Durian Sebatang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Durian Sebatang''' adalah sebuah pangkalan atau jeti yang terletak di [[Teluk Intan]],[[Perak]],[[Malaysia]]. Pada zaman awal [[Kesultanan Perak]], kedudukannya sangat penting kepada para peniaga, pedangpedagang, peraih buah-buahbuahan dan lain-lain. Hasil pertanian diangkut dari sepanjang [[Sungai Perak]], [[Sungai Kinta]], [[Kampung Gajah]] dan [[Lambor]]. Sebelum 1987, bot menjadi pengangkutan penting penduduk kampoung tradisonal di [[Kampung Gajah]], [[Kampung Air Mati]], [[Pasir Salak]], [[Teluk Memali]], [[Pulau Indera Sakti]] dan lain-lain.
 
Durian Sebatang digunakan untuk mengangkut pasir sungai ke dalam lori pasir untuk kerja=kerja pembangunan bandar Teluk Intan. [[Buluh]] dihanyut dalam bentuk rakit buluh untuk dijadikan [[bakul buluh]] dan [[keranjang]] [[durian]]. Kayu balak bersaiz besar dan kecil dihanyutkan melalui [[Sungai Perak]] ke [[Batak Rabit]] untuk dijadikan kapal, [[perahu]] , [[long]] (keranda Cina mati) , rumah dan lain-lain.
Baris 6:
 
Beberapa rumah setinggan dibina ditebing Sungai Perak khususnya di [[Kampung Terengganu]]. Kini jeti Drian Sebatang tinggal terbiar.
 
{{Perak}}
[[Kategori:Perak]]