Bunga kertas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
VolkovBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: pnb:بوگنولا
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: ru:Бугенвиллия; perubahan kosmetik
Baris 11:
|Spesies=sila lihat di bawah
|Binomial=
|Subspesies=Bougainvillea buttiana<br />Bougainvillea glabra<br />Bougainvillea peruviana<br />Bougainvillea spectabilis
}}
 
Baris 18:
Pokok bunga kertas mendapat nama disebabkan bunganya yang nipis dan mempunyai ciri-ciri seperti [[kertas]]. Nama Inggeris bunga ini, iaitu ''Bougainvilla'', pula dinamakan sempena nama [[Louis Antoine de Bougainville]], seorang Komander Laut [[Perancis]].
 
Pokok bunga kertas tergolong dalam [[famili (biologi)|famili]] [[Nyctaginaceae]] yang mengandungi 28 [[genus]] dan 250 [[spesies]]. Terdapat tiga spesies utama bougainvilla di [[Malaysia]], iaitu ''B. glabra'', ''B. spectabilis'', dan ''B. Mrs. Butt''. Banyak [[kacukan]] telah dilakukan daripada tiga spesies asal ini untuk menghasilkan pokok bunga kertas yang mempunyai pelbagai warna [[kelopak]], baik selapis mahupun banyak lapis.
 
Pokok bunga kertas juga menjadi pilihan kacukan untuk menjadikan pokok bunga kertas yang mempunyai pelbagai dahan dengan bunga yang berlainan warna. Pokok bunga kertas menjadi pilihan ramai disebabkan bunga berwarna-warni yang cantik dan tahan lama, mudah dijaga, serta pokoknya yang tahan lama sehingga melebihi 20 tahun (jika dijaga dengan betul). Pokok bunga kertas kini juga menjadi pilihan bagi menghasilkan pokok [[bonsai]] renek.
 
 
== Lihat juga ==
* [[Pokok bermula dengan B|Senarai pokok]]
 
== Pautan luar ==
[http://www.picable.com/Nature/Flowers/Bougainvillea-Close-up.273331 picture: Bougainvillae Flower Close-up]<br />
[http://www.rahsiataman.com/Taman/Tumbuhan%20landskap/bunga%20kertas/bungakertas.html Laman Bunga kertas]
Baris 51:
[[pl:Bugenwilla]]
[[pt:Bougainvillea]]
[[ru:БугенвилияБугенвиллия]]
[[sc:Bougainville]]
[[simple:Bougainvillea]]