Kompeni: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TobeBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: vi:Đại đội
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ro:Companie (unitate militară); perubahan kosmetik
Baris 3:
Kompeni dipecahkan menjadi 3 ataupun 4 [[platun]]. Sebaliknya, 3 ataupun 4 Kompeni digabungkan menjadi satu [[batalion]].
 
== Organisasi ==
 
Lazimnya, satu kompeni dianggotai oleh 110 hingga 200 orang anggota, tertakluk kepada peranan dan penyusunan serta kelengkapan kompeni tersebut disusun. Bilangan anggota berubah mengikut tugasan dan formasi tentera yang terlibat. Satu Kompeni biasanya diperintah oleh Seorang Mejar, dan kadangkala oleh seorang Kapten.
Baris 9:
Kompeni biasanya diberikan nama mengikut huruf abjad, iaitu kompeni “A”, Kompeni “B”, Kompeni “C” dan sebagainya. Lazimnya, anggota tentera mengunakan [[huruf fonetik]], menjadikan panggilan Kompeni “Alpha”, Kompeni “Bravo”, Kompeni “Charlie” dan sebaginya.
 
=== [[Tentera Darat Malaysia]] ===
 
Dalam [[Tentera Darat Malaysia]], Batalion-Batalion [[Infantri]] mempunyai 3 kompeni [[infantri]] dan disokong oleh sebuah [[Kompeni Markas]] dan sebuah [[Kompeni Bantuan]]. Setiap Kompeni mempunyai 3 [[Platun]] dan disokong oleh satu elemen Kompeni Markas (Perintah). Satu Kompeni biasanya diperintah oleh Seorang [[Mejar]] ataupun [[Kapten]]. Kompeni Markas juga mempunyai [[Sarjan Mejar]] Kompeni untuk membantu Ketua Kompeni dalam urusan pentadbiran.
 
[[Kompeni Bantuan]] dilengkapkan dengan peralatan senjata yang lebih berat seperti [[mesingan]], [[mortar]] dan [[penangkis kereta kebal]]. [[Kompeni Bantuan]] juga mempunyai anggota-anggota dengan kepakaran tertentu seperti [[peninjau]], [[penembak tepat]] dan perisik medan.
 
Batalion infantri biasanya diberikan nama mengikut huruf abjad, iaitu kompeni “A”, Kompeni “B”, Kompeni “C” dan sebagainya. Lazimnya, anggota tentera menggunakan [[huruf fonetik]], menjadikan panggilan Kompeni “Alpha”, Kompeni “Bravo”, Kompeni “Charlie” dan sebagainya.
 
Tetapi, unit-unit lain seperti [[Kor Polis Tentera DiRaja]], [[Kor Perubatan]], [[Kor Risik DiRaja]] serta [[Kor Jurutera Letrik dan Jentera DiRaja]] menggunakan nombor untuk menamakan kompeni mereka, umpamanya 12 Kompeni Medan Perubatan (Askar Wataniah), 12 Kompeni Polis Tentera dan 1 Kompeni Woksyop.
[[Kor Armor DiRaja]], [[Rejimen Askar Jurutera DiRaja]], [[Rejimen Semboyan DiRaja]] menggunakan panggilan Skuadron untuk kumpulan unit bersaiz kompeni. [[Rejimen Semboyan DiRaja]] dan [[Rejimen Askar Jurutera DiRaja]] menggunakan nombor untuk menamakan skuadron mereka seperti 2 Skuadron Semboyan ataupun 24 Skuadron Jurutera. Kor Armor menamakan skuadron mereka menggunakan abjad, sepertimana battalion infantri.
 
Pasukan [[Artileri]] menggunakan nama '''Bateri''' untuk unit mereka dengan saiz yang sama. Bateri artileri dinamakan mengikut huruf abjad, dan kekuatan kompeni berkisar kepada bilangan dan jenis [[meriam]] yang dilengkapkan.
 
=== [[Tentera Darat British]] ===
 
[[Tentera Darat British]] menyusun kompeni mereka sepertimana disusun oleh [[Tentera Darat Malaysia]]. Kompeni di dalam Tentera Darat British biasanya diperintah oleh [[Mejar]], dengan seorang [[Kapten]] sebagai Penolong Pegawai Pemerintah, dan dibantu oleh dua orang Pegawai Tanpa Tauliah Kanan iaitu Sarjan Mejar Kompeni dan [[Kuartermaster]] Sarjan kompeni.
 
[[Kategori:Ketenteraan]]
Baris 59:
[[pl:Kompania]]
[[pt:Companhia (militar)]]
[[ro:Companie (unitate militară)]]
[[ru:Рота (армия)]]
[[simple:Company (military)]]