerima Hadiah Nobel Keamanan Nobel]]
[[Kategori:PemenangPertubuhan Penghargaan Erasmusantarabangsa]]
 
[[af:Amnestie Internasionaal]]